• Kavat

Sojaallergi - HJÄLP!!

www.allergimat.com/Topic.asp&forum_id=12&Topic_Title=%2526%2523196%253Bgg%252C%2Bmj%2526%2523246%253Blk%2Boch%2Bvete&forum_title=Allergiska+barn

Klla andra inlägget "Maria", hennes mailadress står där. Nu så äter ju inte hennes mackor... Men maila henne eller nån av de andra som har erfarenheter!

• Kavat
    Kavat skrev 2008-03-05 20:16:21 följande:
    www.allergimat.com/Topic.asp&fo...Klla andra inlägget "Maria", hennes mailadress står där. Nu så äter ju inte hennes mackor... Men maila henne eller nån av de andra som har erfarenheter!
    Nu läste jag vidare och det var ju fler bra tips och tipsare!!
  • Kavat
    falken skrev 2008-03-06 07:04:08 följande:
    JA - mycket ogenomtänkt... men de som är glutenintollerandta vill väl ha bättre konsistens på sin mat - bättre än dem som är allergiska mot allt utom majs och ris. Fanns ett märke som hetter OLDA www.oldana.se som verkade ha tänkt på allergier också, från Göteborg faktiskt.Det var ju guarnkärnmjöl i nästan allt, som förtjockningmedel.Köpte rismjölk, tänkte hon kunde få smaka på det. Och hoppas innerligt att hon tål havre! Annars ligger man ju risigt till... (var ni med på ordvitsen där?)Jag känner mig faktiskt lite deppig över det här, känns som man åkt på ett handikapp. Livet har blivit så oerhört mer komplicerat och det går åt en massa energi till det. Känns som att man ramlat i ett mat-hål, vi har ingen aning om vad vi kan äta nu och det blir bara kött o korv o potatis. Antar att det går bättre när man har vant sig och vet vad man kan använda majs-skorpmjöl till...Vi ska till läkarn idag iaf, en vanlig barnläkare, göra prick-test och rast. Jag är skeptiskt, men vill iaf att han/hon ska ta mig på allvar och skriva nåt bra till dietisten - annars kommer hon att vägra samarbeta med oss. (å jag avskyr såna stelbenta människor, men jag är ju tyvärr beroende av henne)
    Kung Markatta har en del produkter som vi kan äta. Men vet ju inte hur det är med vete och sånt i, men ett märke värt att kolla upp.
    www.kungmarkatta.se/produktlista.asp

Visst är det ett handikapp. Jag tyckte det var jätte svårt i början att undvika, ägg, mjölk, lök (inkl lökpulver) och morot bl.a. Det finns inte en enda färdig/halvfabrikaträtt utan alla dessa saker. Lök finns i allt nästan... Men man lär sig snabbt! Kolla i alla reccepttrådar och så för förslag.
    Pannkakor går t.ex att göra jätte goda på linfrö t.ex. Så det finns ju en massa saker man kan göra, fast på ett annat sätt. Nu hade vi ju vetemjöl i men funkar väl på annat mjöl också.

Rapsy Frutty-påsen hade en mailadress: dietistbyran@allergimat.com, så där går säkert att beställa om man inte hittar i affären. www.allergimat.com

Vilken trist dietist! Men hoppas ni fick lite "hjälp" idag!
  • Kavat
    falken skrev 2008-03-06 22:21:05 följande:
    Nähä, men en sån här då?www.pixmania.com/se/se/240257/art/kitchenaid/...
    Den var fin!
    Ja, jag tror det mesta går på rutin tillslut, även baka. Våran lille har de ju misstankar om att det är konserveringsmedel eller färgämne som han inte tål... Och det finns ju i allt. Men "tack vare" att det jag dragit ner på allt han reagerat på så lagade jag ju redan i princip all mat från grunden så då blev det inte så jobbigt. Blir ju värre sedan när han blir äldre. Men då hoppas jag att allt har växt bort.
    Lite orolig jag med för att det ska vara vete eller så också. Men då har jag ju snart en expert att fråga!
    Läst på lite om öl och glutenintoleranta brukar ju inte reagera på det. Han har ju även reagerat lite på smörgåskex har vi tyckt, och ibland(?) på pasta, men det är den enda vete han fått i sig själv. Man blir hypokondriker tillsist..!
    Nu har jag iaf slutat amma, så nu blir det lättare att se hans reaktioner på den mat han själv får i sig. Men nu är båda ungarna magsjuka, så allt ligger på is här hemma..

Vad skönt att det känns lite bättre! Ja, jag skummade bara igenom lite, men där verkade finnas en massa bra!
  • Kavat

fairyfloss, det låter ju riktigt gott!
    Jag har ätit strikt pga att jag ammat sonen, som är känslig mot "allt". Men oj, vad gott det var med leverpastej till frukost idag! (lök i som jag undvikit).
    Men det är precis som du skriver. Är det ett aktivt val så är det så mycket lättare. Maken här hemma har också fått vara med på ett hörn. Han har dock haft vanlig mjölk, men faktiskt skippat osten.
    Här i Sverige har vi något som heter "imat" som är grädde gjort på havre och raps, det har vi istället för ost och grädde på i stort sett all mat.
    Jätte smarrigt på pizza t.ex!

Har du kollat www.allergimat.com, du borde väl kunna beställa där också? Kanske blir dyrt att skicka, men många saker har är ju jätte lång hållbarhet på. Såg t.ex Rapsy Fruttyn (till youghurt) kostade 16-17 kr /litern (120g pulver) i affären här. Men där kunde man köpa stort paket och få ner det till 6 kr/litern!

• Kavat
    Jomppelina skrev 2008-03-08 08:33:31 följande:
    Tror ni att barnet tål havremjölk så testa det innan ni ger er på rismjölken, vi gjorde nämligen tvärtom. vi testade Rice Dream först, och sonen tycker om det och tog det direkt. (vägrade ta nutramigen och company som går att få på anvisning av läkare). Hade vi vetat vad vi vet idag hade vi introducerat solhavre eller oatleys drycker först, eftersom det kostar otroligt mycket varje månad med rismjölken. Det går hos oss nästan två liter om dagen, och den kostar mellan 19,90-22,90 per liter beroende på var man hittar den. Nu skall man inte tänka kronor och ören, men kan man komma undan med hälften per månad så skall man nog ta med det i beaktan. Rice dream går inte att få via apotek i vårt län i varje fall, utan man står med den kostnaden själv. Vb-täcker inte merkostnaden fullt ut för ricedream utan jag tror att det är ett schablonavdrag på 2000 om året för merkostnader av livsmedel de har godtagit. Vi lägger ca 1200 per månad på rice dream.Vi har ricedreamen till matlagning, bak, (gör dock sås på oatley), dricka, till flingor, samt måltidsdricka. Nu är han sex år, och det går lite mindre idag än det gjorde när han tog flaska, för han hade den istället för välling etc i början. Då gick det antingen två liter eller drygt två liter om dagen...
    Oj, vad dyrt! Men, kan inte låta bli att fråga...
    Funkar inte annan risdryck? Det finns ju billigare, det är väl Go Greens som finns också om jag minns rätt, men det blir kanske lika dyrt för den är väl bara 0,75.. Nu blev jag osäker.. (Vi kör mest på havredryck här)

Varför bakar ni med ricedream? Det som är så gott med havredryck i bak!!! Där lär väl sonen inte känna någon skillnad?

Men visst är det tur att det finns alternativ, även om det blir mycket dyrare!
  • Kavat
    fairyfloss skrev 2008-03-08 08:48:38 följande:
    K Kavat:Åh jag hoppas din son växer ur sina allergier! Mina matrestrektioner beror på att jag har crohn's sjukdom och magen pallar bara inte med en massa saker. Dock tror jag ändå att det kan ha att göra med födoallergier, och jag mår mycket bättre om jag utesluter allt "knasigt". Det enda jag har "allergi" emot är egentligen tomat och aubergine, det kliar i hela munnen!! Men det har som sagt kommit med graviditeten så jag hoppas det försvinner sen för jag äääälskar tomat. Imorse åt jag polentagröt men jag använde sojamjölk och inte rismjölk för rismjölken var gammal. Och min mage blev helt knäpp! Nu vet jag inte om det var sojamjölken och jag ÄR allergisk/intolerant mot soja (fast vid andra tillfällen går det bra!!) eller om det bara var för att det är små gryn i det där som är för svårsmälta. Sååå förvirrande! Jag gillade verkligen oatlys imat, vi hade det också på pizza . Men nu när jag inte kan äta spannmål heller så hjälper det inte direkt. Men det där rapsy frutti verkade ju superbra! Jag ska fråga mamma om hon kan ta med sig när hon kommer ner hit så jag kan prova om det är gott och om magen pallar.
    Usch då, det där lät inte kul heller. Är dock inte så insatt i Crohns..
    Ja, ett liten paket väger 120 g så en sån blir väl inte så dyr att skicka så du kan testa. Så får hon köpa med sig mer om det faller i smaken!
    Vårt Ica tog in det när jag frågade, men annars går det ju att beställa, som sagt.
  • Kavat
    fairyfloss skrev 2008-03-10 02:48:37 följande:
    När jag får ork ska jag prova att baka en kaka som är både gluten, ägg, mjölk och sojafri och se hur det går . Orgrans glutenfria mjöl är SUPERBRA, men hittils har jag haft riktiga ägg i. Själv verkar jag ju tåla ägg i alla fall. Tur det! Men det är kul att se hur mycket man kan utesluta i en kaka och ändå få den god . Nu har jag provat so natrual rice milk med chokladsmak. SÅÅÅÅ GOD! Smakar ju bättre än oboy! Mums . Nu kan jag få lite calcium i mig också! Har rice dream nån med chokladsmak? Är man mjölkallergiker så kan man ju inte direkt blanda i oboypulver.
    Jodå, oboy är det inte någon mjölk i!

Här finns Oatleys med jordgubb/hallonsmak som dottern älskar och med choklad. Sen finns säkert fler men vi har inte kollat så noga då den funkade! Den är dock inte extraberikad. Lite kass, men men vi får ge båda kalciumtabletter ändå.
Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!