• Kavat

Sojaallergi - HJÄLP!!

Mamsie, japp det löste sig precis. Och upplöste sig. Vilken elefantskit det kom!
    Jaja, skönt iaf. Men hon är allt knas i magen fortfarande.

Torsk ja! Hrm, det glömde jag säga till dem att vi trodde han reagerade på nåt där.
    När han fick smaka lax för nån vecka sedan gallskrek och slutade inte på tio minuter, han började skrika som besatt någon minut efter han ätit det. Vet inte om han blev förbannad för han inte fick mer eller om han fick ont. Men blir han sur/arg så skriker han ju inte så länge.
    Jag fick lite smått panik när han inte tystnade och gav honom lite tavegyl tillsist och sen skrek han lite till och sen var det bra.. Ja, han lugnade ju sig och vad det var vet jag inte för jag har inte vågat prova igen än.

Ja, torsk kanske hade varit bra att kolla på lapptestet? För det måste ju gå?
  • Kavat
    Blå Flygare skrev 2008-04-09 18:59:31 följande:
    Vet inte om man kan testa fisk på lapptest, men fisk är ju en korsallergi med ägg så är det möjligt så är det väl bra att kolla upp. Vi fick inte ge S fisk innan året eftersom hon var allergisk mot ägg. De flesta äggallergikerna får det, men läk tyckte inte det i hennes fall eftersom äggallergin kom så tidigt. Så jag kan tänka mig att du Kavat inte ska ge fisk då han verkar känslig mot mycket. Men alla läk har olika teorier - det finns tyvärr inte så mycket för dem att gå på utan får gissa vilka slutsatser de ska dra från olika undersökningar.
    Tack!
    Ja, varför är jag inte förvånad att höra att det finns läkare som rekomenderar att undvika fisk innan ett år... Och att vår läkare inte sagt så. Jaja, kanske ska avvakta lite med laxen, men han är ju snart 11 mån.
    Läkaren sa som sagt att han tyckte vi kunde börja med lax och se.
    Men man blir ju skiträdd när ungen håller på att skrika ihjäl sig nästan. Puh, ja, det här får nog lägga sig minst till han är över året skulle jag tro innan jag vågar testa igen.

När fick S äggallergi? Och hur allergisk är hon? Hur yttrar det sig?

Mest nyfiken för jag har ingen aning hur känslig vår lille är egentligen. Han har ju inte fått i sig ägg annat än genom bröstmjölken. Vad vi vet!
    Jag misstänkte ju t.ex ägg i påskas, men vet inte. Isf har han fått i sig en liten smula alternativt nån av ungarna/vuxna har skalat/tagit i äggen och på något som han varit på. Han hade runt 3 på RAST (0-6) innan jul.
  • Kavat

Mamsie, visst är det coolt när ungarna har koll! Men livsfarligt när inte vuxna har det.
    Min make satt här en tidig morgon och gjorde smörgås till dottern med ost på, men hon sa "pappa, jag tål inte ost!" Smarta ungar är bra.
    Det är knappt så man vågar vara trött med tanke på att vi har ett antal olika mjölk-drycker i kylkåpet. Lillebror tål ju bara risdryck och systeryster ris och havre! Det gäller att ha tungan rätt i munn.
    Annars kör vi på samma smör, margarin osv och maten lagas nästan alltid mjölkfri, men det gäller att veta vad man gör.

Här är dottern helt grinig fortfarande. Hela dan har hon grinat och skrikit och avreagerat sig på mig och lillebror. Hon hade ont i magen och försökte bajsa, men skrek att det gjorde ont och det kom inget. Känns som om magontet blir värre... Men vet inte, det kan ju lika gärna vara infektionen som inte vill släppa sedan helgen. Hon sover mycket mer än vanligt på dan och somnar på kvällen ändå. Men ingen feber så känns inte stor idé att åka till läkaren heller.
    Nu börjar jag tro att antingen så förstörde mjölken hennes mage helt så hon reagerar på "allt" eller så är det något annat som hon absolut inte tål... Tänk om det skulle visa sig att det är vete/havre på henne också. Skulle iofs inte förvåna mig, men hoppas inte det. Samtidigt som man vill veta vad det är som gör ont i hennes mage...

• Kavat
    Mamsie skrev 2008-04-10 20:19:27 följande:
    Kavat, just pga "den manliga faktorn" (eller mänskliga faktorn kanske det heter...) så vill jag inte ha mjölkprodukter eller soja hemma. Vi har vanlig mjölk, men det är så inarbetat att Max absolut inte får komma i kontakt med det så det är inga problem. Nu måste jag ge maken en eloge för att han har fattat "houserules", men min mamma har det varit värre med... NU verkar pengen har trillat ner i alla fall och hon köper inte annat än tex rent kött, ren kyckling, och dessutom är hon ganska duktig på att läsa innehållsförteckningar. Inga misstag har hänt hittills med ex bröd.
    Nää, det är så lätt att ta fel. Jag hade fattat om han tagit vanlig mjölk istället för havredryck, men ost!
    Fast det är ju så som du säger mjölken har man så totalkoll på, eller försöker iaf!
  • Kavat
    meic skrev 2008-04-11 15:17:57 följande:
    Hoppar in här jag med, mina allergier är:soja och baljväxter (ärtor bönor guarkärnmjöl fruktkärnmjöl mm)vetehavrekornrågrå potatisvissa grönsakerpollennötter(laktos)alla färska frukter
    Hejhej!
    Oj! Vad massa grejer du inte tål. Låter ungefär som min son...!
    Jag hoppas ju iofs att allt ska växa bort på honom. Optimist, javisst!
    Men, vad bra då har du säkert en jätte massa bra tips!?
  • Kavat
    meic skrev 2008-04-13 16:26:41 följande:
    Svar på #442absolut det är bara att fråga på!många växer det bort på, min pappa har haft samma som mig men blev av med ALLT utom nötallergi i 45-års åldern, det är lite märkligt...
    Ja, den jag egentligen är bekymrad för är dottern som har ont i magen och är jätte retlig, grinig och hysterisk.
    Vet inte, men jag tror det är något hon inte tål.
    Ska göra patchtest på båda imorgon.
    Och nu misstänker jag ju att hon "också"? utvecklat havreallergi eller nåt. Det blir bara värre och värre... Men nu ska jag inte måla f-n på väggen i onödan eller innan jag vet något.
    Hon är prickig i ansiktet igen och kliade i knävecken. Vi var i och för sig uppe hos farmor och farfar i helgen och jag, dum som jag var, förlitade mig ju på att de hade "koll", så vågade inte lusläsa allt. Och nu i efterhand funderar man, har hon fått i sig mjölk ändå på nåt sätt?
    Eller så är det någon infektion som inte ger sig helt.. För hon är hopplöst grinig!
  • Kavat
    meic skrev 2008-04-13 16:26:41 följande:
    Svar på #442absolut det är bara att fråga på!många växer det bort på, min pappa har haft samma som mig men blev av med ALLT utom nötallergi i 45-års åldern, det är lite märkligt...
    [/citat]
    Mamsie skrev 2008-04-13 17:52:00 följande:
    [citat]
    Svar på #443Min första man blev av med sin kattallergi i 45-årsåldern Försenad pubertet?
    Oj! Ja, jag hade ju hoppats i 3-års åldern dock!
  • Kavat

Nu sitter de plåster på ryggen på båda barnen.. Men hon ville inte tala om vilket som var vad. Satte 5 st och ett med 2 brevid. Gissar att de 2 är en utan och en med något de ska reagera på?

Och sen får jag väl gissa mig till resten. Ägg borde ju båda få prickar på. Soja och mjölk på dottern och havre och vete sonen?! Nää, har ju ingen aning så jag får väl snällt vänta och se.
    Dottern reagerade ju jätte mycket när hon fick ett Embla ("bedövningsplåster") som de inte tvättade bort. Så jag är rädd att de kommer reagera på plåstret. Men, det återstår att se.
    Sköterskan sa återigen att det inte ger utslag på magont. Men vad det verkar så har hör det ju ihop, i alla fall på mina ungar.

Sen var vi även på BVC, och BVC-sköterskan hade aldrig hört talas om patchtest. Så nu vet hon var det är.

• Kavat
    fairyfloss skrev 2008-04-15 11:59:07 följande:
    Nu vet jag att det är vete. Misstänker i alla fall starkt! Åt ett par chicken nuggets häromdagen med vete på, dagen efter började det klia på magen. Sen åt jag lite mer vete efter ett par dagar (åt ute och det fanns inget annat och jag höll på att dö av hunger så jag åt vetebröd) och det är nu tydligt ezcem över halva magen och längryggen . Så jag tror extremt mycket på att det är veteallergi. Gluten kan jag nog utesluta för jag har ätit rågbröd flera gånger och inget har hänt! Skönt det i alla fall. Fast tyvärr är det ju sååå mycket som har spår av vete i sig ändå. Men vi får väl se hur det utvecklas!
    Hm, ja, men det är jätte mycket mer gluten i vete. Men har inte hört att man får prickar av gluten...? Men är inte så insatt. Än...!
    Ja, vetestärkelse finns ju i mycket t.ex. Trist!
  • Kavat
    Mamsie skrev 2008-04-15 14:18:01 följande:
    Kavat, hur reagerade ungarna på att plåstras om? Sover de bra på nätterna?
    Näääääää....
    Dottern har klagat över plåstret. Men annars är hon ok. Var värre i helgen än nu.
    Men sonen gnäller och skriker till och är oerhört gnällig. Så han reagerar. Men vet ju inte hur. Han är lite snorig också. Tycker ju att det är en sån liten mängd som ligger an mot huden, men det kanske räcker för att få reaktion???
Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!