• dottermorochmormor

Jävla helvetes skitgrannar!!

Jag jobbar på industri, ett stressigt intensivt jobb, där jag står i 7,5 effektiv timme vid ett löpande band. Dålig luft, varmt, tungt och som sagt stressigt.

Igår satt en lapp på väggen i trapphuset där jag bor.
    "Fredag kväll kommer vi att ha födelsedagsfest som kommer att sträcka sig till 00.00"

Jag slutade jobbet klockan 19 ikväll. En helt hysteriskt kaotisk arbetsdag, där allt som kan självklart har gått åt helvete hela dagen, var till ända och huvudvärken hotar spränga mitt huvud i småbitar.

Kommer hem och efter en lugn halvtimme öser grannarna på med musik. Vi hör inte ens vår egen tv om vi inte har den på riktigt hög volym. Det värsta är att detta som sagt ska pågå till tolv i natt. Jag vill ha lite lugn och ro efter en hetsig arbetsdag. Jag har spenderat 8,5 timme på en arbetsplats där man inte kommer ifrån oljud.....

Är det för mycket begärt att få lugn och ro i sitt eget hem?!
    Jag skiter i att dom satt upp en lapp och förvarnat för festen, man kan HYRA EN LOKAL!!!! om man ska ha fest.

Fan fan fan fan...........

Kommer hem

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-31 19:03
    Okej, kanske läge att summera lite då.

1. Jag är en riktigt bitter "svenne", som aldrig har haft en egen fest och som inte vill att någon annan har någon heller. Mitt mission i livet är att göra det så surt för alla andra, i synnerhet mina grannar, som möjligt.

2. Jag borde bo i en stuga mitt i skogen.

3. Många är glada att dom inte bor granne med mig, trots att det enda stället jag klagade på var här på Fl.

4. Bor man i flerfamiljshus ska man minsann tåla att grannarna har fest på helgerna, alldeles oavsett att man bor i ett hus med 28 lägenheter som alltså rent teoretiskt skulle kunna betyda att det var fest här 28 dagar/månad. Då skulle alla ha EN fest var, och DET måste man ju få ha!!

5. Blir jag störd, vilket jag inte har rätt att bli, kan jag ju alltid dela ut öronproppar till familjemedlemmarna och låta grannarna festa så länge dom önskar, för fest DET måste man ju få ha - alldeles oavsett!

6. Mina barn stör säkert grannarna, alltså får dom spela så hög musik att jag upplever det som att jag sitter i deras högtalare och vibrerar.

7. Man ska absolut inte hyra en lokal när man ska hålla fest. I alla fall inte för den goda saken att man låter bli att störa en himla massa människors skull.

8. Att klaga på ett forum, där själva inriktiningen är "irriterande" är något utav det dummaste man kan göra, i synnerhet när man inte har något att klaga över egentligen. Ungefär som jag.

9. Det här med störningsjourer kan man lägga ner, finns ingen anlening att det finns om man ändå inte bör använda sig av dom när man känner att man har fog för det.

Det är skrämmande många som tycker att det inte finns någon anledning att ta någon större hänsyn till sina grannar.
    Själv skulle jag aldrig komma på tanken att plåga mina grannar med den volymen jag själv fick utstå i fredags. Men för de flesta som skrivit i den här tråden verkar det vara mer eller mindre självklart att det är okej.
    Några har skrivit att dom är glada att jag inte är deras granne - ärligt talat är nog jag ännu gladare över att inte behöva bo granne med dessa människor som tycks leva i en total avsaknad av hyfs och hänsyn.

Bortsett från festen i fredags tycker jag att mina grannar är helt okej. Trots att jag hör dom dygnet runt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-31 19:32
    Glömde ju dom som glatt mig med att hålla med i resonemanget.....
    ER skulle jag gärna ha som grannar!

• Svar på tråden Jävla helvetes skitgrannar!!
  • nilshugobollträ

jag tycker utan tvekan att om man bor i lägenhet så får man tåla lite, men jag tycker dock inte att det är ok att folk har fest halva natten, d får ju räcka me en förfest på ett par timmar, sen får man gå ut på puben eller nått o ja har aldrig förstått mig på folk som spelar så hög musik så att man inte kan prata me varann´.

• dottermorochmormor
    Enira skrev 2008-03-31 17:39:17 följande:
    Vem har snackat om fyllefest, läs inlägget innan du skriver en massa onödiga saker.
    Enligt sed kan man inte skåla i Coca-cola
    *skrattar högt*
    Det beror ju lite på vilka seder man väljer att ha, eller hur?!

Själv skulle jag aldrig komma på tanken att dricka alkohol på ett barns födelsedag, men varför jag inte skulle göra det är en helt annan sak som hör hemma i en helt annan tråd.
  • mintchocolate

Earth Angel skrev 2008-03-31 17:42:11 följande:

Om det inte är några ytterligheter förstår jag inte varför man inte ska kunna prata med folk? Där jag bor nu är det en granne som klagar på oss; att vi ska typ ha fest varje helg osv fast det inte stämmer (förmodligen låter det någon annanstans ifrån men eftersom han vägrar komma upp och säga till oss direkt eller höra efter så fattar han inte det). Vår värd har sagt till honom själv (har pratat med min bovärd) att han ska komma upp och prata med oss och höra efter istället för att ringa dom men det gör han inte. Så till och med värdarna brukar rekommendera att man ju ska kunna prata med varann. Har inte folk varit hotfulla så ska man väl kunna prata med folk direkt?
    Som jag skrev, gick inte ens vakten upp själv.
    Visst, vill man gå upp och prata med grannen, så gör det, men alla vågar inte det helt enkelt.
  • Earth Angel

Jag håller mig till ämnet genom att påstå att folk är ofta så snabba med att själva vara gnälliga och inte tåla att andra låter men man reflekterar inte över att man själv kan orsaka ljud som stör någon annan minst lika mycket.

Om man inte själv är helt tyst i lägenhet (som ingen kan vara för att det är omänskligt) så tycker jag att man får tåla lite själv, såvida det inte är överdrift, t ex skrik och gap varje kväll eller överdrivet festande varje helg osv.

I vårt hus t ex störs jag 1000 ggr mer av grannarnas skrikande, stampande, hoppande barn än av folket som spelar musik och har fest. Allt beror ju på vad man själv tycker är störande eller inte. Men jag skulle absolut inte klaga på ngn av dom om det inte upprepade om och om igen, dag ut och dag in till överdrift.

Står för att jag tycker det är småsint att inte tåla att några grannar har fest en fredag till kl. 12 om dom satt upp lapp.

dottermorochmormor skrev 2008-03-31 17:41:48 följande:
    Earth Angel skrev 2008-03-31 17:26:18 följande:
    Jag har aldrig ens varit i närheten av att påstå att jag är perfekt.Ja, min treåring låter säkert. Det gör mina övriga grannars barn också. Men nu pratar vi inte om barn som stör, utan vuxna som har fest med musik så hög att du som granne inte ens hör din egen tv....skillnad?? Hmmm, ja, eller hur? Det måste du ju ändå hålla med om.Håll dig till ämnet snälla du!
  • santos deluxe

Alla kan ju inte sluta sina liv pga någon i huset har ont i huvudet. Vi hde fest en gång och vår granne ringde på och frågade om vi kunde sänka lite, vi sänkte men jag skulle aldrig slutat festen pga en grannes huvudvärk.

Det är så det är att bo i lägenhet, pallar man inte trycket kan man ju alltid köpa hus, då slipper man dunkiga grannar. Annars känns det som att det bara är att bit i äpplet..

• dottermorochmormor
    mintchocolate skrev 2008-03-31 17:44:10 följande:
    Nu frågade jag i och för sig allmänt, så det var inte riktigt till dig personligen.Jag ville veta eftersom jag och mina vänner inte dricker alkohol och riskerar därför aldrig att bli fulla, tappa omdömet och skrika som vildar. Hög musik har jag aldrig på, men som sagt, är vi många, hörs ju säkert pratet.jag vet att folk jobbar helg, jag har själv gjort det, men någon gång måste man få låta lite mer och då är det mer accepterat på helgerna.
    Nä, du frågade inte mig personligen, men när jag svarar kan jag ju bara svara för mig själv....eller hur?
  • mintchocolate

För att vara OT, så skålar vi alltid i läsk

• nilshugobollträ
    mintchocolate skrev 2008-03-31 17:38:59 följande:
    Jag förstår inte varför så många säger att man ska ringa på hos grannen. Inte ens en vakt gick ensam upp till mina grannar. Han gick och hämtade förstärkning. Då var det vanliga ungdomar som var fulla, men vad vet vi om hur hotfulla de är eller inte?Tycker snarare det är lite naivt att ringa på hos grannar man inte känner.Störningsjouren ringer väl bara på om det låter väldigt mycket? Då borde ju grannen veta om att han stör, så det är ju inte så att han får värsta chocken om de ringer på.
    håller med !

och oftast blir d motsatt effekt om man själv ringer på.
  • mintchocolate
    dottermorochmormor skrev 2008-03-31 17:46:53 följande:
    Nä, du frågade inte mig personligen, men när jag svarar kan jag ju bara svara för mig själv....eller hur?
    Absolut, reagerade bara på denna mening från dig:
    "Jag har aldrig i något av mina inlägg skrivit något sånt."

Då lät det som att jag hade hoppat på dig av någon anledning, vilket jag inte gjorde då jag ställde frågan till alla.
  • dottermorochmormor

santos deluxe skrev 2008-03-31 17:46:46 följande:

Alla kan ju inte sluta sina liv pga någon i huset har ont i huvudet. Vi hde fest en gång och vår granne ringde på och frågade om vi kunde sänka lite, vi sänkte men jag skulle aldrig slutat festen pga en grannes huvudvärk.Det är så det är att bo i lägenhet, pallar man inte trycket kan man ju alltid köpa hus, då slipper man dunkiga grannar. Annars känns det som att det bara är att bit i äpplet..
    Som sagt - köper du ett hus åt mig då??? För själv har jag tyvärr inte råd serdu.
Svar på tråden Jävla helvetes skitgrannar!!