• Kavat

Sojaallergi - HJÄLP!!

Blå Flygare skrev 2008-04-30 19:14:34 följande:
    Kavat: Vad bra att det gick så snabbt! Synd bara att blodprovena ska ta sån tid, för det är ju först när de är tillbaka som vi "får" utesluta. Man om lapptestet visar positivt så kan vi nog utesluta därefter. Att hon misstänker celikai beror väl helt enkelt på att det är vanligt, men allergin ovanlig. Men pga hennes övriga allergier så misstänker man även sädesallergi. Känns bra att det testas eftersom allergin är svår-testad. Man vill ju inte missa celiki bara för att hon är allergiker. Hennes symtom är bara viktnedgång och "matvägran" dvs äter bara lite lite utav vällingen o yosan som hon innan ÄLSKADE medans hon fortsätter äta bra av maten. Men läk frågade inte så mycket om vad vi äter. Jag har inte märkt att hon vägrar mat med iMat i, men å andra sidan har det mest varit halvfabrikat de senaste veckorna *skäms*. Inte heller vägrar hon pasta eller anan mat med vete i.
    Nää, det är väl jätte bra att det testar allt när de ändå håller på. Lätt att missa som du säger. Har ni tagit på vetestärkelse också?
    Imaten kanske är så liten mängd och är i den mesta maten så den är svårare att undvika och känns kanske inte lika mycket?!
    För min dotter slutade som sagt med tårta, pannkaka, till och med pyttipanna (jag min dumma nöt blandade ju i ägg), men däremot så har hon fortsatt att äta t.ex bullar och sockerkaka även om hon faktiskt ibland även har undvikit det eller tagit ett bett och inte velat ha mer...
    Men spagetti carbonara som vi gjorde ibland med rått ägg, det åt hon, men hon älskar ju pasta.. Hrm, ja, dit jag ville komma var väl att det är ju svårt för henne att utesluta all mat för hon måste ju vara hungrig ibland och vilja äta något.

Ja, som sagt, dottern älskar ju också pasta och det var det som kändes svårast nu att "ta bort". Hittade en spagetti med ärtprotein i, allt annat var sojamjöl eller liknande i, så chansade att isolerat ärtprotein skulle funka. Dietisten skulle höra av sig med fler tips på produkter, men har ännu inte hört något.
    Någon annan här som vet pastamärken utan vete, vetestärkelse eller sojasläktingar i?

Vad ger ni för välling då?

Och yosa är det ju bara havre i, inget vete eller gluten så vitt jag vet *springer och läser*, näää, havre, så det tycker jag är långsökt att hon skulle avstå pga gluten... Vet i och för sig inte hur "ren" havren är i Yosan, men näää, tror inte på gluten om hon inte vill äta den.

Dottern har här börjat dricka "sonens" risdryck. Vet inte om det är tillfällighet också.. Men hon får solhavre och havregrynsgröt till frukost än så länge. Visade ju inget på lapptestet, men ger det sig inte så får vi testa utan havre också.
  • Kavat
    Blå Flygare skrev 2008-04-30 20:29:33 följande:
    Vi har gett havredryck med majstarkelse och nutra. Ibland har vi tagit havremust ist'llet, och ibland bara skippat majs eller must och micrat det istallet (jag trodde hon inte tyckte om koncistensen) Ikvall gav jag vatten med majsst. och nutra, och nu drack hon 130 ml. Kanske en tillfallighet, kanske inte.Ska ta o inforskaffa gogreens risdryck. Hoppas hon tycker om smaken.
    Jag inser nu att jag nog blivit alltför insnöad, men men, det blir ju så när man vill hjälpa de små.

Ja, som sagt havredryck är ren från vete och därmed yttepyttelite gluten. 100ppm? gluten i solhavre, vilket hon sa att många glutenintoleranta tål.

Håller nog tummarna att det, om det nu måste vara något, är havreallergi och inte gluten, så att det förhoppningsvis växer bort.
  • Kavat
    Madreh skrev 2008-04-30 22:13:24 följande:
    Ojdå här var et lite att läsa om hur ni forskar K Kavat och Blå Myran! jagh ar varit där så jag känner igen mig och nu börjar det om med den minsta lilla gossen oxå. Har fått en ny tid för patchtest påp honom  den 13 maj ( hade en den 28 april men han hade en kraftig allergi mot EryMax som han fått mot halsfluss, han var rödprickig och flammig på hela kroppen. Svårt att läsa av några tester då...) och då ska det testas en del på honom oxå. Mjölk, alla sädesslagen, soja och ägg vad jag vet nu.Lite mer bajsprat....han bajsar 4 ggr mellan 6 och 11 på förmiddagen och det är löst och slemmigt och gult. Sen kan det gå några dagar då han bajsar stenhårt och nästan svart...men han bajsar varje dag. Och jag känner inte igen det alls, dom andra två var lösa hela tiden och bajsade mycket mer/dag. Oscars var som senap och skummigt med grus i nästan.K Kavat du undrade över pasta: Det finns en pasta som är gjord på majs, finns inget annat än majs i den och den fick jag via apoteket till Oscar då han skulle äta naturligt glutenfrit/vetestärkelsefritt ( han hade en veteallergi och massa andra allergier). Den heter GLUTIS.Men jag vet inte om den kan köpas i vanlig affär, inte här där jag bor iaf.
    ÅH TACK! *överlycklig*
    Ska ringa dietisten igen som skulle kolla upp det åt mig. Inga problem att få det "utskrivet" bara man vet vad man ska ha. Kanske ska gå in på apoteket och prata med dem lite, har jag inte ens tänkt på. Men de borde ju finnas några "matlistor där kan man tycka!
    Tusentack!!!!

När växte Oscars veteallergi och övriga? bort? Nyfiken!

Konstigt att det är sådan jätte skillnad på bajset. Men det låter lite som att det är matberoende. Det lösa låter som när min son var som värst i magen eller fick Sempers Magdroppar. Men sådär hårt har de aldrig haft än *peppar peppar*
  • Kavat

Sonen var röd om kinderna igår men helt lugn i övrigt och sov hela natten. Maken var ju hemma och har inte varit lika nogrann som jag är med att tvätta händerna efter han har ätit smörgås (med vete, havre) t.ex.
    Kan de reagera så bara på att få mjöl mot hunden?
    Jag har ju sedan vi fick havren konstaterad varit supernoga med hygienen och spill och annat och hans kinder har blivit mycket bättre. Idag var även maken "noga" och inte alls lika röda kinder.
    Men trodde inte att det var så kontaktkänsligt med havre/vete.
    Har ni det så?

Dotterns prickar runt munnen tror jag mig ha lokaliserat nu, ärtor!!! Hon fick "specialspagetti" (glutenfri med isolerad ärtprotein) två gånger i går och är alldeles prickig idag... Det är iaf vad jag tror är anledningen. Var samma sist hon åt ärtor.

Läkaren har inte ringt idag, så jag hoppas att de hör av sig på måndag.

Jo, har ett till delikat problem. Tårtor!!!
    Funderar och funderar, det är fördelsedagar snart. Hade ju varit skoj att göra tårta som ungarna kan äta och slippa ha olika tårtor så även vi vuxna kan äta samma och slippa riskera smulor som lilleman får i sig.

Hade velat göra med ev. citronmousse (av fromage), men hittade ingen mjölkfri. Har funnits, för vi hittade ett gammalt paket i skåpet, men det var för lite kvar och den är numera med mjölk i...
    Har någon annan förslag som är mjölk, ägg, vete, havre, sojafri?

Jo, och så letade maken efter kokosgrädde. Det fanns inte på Ica. Har någon av er testat och vart hittade ni det i så fall?! Märke?

• Kavat
    Madreh skrev 2008-05-02 18:45:20 följande:
    K Kavat:Jo dietisen kan ju fixa det där åt dig så du får det utskrivet säkert inga problem som du säger. Om dom har det hemma på apoteket är ju tveksamt då det som kommer via apoteket till oss går via ett större apotek eller central nånstans. Jag fick mitt från Hässleholm och jag bor i Norra Bohuslän!! Inte så långt va?Pastan var god oxå minns jag och Oscar älskade den, lite klibbig och dock lätt att koka sönder men det gör ju inget huvudsaken är ju att barnen/barnet äter det!Oscar har ätit mat med vete i sen i höstas på "heltid" då var provokationen slut och tester var slutförda oxå. Det känns jätteskönt och helt plötsligt så fick jag ett skafferi som var mer eller mindre tomt.....hade haft två hyllor till honom, det blir ju en del.Tyvärr är det bara veten som vuxit bort än så länge, vi trodde ett tag att mjölk skulle gå bra men det funkar inte, han mår dåligt, har humör som är hemskt, ont i magen, bajsar mycket, gnäller HELA tiden OCH matvägrar. Men jag förstår honom, jag äter inte heller om jag får ont i magen av nåt.....Juat nu provar vi havre och det verkar gå fint, maten är lite godare nu när jag har kunnat ta i Oatlys i Mat i såser och grytor.Istället tillkom ju ägg på han slista på riktigt nu, vi har ju misstänkt det ett tag och han testades för det för lite sen. Trist men så är det, bara att gilla läget.Oscars lista över allergier ser ut så här:Vetestärkelse BortaMjölkproteinSojaproteinHavreRågÄgg(kan jag ha missat nåt....?)Jag är ju såklart nervös vad gäller lillebror Noah och vad som ska visa på honom om det visar nåt. Men jag tror ju det för får han mjölk så blir han oxå dålig, i övrigt så äter ju vi redan dietmat så han får inte i sig så mycket av varken soja eller ägg iaf, men vete och havre blir det ju en del.Den store pojken har fått problem han oxå igen, med magen han med och han har varit utan mjölk i 8 år och sen fick han börja och har ökat succesivt men nu går det inte mer tror vi. Enligt skolsköterksna så går han inte upp nåt i vikt och växer inte på längden heller, vi får se hur det går med honom oxå. Ska träffa skolsköterksna snart för en genomgång.Ojdå, det här blev långt.....sorry!
    Men det ger ju lite hopp, även för mig! Att det funkar med vete för honom nu.
    Har skolsköterskan hand om det, mer än jag visste! Men har å andra sidan aldrig funderat eftersom ungarna inte är så gamla här.

Har du vårdnadsbidrag?
  • Kavat
    Madreh skrev 2008-05-02 23:27:48 följande:
    K KavatÄr lite för trött nu för att försöka hitta recept på tårtor men jag har lite samma problem.....har en som blir 4 på måndag så vi ska ha tårta då. Har ett recept jag ska "bygga" om som är fritt från det mesta.När har du kalas, kan ju skriva ner receptet när jag gjort och vi har ätit den?Nej, skolsköterksna har inte hand om det egentligen, utan han går på barnmottagningen i Uddevalla men hon ville följa upp honom och så tycker hon att han ser så liten ut.Nej, jag har inget vårdbidrag, läkaren sa till mig att söka i våras (07) men det blev aldrig gjort. Men jag ska göra det nu, fom är ju alltid sjuka oxå och en vanlig förkylning håller i sig så länge med tanke på att deras immunförsvar är i stort sett obefintligt. Lilleman har dessutom fått infektionsastma, roligare kan man ha!!Noah (lilleman) han får oxå röda prickar runt munnen och jag vet inte vad det kan vara än, får forska lite jag med känner jag.Och ja, det kan räcka att få det på huden om man är så känslig, och som du själv skriver är det viktigt att tvätta av sig innan man tar i barnen och att alltid sopa upp alla smulor från golv, stolar och bord. Hade jag haft en scanner skulle jag lagt in en bild på hur Oscar såg ut som sjukast...inget roligt barn då, svullen, knallröda kinder alltid och trött.Men nu är det läggdags!
    Gissar att det blir kalas runt den 18:e och några stycken denna månaden och samma nästa månad. Blir väl ett kalas för släkten och ett barnkalas till varje barn. Så här ska det bakas tårtor.
    Vi får se hur det går, borde ju börja nu! Men har inte fått tag i vare sig kokosgrädde eller glassmix ännu...

Ja, jag trodde ju inte att hon var riktigt så känslig mot ärtor eftersom soja var 0,12 på rast, men utslagen på pricktest var ju bra mycket mer än alla de andra som låg runt 0,4 (ägg, hund) dvs egentligen inga allergier alls att tala om, men reagerar gör hon.
    Fast senast när hon har träffat hund reagerade hon knappt alls!

Jag tar jätte gärna emot recept när ni ätit er tårta! Fick lite tips från fariryfloss här också. Vi får se vad jag lyckas knåpa ihop. Men känns spontant som att det är bättre att göra en ovanlig tårta än traditionell gräddtårta som inte smakar som den brukar!
  • Kavat
    Blå Flygare skrev 2008-05-03 09:44:34 följande:
    Kavat: kokosgrädde hittade jag på coop forum, bland kokosmjölk o dyl. En liten lila tetra från BlueDragon.
    Heter den creamy coconutmilk? För då kanske maken fick tag i rätt ändå???
  • Kavat

Ja, här försöker jag mest hitta ingredienser till tårtbak...

Är kok-marsankräm mjölkfri?
    Vet ni något annat krämigt man kan ha till fyllning, som t.ex fromage som är mjölkfri (och vete/havre, soja och äggfri)?
    Jag får inte ihop det...

Fairyfloss. Tomat! Hrm, skönt att du hittat vad det är iaf.

Vet ni vad jag funderar på?! Kan kalciumtabletter göra magont?!
    Lång histora kortare.
    Jag vet ärligt talat inte vad jag ska tro med dottern. Nu har hon slutat klaga över magont varje dag (ätit vetefritt 2 veckor) men är sedan 3 dagar vete igen. Men sedan förra helgen svider det när hon kissar ibland. Var och kollade henne och kisset i måndags, de hittade ingenting, mer än lite höga värden på allt, men inget de gör något åt.
    Igår bajsade hon blod. Men kan blivit sår, behöver inte varit i magen alltså. Idag är hon helt röd i hela rumpan, alltså eksemröd runt om, precis som hon har blivit innan när hon ätit sojaglassen. Hon fick lördagsgodis som hon inte brukar äta igår. Hon tog inga lakrits, men låg ju i samma låda. Salmiak (?) är ju sojasläkting. Och färgämnen.. Det är det enda jag kan komma på.

Men usch, funderar på om kalciumtabletterna kan ställa till det eller vad det är? Hon kliar sig så gott som ingenting längre. Jätte skönt! Men inte ska hon behöva gå runt med magont eller att det svider när hon kissar... Läkaren tyckte inte det fanns något att göra eftersom provsvaren inte var tillräckligt kassa...

• Kavat
    Madreh skrev 2008-05-04 20:38:02 följande:
    Jag har bakat tårtan idag och jag är inte nöjd, den faller isär när jag ska dela den, inte kul....ska prova att göra en till imorgon på dagen och se om det blir bättre. Vi ska inte ha kalaset förrens på kvällen.*lipar lite*Hatar när det blir fel och man har slut på ingredienserna hemma och affären är stängd ( bor en bit ut på landet ).
    Ja, du måste ju ha ett bra recept nu så jag kan sno!
Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!