• Kavat

Sojaallergi - HJÄLP!!

falken skrev 2008-04-03 06:58:44 följande:
    Och ett barn tål ju inte lika mycket som en vuxen heller.Kavat, jag orkar heller inte anmäla nåt, trots en tråkig historia jag var med om hos en gynekolog en gång. Men tidningar, nja, då får det bli en helsida då. Du har ju två söta barn som båda mått dåligt en längre tid utan att få hjälp, trots att lapp-testet finns i din egen kommun (?) Det kasnke finns ett nyhetsvärde i det? Men en notis i tidninge vet jag inte om det hjälper.Diskussionen måste föras högre upp i hierarkin, för att det ska ske några snabbare förändringar. Men, om man bara lyckas omvända och öppna ögonen på någon barnläkare, så är det ju alltid värt något?
    Tror att vår läkare tänkt till lite. Med tanke på att sonen nu sover. Och får vi svar på testerna så hoppas man att han tänker till ännu mer och för detta vidare.
    Tänkte däremot fråga BVC varför de remitterade dottern med allergibesvär till barnmottagningen och inte till barnallergimottagningen (som jag inte ens visste fanns)?
    Nu ligger ju mitt BVC i samma hus som barnmottagningen, men om de inte är lika kunniga som barnallergimottagningen så borde ju alla barn med allergier som magont och eksem åtminstonde hamna på rätt ställe från början. Finns ju en massa tid och pengar att spara!

Mmm, vi får väl se vart det slutar, men man måste ju börja någonstans. Vet de på BVC ens om att lapptest finns och görs i Kba? Ja, man undrar ju...

Har en till fråga. Vi blev, av samma läkare, rekomenderade att smörja hans kinder med Locobase (?) Repair, då han sa att de var torra och trodde på atopiska eksem (yeh, sure...) Men det känns inte som det händer någon förbättring alls, tvärtom känns det som status är samma och kinderna fortfarande är "hårda".
    Igår badade vi ungarna så då blev det miniderm över hela kroppen och idag är han mycket mjukare i kinderna!

Tänkte testa bara miniderm ett tag men undrar om ni har några erfarenheter?!
  • Kavat
    Mamsie skrev 2008-04-03 10:17:05 följande:
    Hittade ingen gummiklubba. Tog en kopp kaffe istället. Att dricka, alltså *s* Man kan inte rakt av utsätta (sluta med) Laktulos, det ska minskas ner sakta. 1ml i veckan sa hans läkare! Nåja, sakta i alla fall... Men om man sätter in något annat istället så borde det ju funka snabbare. Kikade på Movicol. 62,5ml vätska per påse. Säg att han behöver mycket; så 2-4 påsar om dan = 125 - 250 ml per dag. *suckar* Ja.. hmm... F-n också. I sämsta fall dricker han 25 ml välling och tackar för maten! Men han gillar coca-cola (slår snabbt bort coke-tanken). Asch, det ger sig. I värsta fall får vi göra som vi brukar: Bereder en stor mängd - han får i sig en liten mängd - slänger resten. Tar nya tag nästa dag. Det är bra med högkostnadsskyddet; där ingår hans Nutra2LGG, antibiotika, Resulax, krämer mm
    Tur att du inte hitta gummiklubban utan kaffekoppen!

Va? Ska ni trappa ner i 25 veckor??? Låter sjukt länge för nåt han han kanske inte tål. Och skulle han få abstinens då, eller varför kan han inte sluta med det. Det är ju kanske det som gör honom hård???

Vad skulle hända om du slutade helt? Han kanske blir bra i magen då? Eller har ni testat helt utan?

En tanke bara... Det borde väl finnas något ni kan använda tillfälligt om ni vågar testa helt utan?

Nu har ju mina barn aldrig haft det problemet utan tvätremot... Och då kommer det ju ut iaf. Så detta är bara "dumma" frågor och ingen bakomliggande kunskap, men ibland kan det ju få en att tänka till!
  • Kavat
    Mamsie skrev 2008-04-03 10:52:15 följande:
    Hud och Krämer, Vi använder Locobase i ansiktet morgon o kväll, och en dutt på dagen. Den är megafet (70%) och funkar fint på små områden. Läkaren skrev ut MiniDerm som är smidigare att smörja/massera hela kroppen med. Och mitt ansikte efter duschen Den innehåller 20% Glycerol www.shenet.se/ravaror/glycerin.html . Fenuril innehåller karbamid/urea www.shenet.se/ravaror/karbamid.html som binder fukten bättre, men kan svida. Så vi använder det bara på små fläckar och sällan. Andra krämer har vi inte testat, men jag misstänker det är olika varianter av fett och karbamind i dom?? Något som faktiskt hjälper är att smörja in efter bad/dusch. Då är huden mjuk och släpper in "smörjan" bättre. Jämför med en wettexduk eller en svamp. De suger mycket bättre om de är fuktiga istället för snustorra! Har ni testat med att massera in barnolja/badolja i badet eller duschen? Och ansiktet efter tvätt? Vissa hudläkare säger att det inte spelar någon roll vad man använder för produkter; huvudsaken är att man smörjer - ofta!
    Åh, tack!!!!
    Vi kanske har badat för sällan då!?
    Skämt åsido, försöker att hålla det till max 2 gånger i veckan, men ansiktet blir ju rätt hårt åtsatt på en 10 månaders som äter med hela överkroppen. Har det senaste smörjt 3-5 gånger per dag, men kanske ska öka lite till och se.

Det har iofs tagit ett tag innan hans kinder blivit bebismjuka efter han fått i sig saker han inte tål, så det kan ju vara slumpen att allt sammanföll, dvs bad, bättre kinder och annan smörja.
    Men då är det inte "farligt" att smörja med den då iaf på eksemkinder..!
  • Kavat
    Mamsie skrev 2008-04-03 11:50:58 följande:
    Kavat, jag vet att det låter "vansinnigt" - men testa med att blötlägga ungen i badvatten med olja i varje/varannan dag ett tag. Vem vet om inte huden börjar suga i sig av fukten? Värt att testa 1-2 veckor i alla fall?
    Tack för tipset!
    Får se om det ger sig nu, är ju betydligt bättre. Men låter värt att testa nästa gång om jag inte får bort torrheten.
    Kroppen är bra, det är kinderna som är problemet med den lille. Dottern däremot är torr över hela kroppen.
  • Kavat
    Mamsie skrev 2008-04-03 11:54:57 följande:
    Snacka om skitsnack!
  • Kavat
    Blå Flygare skrev 2008-04-03 19:23:31 följande:
    Ss hud blev mycket bättre när vi SLUTADE med miniderm. Beror på mineraloljan i den. Nu smörjer jag mycket sällan, och då med CCS sensitive (kan man ha från 1 år). Med miniderm smörjde vi 2 ggr/dag! Och miniderm svider dessutom, mer ju torrare man är. Har testat själv! Och S skrek i början när vi smörjde henne med det.
    Oj! Hrm... Kan man få CCS Sensitive på recept också? Hjälper ju inte på lillebror än då. Men får höra med dem när jag kommer till allergimottagningen om jag kan få något "bättre".
    Tack!
  • Kavat
    Blå Flygare skrev 2008-04-03 19:29:38 följande:
    Det finns en för bebbar som är utan mineralolja, jag undrar om det inte kan vara Fenuril? Den kan man få på recept. Har inte brytt mig för S, för nu när det går åt en flaska på 1½ år (sen blir den ju för gammal) så blir det ju ingen kostnad att prata om.
    Haha, här gör vi av med 1 på 3 månader eller liknande! Ska kolla upp.
  • Kavat
    Lingi skrev 2008-04-03 20:23:08 följande:
    Kavat skrev 2008-04-03 12:18:31 följande:Båda mina barn var torra, vi körde många-många år med ACO badolja, efter bad. Japp, efter bad, smörjde in dom, det var äckligt men det var BARA det som hjälpte.
    Tack för tipset!
    jag får testa mig fram här hemma och se vad som funkar!
  • Kavat
    falken skrev 2008-04-03 21:54:44 följande:
    Vi gillar inte heller MiniDerm här, känns som om den inte går in i huden, ligger liksom ovanpå.
    Ja, dottern här klagar ofta över att det blir kladdigt! Men den verkar faktiskt hjälpa rätt bra ändå, men man får ju smörja ett par gånger per dag när det är dåligt. Men det går ju upp och ner.
    Fast det är inte så kul när hon inte vill bli smörjd av just kladdigheten...
    Japp, ska kolla andra!
  • Kavat
    Mamsie skrev 2008-04-04 13:39:34 följande:
    Vaddå äckligt? Jag tycker det är mysigt att olja in de goa små barna. Vips innan man vet ordet av så är det nån finnig jävel som inte ens vill pussas hejdå innan han släntrar iväg till skolan... Man sköljer bort överskottet med vatten och vispar omkring med händerna, precis som när man sköljer bort tvål.

Ja, det värsta är väl att de blir så otroligt hala!
Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!