• FruSundahl

Diskar du under rinnande vatten?

Ja, du som diskar för hand, diskar du under rinnande vatten?
    Varför - varför inte?

Fredric & Angelica
  • Svar på tråden Diskar du under rinnande vatten?
  • Zofye

Ja, vi har diskmaskin så det enda jag diskar för hand är typ en stekpanna och då ids jag absolut inte spola upp hela diskhon för den

• Eisa

Diskar i en balja men sköljer under rinnande H2O.

• Birgitta2
    Åsalie skrev 2008-03-14 11:37:43 följande:
    what? come again....Skulle Sverige använda/spola för LITE vatten? Det har jag ytterst svårt å tro.... Inte meningen å va otrevlig blev bara så chockad
    Jag vet! Men problemet är att de gamla rör som kom till under miljonprogrammet inte är åtgärdade (40-45 år sedan). I dessa rör har det rostat, och vi är lite väl sparsamma med vattnet tydligen. Åtminstone enligt expertisen. Många tror att vattnet vi gör av med försvinner, men det renas och återanvänds, och man sparar därmed och duttar fram vattnet istället för att låta det rinna ordentligt.
  • Sencha
    Birgitta2 skrev 2008-03-14 11:32:40 följande:
    Vi spolar tydligen alldeles för lite vatten i Sverige, vilket innebär att vattnet blir dåligt. Se till och använd vattnet i stället. I ett program med sånt var man väldigt bekymrad över vattenkvaliteten eftersom det står alldeles för länge i ledningar och rör. Det gör att bakterier växer till sig. Eller nåt.
    Jag tror nog inte det finns några skäl att spola mer varmvatten. Men visst, kallvatten kan det säkert vara vissa fördelar med att spola.
    Jag har för mig att problemet egentligen i huvudsak handlar om att kommunernas vattensystem är anpassade efter en större konsumtion, eftersom de är byggda under en tid då folk ännu inte hade börjat "spara" på vattnet, och DÄRFÖR blir det problem i en del kommunala anläggningar. (Jag tror inte att det är något problem i själva rören i bostäderna.)
    Son född 2004; BF 11 juli
  • Celestial

Ja, men jag diskar nästan bara stekpannor för hand, då vi har diskmaskin.

• Zofye

Det där med att vi spolar för lite vatten trodde jag var i toalettstolarna. Har en bekant som jobbat på reningsverket och han sa att det värsta med dom nya toaletterna är "snål-spolningen". Man stoppar i lika mycket papper och annat skräp, men det korkar igen och gör stopp i rören då man inte snål-spolar... speciellt i äldre rör.

• Hallonröd

Nope slöseri med vatten... sköljer under rinnande men stänger av vattnet mellan sköljningarna.

Diska under rinnande kan jag göra om jag bara ska diska upp nåt glas eller nån mugg etc.

// Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
Svar på tråden Diskar du under rinnande vatten?