• dottermorochmormor

Jävla helvetes skitgrannar!!

Jag jobbar på industri, ett stressigt intensivt jobb, där jag står i 7,5 effektiv timme vid ett löpande band. Dålig luft, varmt, tungt och som sagt stressigt.

Igår satt en lapp på väggen i trapphuset där jag bor.
    "Fredag kväll kommer vi att ha födelsedagsfest som kommer att sträcka sig till 00.00"

Jag slutade jobbet klockan 19 ikväll. En helt hysteriskt kaotisk arbetsdag, där allt som kan självklart har gått åt helvete hela dagen, var till ända och huvudvärken hotar spränga mitt huvud i småbitar.

Kommer hem och efter en lugn halvtimme öser grannarna på med musik. Vi hör inte ens vår egen tv om vi inte har den på riktigt hög volym. Det värsta är att detta som sagt ska pågå till tolv i natt. Jag vill ha lite lugn och ro efter en hetsig arbetsdag. Jag har spenderat 8,5 timme på en arbetsplats där man inte kommer ifrån oljud.....

Är det för mycket begärt att få lugn och ro i sitt eget hem?!
    Jag skiter i att dom satt upp en lapp och förvarnat för festen, man kan HYRA EN LOKAL!!!! om man ska ha fest.

Fan fan fan fan...........

Kommer hem

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-31 19:03
    Okej, kanske läge att summera lite då.

1. Jag är en riktigt bitter "svenne", som aldrig har haft en egen fest och som inte vill att någon annan har någon heller. Mitt mission i livet är att göra det så surt för alla andra, i synnerhet mina grannar, som möjligt.

2. Jag borde bo i en stuga mitt i skogen.

3. Många är glada att dom inte bor granne med mig, trots att det enda stället jag klagade på var här på Fl.

4. Bor man i flerfamiljshus ska man minsann tåla att grannarna har fest på helgerna, alldeles oavsett att man bor i ett hus med 28 lägenheter som alltså rent teoretiskt skulle kunna betyda att det var fest här 28 dagar/månad. Då skulle alla ha EN fest var, och DET måste man ju få ha!!

5. Blir jag störd, vilket jag inte har rätt att bli, kan jag ju alltid dela ut öronproppar till familjemedlemmarna och låta grannarna festa så länge dom önskar, för fest DET måste man ju få ha - alldeles oavsett!

6. Mina barn stör säkert grannarna, alltså får dom spela så hög musik att jag upplever det som att jag sitter i deras högtalare och vibrerar.

7. Man ska absolut inte hyra en lokal när man ska hålla fest. I alla fall inte för den goda saken att man låter bli att störa en himla massa människors skull.

8. Att klaga på ett forum, där själva inriktiningen är "irriterande" är något utav det dummaste man kan göra, i synnerhet när man inte har något att klaga över egentligen. Ungefär som jag.

9. Det här med störningsjourer kan man lägga ner, finns ingen anlening att det finns om man ändå inte bör använda sig av dom när man känner att man har fog för det.

Det är skrämmande många som tycker att det inte finns någon anledning att ta någon större hänsyn till sina grannar.
    Själv skulle jag aldrig komma på tanken att plåga mina grannar med den volymen jag själv fick utstå i fredags. Men för de flesta som skrivit i den här tråden verkar det vara mer eller mindre självklart att det är okej.
    Några har skrivit att dom är glada att jag inte är deras granne - ärligt talat är nog jag ännu gladare över att inte behöva bo granne med dessa människor som tycks leva i en total avsaknad av hyfs och hänsyn.

Bortsett från festen i fredags tycker jag att mina grannar är helt okej. Trots att jag hör dom dygnet runt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-31 19:32
    Glömde ju dom som glatt mig med att hålla med i resonemanget.....
    ER skulle jag gärna ha som grannar!

• Svar på tråden Jävla helvetes skitgrannar!!
  • dottermorochmormor
    Enira skrev 2008-03-31 17:08:35 följande:
    Andra har rätt att feta om dem vill.
    Du får lugn o ro nästa dag
    Nu är det så här att i mitt hus finns 28 lägenheter på sammanlagt 11 våningar. Dom som har fest har det kanske inte samma dag, det finns dom som festar mitt i veckorna, dom som festar en fredag och dom som festar en lördag. Faktiskt till och med en söndag då och då.....

Finns det någon möjlighet att du kan tänka dig att jag faktiskt inte alls får lugn och ro nästa dag?! Att nästa granne sätter igång med sin stereo, stökiga kompisar och cigarettrök i trapphuset för att inte tala om den soptipp man möts av i hissen på mornarna.....

Jag har aldrig önskat total tystnad och grannar som tassar på sina tår. Jag står ut med mycket ljud, nej förresten, jag står inte ut, jag trivs med mycket ljud.

Men jag accepterar INTE att sitta i min egen soffa, i mitt eget vardagsrum, med en ängslig treåring, i ett hem där jag betalar över 8000 kr/månad för att bo - och uppleva att jag sitter i grannen ovanförs högtalare och vibrerar. Där har vi passerat en gräns för länge sedan!
  • Flicka88

En av våra grannar hade fest var och varannan helg, med spring i trapphuset, krossade ruton och fulla 16 åringar överallt. DET ska man inte behöva acceptera. Men hade dom varit i lägenheten, spelat musik och sådär fram till 00 så hade jag inte brytt mig. I mitt fall så gick det så långt att dom blev vräkta för det gick verkligen inte att prata med dom. Sen har inte alla hyreshus regler för när det ska vara tyst, det är ,mer "riktlinjer". Lite får man som sagt tåla när man bor i lägenhet, men det ska ju inte gå till överdrift. Men att inte be dom sänka innan man ringer störningsjouren är elakt, då har dom ju inte fått en chans att dämpa sig.

• dottermorochmormor
    Enira skrev 2008-03-31 17:12:17 följande:
    EEEhhh Många gör det.
    Vaddå riskpuskon?????
    Är det många som dricker sprit i den bemärkelsen att dom blir onyktra på sina barns födelsedagsfester?!?!

Ja, jag har alltid hävdat att det finns dom som inte borde ha fått barn...
  • With a devilish smile

Haha våra grannar över oss har slå i dörrar-skrika-hoppa-party varje dag från 6 - 01 ungefär :P

• dottermorochmormor
    Enira skrev 2008-03-31 17:13:00 följande:
    Sant
    Dåså.
  • Enira
    dottermorochmormor skrev 2008-03-31 17:20:21 följande:
    Nu är det så här att i mitt hus finns 28 lägenheter på sammanlagt 11 våningar. Dom som har fest har det kanske inte samma dag, det finns dom som festar mitt i veckorna, dom som festar en fredag och dom som festar en lördag. Faktiskt till och med en söndag då och då.....Finns det någon möjlighet att du kan tänka dig att jag faktiskt inte alls får lugn och ro nästa dag?! Att nästa granne sätter igång med sin stereo, stökiga kompisar och cigarettrök i trapphuset för att inte tala om den soptipp man möts av i hissen på mornarna.....Jag har aldrig önskat total tystnad och grannar som tassar på sina tår. Jag står ut med mycket ljud, nej förresten, jag står inte ut, jag trivs med mycket ljud. Men jag accepterar INTE att sitta i min egen soffa, i mitt eget vardagsrum, med en ängslig treåring, i ett hem där jag betalar över 8000 kr/månad för att bo - och uppleva att jag sitter i grannen ovanförs högtalare och vibrerar. Där har vi passerat en gräns för länge sedan!
    Jag uppfattade inte att du hade barn, då förändras ju allting.
    Om man har barn så är det inte alls godkännt.
    Glöm allt jag sa , barnet kommer i första hand.
  • Enira
    dottermorochmormor skrev 2008-03-31 17:21:30 följande:
    Är det många som dricker sprit i den bemärkelsen att dom blir onyktra på sina barns födelsedagsfester?!?!Ja, jag har alltid hävdat att det finns dom som inte borde ha fått barn...

Jag har aldrig varit på barnkalas där det inte bjuds på sprit, helt ärligt.

Nu snackar jag ju inte att man super sig full ,men traditionen hos oss är att man skålar när det är någons födelsedagsfest.

• mintchocolate

Måste bara fråga.
    Tycker ni inte att det är lite skillnad om det är helg eller vardag? Jag menar inte att man ska skrika och gapa och ha så pass högt på att man inte hör sig själv tänka, men om det inte låter så mycket, bara lite?

Jag har väldigt svårt för grannar som stör, men är det helg så tycker jag man kan ta lite mer än på vardagen. Man kanske hör lite dov musik och grannar som pratar? Eller tycker ni det ska vara knäpptyst klockan 22.00 även på en lördag?

• Earth Angel

Har bott i lägenhet hela livet.

Jag tycker såhär; bor man i lägenhet så får man acceptera att andra människor inte lever exakt som man själv. Att andra kanske har fest när man själv har arbetat en hel dag och bara vill vila. Att andra människor kan låta när man själv vill ha total tystnad.
    Men det är orimligt att kräva att andra människor ska efterleva ens eget levnadssätt om man valt att bo så pass nära andra människor.

Varför kan du inte välja ett annat boende då?
    Om inte ett radhus eller hus, så byt till en lägenhet där du bor högst upp då om du inte klarar av att höra andra människor.

Jag tycker det är rätt småsint att gnälla över att några grannar har en fest en fredag (som dom dessutom satt upp en lapp om). Är skillnad om det är grannar som lever f*n om och om igen och på alla möjliga omöjliga och möjliga tider.

Kanske har du själv TS också bidragit till ljud som stör andra grannar bara det att du själv inte tänkt det? Du har en treåring t ex skriver du; och jag vet med mig att småbarn i samma hus som en själv låter. Det går inte att komma ifrån. Och man är aldrig helt perfekt själv.

• dottermorochmormor
    Agni skrev 2008-03-31 17:12:19 följande:
    Har inte orkat läst hela tråden men en liten fråga TS.Varför ringde du inte störningjouren? Eller varför gick du inte själv och sa till grannarna?
    Jag ville inte vara en typisk gnällgranne. Jag gillade läget och stod ut. Jag tog ut min frustration här istället.

Jag går inte och ringer på hos mina grannar utan en livvakt, och någon sådan har jag inte så alltså lät jag bli. Du hade heller inte ringt på hos någon av mina grannar.
Svar på tråden Jävla helvetes skitgrannar!!