• Jesssicaaa

hostar massor trots bricanyl..

Vad ska man göra? Han är 1 ½ och hostar så han nästan får kväljningar trots bricanyl...

• Svar på tråden hostar massor trots bricanyl..
  • tea1982
    Sofie86 skrev 2008-03-18 10:08:12 följande:
    Bricanyl hjälper inte ett dugg på vår son, han blir bara hyper, ventoline har funkat bättre.. Men har även en som heter molipect och en som heter cocillana nånting.. Dom funkar rätt bra. Eftersom vår son alltid får problem med hosta å luftvägarna när han blir sjuk så har vi prövat många.
    Även han verkar ha förkylningsastma..... era barn behöver inhalatorer (finns en speciell för barn), dels med bricanyl eller annan "akutinhalation" (luftrörsvidgande), dels en mer stadig kortisoninhalator som de ska få dagligen vid förkylningar.
  • Julia85

Håller helt med tea1982!
    Låter precis som förkylningsastma. Har själv 2 barn med det.. Så man vet precis hur det är..

• tea1982
    Julia85 skrev 2008-03-18 10:16:45 följande:
    Håller helt med tea1982!Låter precis som förkylningsastma. Har själv 2 barn med det.. Så man vet precis hur det är..
    Missade de det på dina barn också på BVC? Min son fick åka in till akuten med ihopklappade lungsäckar innan de hajade att han hade förkylningsastma. Då fick han kortison på tungan och adrenalin att inhalera i 3,5 timmar för att musklerna skulle börja fungera igen. Jag är oändligt tacksam mot att BVC ens får ta emot barn för annat än vikt och mätning här i Sverige. Kan ju påpeka att jag aldrig någonsin satt min fot där igen, t.o.m. vikt och mät-tagning gör jag numera hos privatläkare.
  • Julia85
    tea1982 skrev 2008-03-18 10:20:24 följande:
    Missade de det på dina barn också på BVC? Min son fick åka in till akuten med ihopklappade lungsäckar innan de hajade att han hade förkylningsastma. Då fick han kortison på tungan och adrenalin att inhalera i 3,5 timmar för att musklerna skulle börja fungera igen. Jag är oändligt tacksam mot att BVC ens får ta emot barn för annat än vikt och mätning här i Sverige. Kan ju påpeka att jag aldrig någonsin satt min fot där igen, t.o.m. vikt och mät-tagning gör jag numera hos privatläkare.
    På dottern så gick det 8 månader innan vi fick veta att det var förkylningsastma. Och otaliga besök på bvc och vc. Men de sa bara att det var virus och att fortsätta med hostmedicinen.
    Åkte in akut till akuten en kväll då hon hade 41 grader i feber. Då sa läkaren innan han ens lyssnat på oss vad vi hade att säga och innan han undersökte henne att detta är ju förkylningsastma!

Nu med sonen så var vi på vc 2 ggr och fick hostmedicin och tredje gången så fick vi astmamediciner och grejer till det! Gick fort efter som jag redan visste vad det var! + Att han hostade så han kräktes upp ALLT han åt och drack och gick ner i vikt.
  • Jesssicaaa

Nu har vi äntligen friska barn. Lillebror har ätit klart kåvepenin och han verkar må mkt bättre.

Storebror har fått fara på dagis idag, han har iof varit frisk ganska många dagar nu, så nu är det bara hoppas det inte kommer hem nå virus på ett tag..

Om man vill kolla upp om det är förkylningsastma vart ska jag då vända mig? på bvc säger de ju att det är normalt, och att små barn kan behöva inhalera var sjätte vecka p g a diverse virus de ska gå igenom, men kan inte tycka att det låter rätt..

dock så hjälpte ventoline bra på han, och några dagar efter han druckit det så slutade han hosta..

• tea1982
    Jesssicaaa skrev 2008-03-18 10:54:36 följande:
    Nu har vi äntligen friska barn. Lillebror har ätit klart kåvepenin och han verkar må mkt bättre. Storebror har fått fara på dagis idag, han har iof varit frisk ganska många dagar nu, så nu är det bara hoppas det inte kommer hem nå virus på ett tag..Om man vill kolla upp om det är förkylningsastma vart ska jag då vända mig? på bvc säger de ju att det är normalt, och att små barn kan behöva inhalera var sjätte vecka p g a diverse virus de ska gå igenom, men kan inte tycka att det låter rätt..dock så hjälpte ventoline bra på han, och några dagar efter han druckit det så slutade han hosta..
    De får säga vad de vill, det ÄR inte normalt och det kan behandlas samt att vid astmaattacker så kan små barn faktiskt dö. Det verkar de se som normalt?? Nej du. Jag föreslår att ni söker vård privat, hos en barnläkare...
  • T x 3
    Svar på #56
    Du ska be att få en remiss till en barnläkare. Om ventolin i flytande form hjälpte så har han i såfall en lindrig förkylningsastma. För mina barn har de inte hjälpt alls eftersom det är så liten del som hamnar där det ska jämfört om du inhalerar medicinen. Jag hoppas att du förstår hur jag menar. Hur som helst så tycker jag att du ska berätta allt för en barnläkare som är expert på området och kan lämna kunniga svar. Astma är något alla ska ta på fullt allvar. Jag har själv stora problem idag. Tror jag ska hosta ihjäl mig. Har slarvat med medicineringen. Lycka till.
  • Sofie86
    Svar på #51
    Jo jag vet. Jag har legat på barnakuten som bara den, men dom säger hela tiden att han är ett gränsfall.. Och att dom inte vill göra en utredning på honom, så vad ska man göra??
  • Sofie86
    tea1982 skrev 2008-03-18 10:14:25 följande:
    Även han verkar ha förkylningsastma..... era barn behöver inhalatorer (finns en speciell för barn), dels med bricanyl eller annan "akutinhalation" (luftrörsvidgande), dels en mer stadig kortisoninhalator som de ska få dagligen vid förkylningar.
    Svar på #51Jo jag vet. Jag har legat på barnakuten som bara den, men dom säger hela tiden att han är ett gränsfall.. Och att dom inte vill göra en utredning på honom, så vad ska man göra??
  • tea1982
    Sofie86 skrev 2008-03-18 12:54:05 följande:
    Svar på #51Jo jag vet. Jag har legat på barnakuten som bara den, men dom säger hela tiden att han är ett gränsfall.. Och att dom inte vill göra en utredning på honom, så vad ska man göra??
    Sök privatläkare. De tackar aldrig nej till ett besök.
Svar på tråden hostar massor trots bricanyl..