• Kavat

Sojaallergi - HJÄLP!!

Känns som om det mest är jag som bombaderar här med inlägg!

Men jag måste berätta! Jag tror jag kommit på varför lilleman reagerade på skinka/ev. kaviarspår, som vi trodde. Den skinkan innehåller vetestärkelse!

Kan ju hoppas att det är det och inte fisk han inte tål!

Dottern har nu ätit vetefritt sedan i fredags. Men hon har ont i magen fortfarande, om än inte lika mycket. Fast idag är hon prickig runt hela munnen och kliar lite mer på kroppen.
    Hon åt bl.a glutenfri spagetti igår. Men jag hittade bara en utan soja och guarnkärnmjöl, men den den är ärtprotein i och chansade att den skulle funka. Tål hon inte ärtor heller tro?! Isf så är hon nog rätt känslig mot soja och dess släktingar, mer än vad testerna visar...
    Men hellre det är gluten!

• Kavat
    meic skrev 2008-04-21 14:42:03 följande:
    Svar på #500Bara ett tips på vägen, står det ISOLERAT ärtprotein kan man som allergiker äta det då det ligger under gränsvärdena enligt min läkare.
    Ah! TACK! Det är ju bra att veta för det var det det stod på spagettin. Och när det inte fanns någon annan så blir man ju ledsen...
    Kollade in wokgrönsakerna hon åt till och däri var bönor och haricor verts (ja hur stavas det?!), så då kanske jag kan misstänka dem istället för spagettin! Men vad skönt det lät att det troligtvis inte var spagettin. TACK!
  • Kavat
    StinaTina skrev 2008-04-21 21:02:27 följande:
    Kavat, Här har vi fått en tid för lapp-på-sättning på fredag. Avläsning på måndag klockan 15.....Om jag kommer ihåg så ska jag ta kort på lappar och rygg med/utan lappar.Tredje gången det görs lapptest på Emma så vi börjar få in lite "rutin" på det. Dom är gjorda i åldrarna 3 månader, 15 månader och 2 år + 3 månader. Vi har sett en minskad allergi från det första testet till det andra, ska bli spännande att se om det har minskat ännu mera nu..... *hoppas, hoppas*
    Ja gör det!
    Du, jag funderade på en sak. När ni har testat mjölk och ägg har det varit någon gröt då eller någon sorts papper/"ludd" eller liknande i "lappboxen"?
    Våra var ju helt tomma, tyckte det kändes lite konstigt att det inte var något som låg emot huden...
  • Kavat
    Snutten skrev 2008-04-21 21:07:45 följande:
    Jag ska fråga om lapptest på östra i gbg nu när jag har läst så mycket om det här inne. Siri har ju inga utslag på andra allergitester trots det har hon ju en rad allergier.
    Ja fråga dem! Bara bra att de får lite efterfrågan! (Men de hänvisar till NÄL, men det finns ju även i Kungsbacka på Barnallergimottagningen)
  • Kavat
    Snutten skrev 2008-04-21 22:09:50 följande:
    I så fall är ju Kungsbacka lite närmare, bor numera i sydvästra Göteborg. kankse ska höra med dem eler fixa egna lappar. Jag har gjort lapptest på ryggen en gång för hundra år sedan eller så men det var inte födoämnen och det gjordes på Mölndal. Men det är specifikt födoämnen som är lite speciellt och bara gös på fåtalet platser?
    Ingen aning om varför det inte görs på fler ställen. Men det är väl bra att ryktet sprids att det finns. Många verkar ju knappt vete om det. Funkar ju som sagt på sena reaktioner som eksem. Sädeslagen har bäst "utslag", men de kollade ju även soja, ägg och mjölk, så helt omöjligt kan det ju inte vara att hitta få utslag av det på lapptest heller.
  • Kavat
    Madreh skrev 2008-04-27 12:57:32 följande:
    Längesen jag var här nu, men jag har flyttat och inte haft varken tid eller lust att sitta vid datorn, allt ska ju fixas och ställas på plats.Jag måste få fråga då jag vet att det är iaf en person här inne som använder NoEgg.....hur många tsk pulver och msk vatten skulle det vara till 1 ägg och hur många om man bara vill ha det som äggvita??Jag har slängt bort paketen utan att skriva av hur mycket det ska vara.....Och går det att göra rulltårta? Jag har försökt idag men det blev inte så bra, nån som har ett bra recept som ska vara mjölk, soja och äggfritt?
    1 tesked= 3g ägg (0.1oz)
    1 ägg =1 tesked noegg +2 matskedar vatten
    1 äggvita =2 teskedar noegg +1 msk vatten

• Kavat

Criwi, vad skönt, alltså att hon verkar bli bättre!
    Plåstrena ja. Ryggarna var alldeles röda här direkt efter, men det la sig jätte fort, vilket var skönt.
    Men min reaktion är 7x5cm det är ju ingenting jämfört med de plåster de hade här. Men det skrev du ju också när du såg fotona! Tur kanske att inte mina reagerade värre på plåstrena, för då hade det blivit över halva ryggen

En annan sak jag läste hörde här på fl var att de inte läste ut testet eftersom barnet reagerade på plåstret.
    Man undrar om det var helt täckt då eller om de inte vågar läsa då, alltså om det är stora skillnader där också. Men skönt att ni fick fram något resultat.

Växer inte soja bort? Jag trodde det var som övriga barnallergier?

Funderar också på resultatet, alltså 1:a 2:a osv. Vi fick ingen skala. Hur är skalan?

• Kavat
    Blå Flygare skrev 2008-04-30 18:08:05 följande:
    S får jag åter sålla mig till denna skala, efter att bara i förrgår tagit bort den från mina favoriter. Misstänkt sädeslagsallergi (havre känns för mig som största kandidaten) eller celiki (dr trodde mer på den verkade det som).Har fått remiss för lapptest eftersom pricktest var negativt på "allt" (mjölk, ägg, torsk, soja, havre). Vi vet att hon är allergisk mot mjölk o ägg. Hur lång tid tog det nu att få komma till Kungsbacka? Säkert olika beroende på hur brottom det är, och vårt fall är nog inte så akut eftersom vi annars vet vad vi ska börja med att utesluta o så.Känns hopplöst. Om mycket havre gjort henne allergisk mot det, hur blir det då om hon får mycket ris istället. Känns som att det blir nästa allergi i så fall. Osv tills hon bara kan äta älgkött och bladsallad. Inte riktigt så, men det känns lite så. Positiv när det gäller andra, när det gäller mig själv så blir jag pessimist utan ände Eftersom celikiprov togs och det ev. blir bipsi ska vi inte ta bort något ur kosten. Men det måste väl vra ok att utesluta en del av havren och fortsätta ge pasta, bröd och blodpudding osv? Det är ju nästan ingen gluten i Oaly ändå, och det är ju bara gluten man ska fortsätta ge. Behövs ju ingen havre för någon del av testningen (annat än prvokation)
    Ja, i Kungsbacka var de supersnabba. Jag hade ju iofs pratat med dem innan, men det var ju inte jätte akut heller, för jag hade ju slutat med vete och havre med gott resultat.
    Jag pratade med barnmottagningen på tisdagen, då sa sköterskan att remissen går förhoppningsvis iväg samma dag eller onsdag. De ringde från allergimottagningen på onsdagen! Det var lite tight för dem att sätta plåstrena på fredagen, och vi hade planerat vara på resande fot, så på måndagen fick vi tid för plåstersättning. På torsdagen hade vi alltså svar. Så det gick jätte fort!

Återkommer , nu ropade maken på mig.. Att jag alltid fastnar...!
  • Kavat

Jag har dock en liten fundering om varför läkaren tror på celaki?

För min teori med dottern nu är att det är större risk att det är vetestärkelseallergi än celaki. Eftersom allergier är allergier. Celaki är ju en helt annan typ av "sjukdom".
    Så som du skrev i mjölktråden, mjölk, ägg, soja hänger ihop.
    Men vet inte om jag tänker så bara för att sonen nu inte tål havre/vete. Eftersom båda ungarna i övrigt har ungefär samma allergier.

De tog ju prov på både vetestärkelse och gluten när vi tog av plåstrerna och det skulle ta 2 veckor att få svar, så det är imorgon det, helgdag, så jag hoppas att vi får något svar på fredag.
    Men vi blev rekomenderade av läkaren att utesluta vete ur kosten i 2 veckor för att testa om hon blev bätte av det, eftersom även vetestärkelseallergi inte behöver visa något på testet.
    Så när hon har resultat har vi något att komma med också.

Faktum är att hon under dessa två veckor slutat klaga på magont varje dag, händer bara var 3:e eller liknande. Hon har inte varit fullt så lös, så det har blivit bättre, men idag var det kasst igen. Bajsar bara var 3-4:e dag så det är svårt att veta på 4 bajsningar liksom... Bajssnack igen!

Solhavre finns ingen vete överhuvudtaget i! Jag har ringt och kollat. Sonen reagerade ju på enbart solhavre i vällingen. Inte Oatleys heller vad jag hört. Däremot finns det spår av korn i RiceDream. GoGreens är bara ris i risdrycken.
    Sen finns det ju glutenintoleranta som reagerar på havre också, men "reagerar" hon på den enbart så skulle jag tro mer på havreallergi än gluten.
    Men om du nu inte får ta bort ur kosten, så kan du ju inte testa det fullt ut. Men du lär ju se om det blir någon skillnad kanske om du tar bort havreprodukterna bara som du skrev.

Föresten, vad har hon för symptom, förutom att hon går ner i vikt?

• Kavat

Nu är kaffet klart för andra gången, det hade runnit förbi filtret. Så nu måste jag ut till maken och ungarna som grillat på uteplatsen.

Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!