• Kavat

Sojaallergi - HJÄLP!!

Bröd utan vetestärkelse!

Garbo (garbo sun) hette ett av bröden på Ica som var utan vetestärkelse.www.celiac.com/catalog/product_info.php

Men jag hittar det inte på deras svenska hemsida
    www.proteamonline.se/customers/default.asp
    för där finns bara bröd med vetestärkelse, så det görs säkert någon annanstans och skickas fryst. Ligger ju i frysdisken.
    Fanns minst en sort till, med får kolla nästan gång. Trodde jag skulle hitta det på hemsidan, så la inte namnet på minnet.

Moilas bröd finns också, om man kan få dem att ta hem. Kollade aldrig om det fanns på Ica, men de har ju andra produkter och det finns ju svensk kontakt (Kung Markatta) Hade ju mycket kul på sin sida, dock en del med ägg, laktos osv i. Men bra sida med innehållsförteckningar!
    Vad är föresten tapiokastärkelse? Det är väl inte vete hoppas jag!?!?
    www.moilas.fi/swe/index.cfm

• Kavat
    falken skrev 2008-04-04 20:30:26 följande:
    Kavat - var hittade du det brödet? Jag kan tänka mig att åka ett par mil såg ju gott ut ju.Det enda vi hittat är Fria Rutan, men det har varit slut hittills på ICA Kvantum i Frölunda. Beställs från Australien tydligen.
    Ica på Kungsmässan i Kungsbacka..
    Hoppas nu det var det, men det var ett från Garbo med solrosfrön iaf, så det måste ju varit det. Men det fanns några fler.

De borde ju kunna ta hem det till ert Ica också? Tycker att de är jätte bra på att ta hem saker man eftersöker.
    Har köpt Rapsy matlagningspulver nu. Vet dock inte vad jag ska ha det i?! För jag har vant mig av med mjölk i mat...!
  • Kavat
    falken skrev 2008-04-04 21:54:14 följande:
    Fick Signe också, av Weledas babyolja.Kavat, bra att man snabbt vänjer sig. Atkinsdiet nu eller?
    Nja. Eftersom jag slutat amma så kan ju både jag och maken äta mjölkprodukter. Men dottern äter ju mjölkfritt och det är bra mycket enklare att laga en sak till alla än att separera och hålla helt fritt till henne, med risk att glömma och dubbel uppsättningar kastruller osv.

Sonen äter ju än så länge bara våran egna "specialmat utan allt" (nåja, potatis, kött och majs som grund) som vi gör en gång i veckan och slänger in i frysen.

Men nog har vi smugit in separat sås någon fredag eller ostmacka någon gång!
  • Kavat

Nu har jag mailat lite till med läkare från Norrköping. Han skriver att patchtest är ett billigt test liksom pricktest. Däremot är RAST dyrt. Då förstår jag ännu mindre varför de gör RAST och inte lapptest, när det oftast inte visar på sonens symptom... Hm...
    Fanns tydligen något franskt "kit" för mjölk som kostade 30 Euro, men som han skrev hans kostar väl max 1 kr!

Mamsie, vad skönt att ni fick i honom det! Hoppas det går bra nu!

• Kavat
    StinaTina skrev 2008-04-07 09:03:13 följande:
    Mamsie, aha, en av de få som önskar diarré  Själv så är jag glad så länge det är lite smålöst, eftersom diarré innebär en allergisk reaktion Det som kan hända är ju att det blir väldigt ont i magen men det kanske det är redan innan......Men det måste ju vara något som gör att han är så hård i magen, ni hittar inte något som gör att det blir så? Äter han russin, det kan ju hjälpa en del......
    Blir man hård i magen av russin? Eller lös menar du?

Funderar på dotterns intag av mat. Hon skulle kunna leva på majs och russin och pasta om hon hade fått. Men majs är ju stoppande, ja du måste mena att russin är lösande då jag.. *tänker högt*
    Men har funderat på att det är någonting däri som gör att hon kliar mer. Läste att en del russin och i större mängder är giftigt!?
    Det var typ rekomendation på ett sånt där minipaket i veckan och då äter hon ju bra mycket mer vanligtvis..
  • Kavat
    Kavat skrev 2008-04-07 09:04:13 följande:
    Nu har jag mailat lite till med läkare från Norrköping. Han skriver att patchtest är ett billigt test liksom pricktest. Däremot är RAST dyrt. Då förstår jag ännu mindre varför de gör RAST och inte lapptest, när det oftast inte visar på sonens symptom... Hm...Fanns tydligen något franskt "kit" för mjölk som kostade 30 Euro, men som han skrev hans kostar väl max 1 kr! Mamsie, vad skönt att ni fick i honom det! Hoppas det går bra nu!
    Alltså att RAST inte visar på sonens symptom...! Men det fattade ni nog.
  • Kavat
    Mamsie skrev 2008-04-07 15:43:21 följande:
    criwi, kan det vara så att det tar några dagar för laxermedlet att fungera när man börjar från "ingenting"? Nu har ju Max fått Laktulos sedan i höstas och gick över till Importal. Vi gav honom Resulax idag. Efter puttekulorna kom en mjuk korv! *lyfter händerna mot skyn*  Kavat, jag som trodde kostnaden var det avgörande. Nu funderar man ju på om det är jobbet som kostar? Det tar längre tid att sätta lappar på ryggen än att ta ett blodprov? Eller så krävs det mer kunskap av personalen och att det är en "bortglömd" kunskap.
    Ja, enligt Norrköpingsläkaren så var den dyraste biten för hans patienter att ta sig till dem två gånger...!
    Han skrev att det var ett mycket billigt test liksom pricktestet är. RAST var tydligen betydligt dyrare. Så varför de inte utför patchtesterna är för mig en gåta.

Det måste ju blir dyrare att ha långa utredningar på patienter som springer hos läkare och dietist med allergier som de inte kommer på än att ta ett sånt test...
    Jag är fortfarande väldigt frågande till det hela, men ska luska vidare här i stan så får vi väl se vad jag kommer fram till...
  • Kavat
    StinaTina skrev 2008-04-07 21:00:10 följande:
    Kavat, vad heter läkaren du varit i kontakt med? *nyfiken på om det är Emmas läkare*
    Får man svara sånt här? Hm, skickar ett meddelande så jag inte gör nåt knas!
  • Kavat
    falken skrev 2008-04-08 23:58:30 följande:
    Mamsie, bajsar han fortfarande?*bajsfixerad*
    Jag är också nyfiken på hur han mår!

Nu har jag fått tid till lapptest! Måndag i nästa vecka! Hurra! De ska testa mjölk, soja, ägg, vete, havre på båda barnen.
    Är det något annat jag borde be dem testa?!

Sonen är pigg och glad. Dottern är nu prickig på kinderna igen. Och väldigt väldigt grinig och klagar över magont...
    Funderar och funderar. Men..
    1. hon är förkyld fortfarande 2. Det har gått 10 dagar sedan mjölkintag/blodstrimmor i bajset och hon har bara bajsat en gång (onsdags tror jag)!!!
    Tillbaks till bajssnacket. Men hon hade ju över 39 graders feber i slutet på förra veckan/helgen och åt inte så mycket, men hur många dagar ska man vänta innan man "söker hjälp" för den saken?
    Kan ju vara därför hon har ont i magen...
Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!