• FruSundahl

Diskar du under rinnande vatten?

Ja, du som diskar för hand, diskar du under rinnande vatten?
    Varför - varför inte?

Fredric & Angelica
  • Svar på tråden Diskar du under rinnande vatten?
  • Zofye

oj, då man snål-spelar menar jag ju såklart

• Im Fabulous

Jaa, därför att jag inte hittat någon propp som passar i vår slask.

• plutto

Ja, när jag handdiskar. Annars har vi diskmaskin.

Vi har förövrigt eget vatten och avlopp.

• Sencha
    Birgitta2 skrev 2008-03-14 11:40:21 följande:
    Jag vet! Men problemet är att de gamla rör som kom till under miljonprogrammet inte är åtgärdade (40-45 år sedan). I dessa rör har det rostat, och vi är lite väl sparsamma med vattnet tydligen. Åtminstone enligt expertisen. Många tror att vattnet vi gör av med försvinner, men det renas och återanvänds, och man sparar därmed och duttar fram vattnet istället för att låta det rinna ordentligt.
    Försvinner och försvinner... Men det är inte heller så att det avloppsvatten som renas går direkt till ny konsumtion som diskvatten Avloppsvattnet från reningsverk går ut i sjöar och vattendrag (och hav); nytt dricksvatten tas från grundvattenborror och från ytvattentäkter på säkert avstånd från de ställen där det renade avloppsvattnet släpps ut.

Och det är inte helt enkelt att rena vatten som ska användas som dricksvatten.
    Son född 2004; BF 11 juli
  • Sencha
    LAV0LINA skrev 2008-03-14 11:41:38 följande:
    Det där med att vi spolar för lite vatten trodde jag var i toalettstolarna. Har en bekant som jobbat på reningsverket och han sa att det värsta med dom nya toaletterna är "snål-spolningen". Man stoppar i lika mycket papper och annat skräp, men det korkar igen och gör stopp i rören då man inte snål-spolar... speciellt i äldre rör.
    Ja, i gamla hus är det ett problem att rören inte är dimensionerade för snålspolande toaletter.
  • Åsalie

Då bör rören åtgärdas, inte att få folk å spola mer, låter helt vansinnigt med den energiåtgång som det krävs att rengöra vatten.

Birgitta2 skrev 2008-03-14 11:40:21 följande:
    Jag vet! Men problemet är att de gamla rör som kom till under miljonprogrammet inte är åtgärdade (40-45 år sedan). I dessa rör har det rostat, och vi är lite väl sparsamma med vattnet tydligen. Åtminstone enligt expertisen. Många tror att vattnet vi gör av med försvinner, men det renas och återanvänds, och man sparar därmed och duttar fram vattnet istället för att låta det rinna ordentligt.
    tvärtom tycker jag...många tar för givet att kretsloppet med vatten är problemfritt(=gratis å försumbart) men det krävs ju enormt mkt energi för att rengöra vattnet. Låt oss spara ännu mer! och ändra istället på rör och toaletter isåfall
  • Zofye

Nytt eller gammalt hus, spela roll, jag spolar alltid "stort" för att inte korka igen rören.

• Verkligen

Ja det gör jag. Varför vet jag inte men tycker väl att det är bäst så..=)

jag är livrädd för att leva och jag är dödsrädd för att dö
  • Sencha
    LAV0LINA skrev 2008-03-14 11:58:14 följande:
    Nytt eller gammalt hus, spela roll, jag spolar alltid "stort" för att inte korka igen rören.
    Fast även "stort" på en modern snålspolande toalett innebär väl mindre vatten än en gammal vanlig toalett (har jag för mig)?
Svar på tråden Diskar du under rinnande vatten?