• vänat

Linser / Glasögon

Jag har nu haft glasögon i många är tröttna fort på bågarna då det första jag jag sätter på mig när jag vaknar är mina glasögon det även det sista som åker av på kvällen då jag går i säng.

Glasögon blir mer eller mindre ett smycket inte enbart ett hjälpmedel.

Nu undrar jag ni som har både glasögon och lisner vad trivs ni bäst i? (vet att man även behöver glasögon om mam har linser)

vad är biligast en dagslinser eller måndslinser?
    Eller beror det på syn fel om man kan ha en dags linser/månads linser?

Vad före dara ni en dags eller månds linser?

Vad ser ni för fördelar med linser? fördelar med glasögon?
    Nackdelar med linser? nackdelar med glasögon?

berätta gärna allt vet redan att alla inte kan ha linser men borsett från det.

• Svar på tråden Linser / Glasögon
  • CaMi

Jag har månadslinser förresten. Tror jag betalad kring 400 kronor för ett halvår här på internet. Kan de kanske heta surevue de jag har nu? *minnet är kort*

• SVejsan

Jag själv använder själv linser endast när jag sportar/badar osv då mina ögon är ganska torra (tårflödet är inte så stort) och då endagslinser för astigmatism och närsynthet.
    30 dagars linserna som man kastar efter 1 månad skulle troligen för mig vara en dålig affär då på 1 månad jag kanske använder linser 4-8 ggr. Och en ur förpackningen upplockad 30-dagars lins skall kastas efter 30 dagar oavsett hur många dager den suttit i ögat!
    Skulle absolut INTE använda 1 dagslinser >1 dag och månadslinser >1 månad.
    Angående månadslinser? Hur märker man att bakterier frodas i linsen och ökar risken för ögoninfektioner? Känner man det? Knappast.
    Och som någon i början i tråden gjorde använde 1-dagslinser flera dagar... Hur rengör man linsen då? Plasten i linsen där är inte avsedd för att rengöras? I detta fall så bör väl man använda billigare linser som är avsedd för anv. i 1 månad . Jag förstår inte varför man kör endagslinser i detta fall. Man kanske vill leva farligt...
    Oavsett om man köper linsen på nätet eller i butik så bör man gå på regelbundna kontroller och jag skulle absolut inte byta mellan olika fabrikat utan att få dom ordentligt inpassade av en optiker!
    Du har bara 1 par ögon, och dessa är känsliga och svårreparerbara - vill man överhuvudtaget riskera problem med dom, det övergår mitt förstånd i alla fall.
    Har för mig att de något dyrare, hårdare (speciallinser) halvårslinserna som fanns (finns?) tidigare kunde korrigera svårare synfel, med nackdelen att de kunde skava mer på ögat - utpassningen var extremt viktig... Men utvecklingen går framåt så det finns kanske likadant på månadslinsen...

Köper linserna på Lensway (mellan ögonkintrollerna). Då jag vet de har mitt märke... Inte billigast men grym service...

• zaaga
    Linda1976 skrev 2008-02-28 21:57:24 följande:
    Eh... Dailies finns till -10,00
    Hehe såg det sen när jag var in och kollade toric linser. Får skylla på att det var ett par år sen jag kollade sist!
  • Fiaflopp

Dygnet runt linser,helt klart!
    Jag har 29-dagars som är perfekt!

Om det inte vore för hoppet, skulle hjärtat brista...
  • Grannen

Numera använder jag nästan bara glasögon, har endagarslinser ibland. Linser ger ju ett bättre synfält. Förut hade jag linser som jag hade inne 6 dygn i sträck sedan rengjordes de i fyra timmar och in igen. Supersmidigt.

Nu tänker jag lägga undan samma summa, dvs 180 kr/månad, som linserna kostande och köpa nya glasögon ofta!

• vänat

Svårt ha råd men nya glasögon ofta för min del då ett gals kostar nästa 2000kr, det blir nästa 400kr enbart för glasen sen båggar ja det går att köpa billiga med inte hjälper det mig. då det glasen som är dyra special slipade och beställda från USA.

Jag ha dess utom prata med optikern och de säger att det finns linser som skulle passa mitt synfel kommer di ock inte håg priset men v billigt var inte heller det allternativet.

Så det blir at fundera fram rill höst nångång gissar jag.

• Zimlis

Ja jag har med special-linser och de kostar skjortan, men det är det värt.
    Jag har haft glasögon hela livet och att faktiskt kunna titta sej i spegeln (utan att krypa in i den) och se hur man ser ut utan bågar är en väldigt härlig känsla.

vänat skrev 2008-03-02 14:51:43 följande:
    Svårt ha råd men nya glasögon ofta för min del då ett gals kostar nästa 2000kr, det blir nästa 400kr enbart för glasen sen båggar ja det går att köpa billiga med inte hjälper det mig. då det glasen som är dyra special slipade och beställda från USA.Jag ha dess utom prata med optikern och de säger att det finns linser som skulle passa mitt synfel kommer di ock inte håg priset men v billigt var inte heller det allternativet.Så det blir at fundera fram rill höst nångång gissar jag.
  • Powerwoman

Jag använder bara linser, jag tycker helt ärligt att jag ser hemsk ut i glasögon och jag trivs bäst med linser helt enkelt.

Jag beställer mina från lensway, ca 1000 kr för 6 par månadslinser.
    Just nu har jag färgade:)

• mrs holiday

Jag använder för det mesta glasögon, men har även endagslinser. Tror det beror på att jag var ganska gammal då jag började med linser (över 30 år) för jag tyckte det var läskigt att peta in något i ögat så jag är helt enkelt invand med glasögon. På sommaren använder jag linser ofta, flera ggr i veckan. Det är skönt att kunna sola ansiktet som man vill, ha solglasögon och så känner man sig mindre svettig utan brillorna. Och så känner jag mig lite snyggare med *s*. Nackdelen med linser är dels att jag inte ser riktigt lika bra (men det kompenseras av bättre vidvinkelseende) och att ögonen tyvärr blir lite trötta efter en dags användning. Och så kan jag inte bara lägga mig ner och ta en tupplur med linserna heller, då känns det som de skulle fastna eller något (är jag lite nojjig kanske?). Nu under vinterhalvåret har jag linserna kanske en-två ggr i veckan för att jag inte ska "glömma bort" hur man gör och för att det är trevligt med omväxling.

Svar på tråden Linser / Glasögon