• FruSundahl

    Diskar du under rinnande vatten?

    Ja, du som diskar för hand, diskar du under rinnande vatten?
    Varför - varför inte?


    Fredric & Angelica
  • Svar på tråden Diskar du under rinnande vatten?
  • Tjiklex

    Ja, jag diskar under rinnande vatten.
    Det för att jag diskar direkt efter att jag ha använt nåt så känns de onödigt att spola upp massa vatten. Men jag diskar dock oftast i kallt vatten. :)

  • Majsan70
    Blåbärspaj skrev 2008-03-14 13:03:12 följande:
    Sköljer ni inte av tallrikar o dylikt innan ni sätter dem i disken?då blir det nog inte lika slemmig o äckligt i diskvattnen :)
    Självklart sköljer vi disken innan, men det är fortfarande äckligt att diska i smutsvatten som det faktiskt blir.
  • ashera

    Fördiskar och sköljer under rinnande vatten. Stänger av kranen medan jag diskar.

    Har jag bara lite disk händer det att jag även diskar under rinnande vatten, men då blir det ju fördisk+ sköljning "på samma gång" så det sparar ju mer än att fylla upp i hon iallafall.

  • Kyltsi
    FruSundahl skrev 2008-03-14 12:07:27 följande:
    Jag har också haft diskmaskin, i 4 år ungefär, men den rackaren har börjat röra på sig, inte kopplat stramt nog Nu står det disk där ute och han ligger på soffan!
    Sån diskmaskin har jag med Och än så länge fungerar den bra
  • Kakan83

    Nej, det är slöseri med både vatten, energi och diskmedel.
    Självklart sköljer man ju disken innan man sätter igång, man diskar ju inte i samma vatten som massa matrester.

    Tycker inte att det blir lika rent när man diskar under rinnande vatten heller. I helgen fick jag diska om disk två gånger efter att två olika personer hade hjälpt mig att diska, under rnnande vatten. Disken var långt ifrån ren.


  • ludenben

    nej jag har diskmaskin... det som inte får diskas i maskin, klart jag tar det under rinnande vatten... Tappar inte upp en hel diskho för ex 2 vinglas...

  • annicavillhabeis

    Spara på energi genomm att inte diska under rinnande vatten..ne..håller inte med, det där reagerade jag på redan i 2:an när man började ha hemkunskap, skölja disken, hälla upp vatten å diskmedel i diskhon, diska där i å sen skölja igen..om jag nu bara diskar unde rinnande vatten så blir det ju bara en gång vattnet står på..inte 3..

  • FruSundahl

    Spelar ingen roll. Vet att det är smutsigt egentligen. Och om jag då ska stå och spola av allting så det nästan är rent så känner jag att då tar jag diskborsten direkt. Har någon noja över det.


    Birgitta2 skrev 2008-03-14 12:35:01 följande:
    Det löser man genom att skölja noga efter man ätit och druckit. Då är disken nästan ren när man lägger ner i diskhon.
    Nej, men som jag skrev ovan så känner jag att om jag ändå ska stå och skölja av kan jag ta diskborsten direkt
    Hallonröd skrev 2008-03-14 12:38:08 följande:
    Lägger ni ner er disk smutsig i vattnet utan att skölja av först???
    Ja det kan man lugnt säga. Men nu får han vara barnskötare en stund
    Hallonröd skrev 2008-03-14 12:35:23 följande:
    *Hahahaha*... Tuktning av diskmaskinen behövs genast....
    Fredric & Angelica
  • Turran

    Jag svarade "Nej", men nu när jag läser i tråden undrar jag om jag kanske missuppfattat frågan...

    Jag häller inte upp vatten i diskhon utan diskar av varje sak separat och sköljer sen. Jag låter alltså inte vattnet rinna under tiden. Vi använder dock diskmaskinen för det mesta.

  • BimBim o Knorrans Mamma

    Japp. Tycker det är äckligt med stilla vatten med disk i. Bläää...

  • Cecilia84

    Nej sköljer när jag är klar med det, jag har ju diskmaskin så jag handiskar ju nu bara större grejer eller det som inte får plats i diskmaskinen men som jag inte vill ha kvar frame.
    Vet inte vad det är som gör att jag tycker att diskvatten är så äkligt men tycker inte att det är hygieniskt och frächt på nått sätt med att ha allt ligga i samma balja men är ganska hygien och renlighets nojig i övrigt med så kanske är det hehe.


    Hallonröd skrev 2008-03-14 12:38:08 följande:
    Lägger ni ner er disk smutsig i vattnet utan att skölja av först???
  • sakoline

    Ibland. Men försöker använda balja & propp. Men när det är få grejer så kör jag under rinnande vatten.

Svar på tråden Diskar du under rinnande vatten?