• dottermorochmormor

Jävla helvetes skitgrannar!!

Jag jobbar på industri, ett stressigt intensivt jobb, där jag står i 7,5 effektiv timme vid ett löpande band. Dålig luft, varmt, tungt och som sagt stressigt.

Igår satt en lapp på väggen i trapphuset där jag bor.
    "Fredag kväll kommer vi att ha födelsedagsfest som kommer att sträcka sig till 00.00"

Jag slutade jobbet klockan 19 ikväll. En helt hysteriskt kaotisk arbetsdag, där allt som kan självklart har gått åt helvete hela dagen, var till ända och huvudvärken hotar spränga mitt huvud i småbitar.

Kommer hem och efter en lugn halvtimme öser grannarna på med musik. Vi hör inte ens vår egen tv om vi inte har den på riktigt hög volym. Det värsta är att detta som sagt ska pågå till tolv i natt. Jag vill ha lite lugn och ro efter en hetsig arbetsdag. Jag har spenderat 8,5 timme på en arbetsplats där man inte kommer ifrån oljud.....

Är det för mycket begärt att få lugn och ro i sitt eget hem?!
    Jag skiter i att dom satt upp en lapp och förvarnat för festen, man kan HYRA EN LOKAL!!!! om man ska ha fest.

Fan fan fan fan...........

Kommer hem

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-31 19:03
    Okej, kanske läge att summera lite då.

1. Jag är en riktigt bitter "svenne", som aldrig har haft en egen fest och som inte vill att någon annan har någon heller. Mitt mission i livet är att göra det så surt för alla andra, i synnerhet mina grannar, som möjligt.

2. Jag borde bo i en stuga mitt i skogen.

3. Många är glada att dom inte bor granne med mig, trots att det enda stället jag klagade på var här på Fl.

4. Bor man i flerfamiljshus ska man minsann tåla att grannarna har fest på helgerna, alldeles oavsett att man bor i ett hus med 28 lägenheter som alltså rent teoretiskt skulle kunna betyda att det var fest här 28 dagar/månad. Då skulle alla ha EN fest var, och DET måste man ju få ha!!

5. Blir jag störd, vilket jag inte har rätt att bli, kan jag ju alltid dela ut öronproppar till familjemedlemmarna och låta grannarna festa så länge dom önskar, för fest DET måste man ju få ha - alldeles oavsett!

6. Mina barn stör säkert grannarna, alltså får dom spela så hög musik att jag upplever det som att jag sitter i deras högtalare och vibrerar.

7. Man ska absolut inte hyra en lokal när man ska hålla fest. I alla fall inte för den goda saken att man låter bli att störa en himla massa människors skull.

8. Att klaga på ett forum, där själva inriktiningen är "irriterande" är något utav det dummaste man kan göra, i synnerhet när man inte har något att klaga över egentligen. Ungefär som jag.

9. Det här med störningsjourer kan man lägga ner, finns ingen anlening att det finns om man ändå inte bör använda sig av dom när man känner att man har fog för det.

Det är skrämmande många som tycker att det inte finns någon anledning att ta någon större hänsyn till sina grannar.
    Själv skulle jag aldrig komma på tanken att plåga mina grannar med den volymen jag själv fick utstå i fredags. Men för de flesta som skrivit i den här tråden verkar det vara mer eller mindre självklart att det är okej.
    Några har skrivit att dom är glada att jag inte är deras granne - ärligt talat är nog jag ännu gladare över att inte behöva bo granne med dessa människor som tycks leva i en total avsaknad av hyfs och hänsyn.

Bortsett från festen i fredags tycker jag att mina grannar är helt okej. Trots att jag hör dom dygnet runt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-31 19:32
    Glömde ju dom som glatt mig med att hålla med i resonemanget.....
    ER skulle jag gärna ha som grannar!

• Svar på tråden Jävla helvetes skitgrannar!!
  • smarties

Så om jag har små barn här hemma som inte kan sova, då ska jag stå ut med att dom är superlessna och att hela nattsömnen blir lidande? Men vilket skämt.

♥ Max 060112 ♥ Moa 070720 ♥
  • Litetdahl

Vet inte om det är mig du frågar, men jag tycker verkligen inte att man ska behöva acceptera at barnen blir rädda och ledsna över allt oväsen. Men, för att undvika detta i det här fallet måste man agera. Grannarna förstår ju inte om man inte bedriver en fungerande kommunikation.

Nu vet jag inte om TS faktiskt har diskuterat detta med sina grannnar. Väntar på svar...

smarties skrev 2008-04-01 12:23:47 följande:
    Så om jag har små barn här hemma som inte kan sova, då ska jag stå ut med att dom är superlessna och att hela nattsömnen blir lidande? Men vilket skämt.
  • smarties
    Litetdahl skrev 2008-04-01 12:29:51 följande:
    Vet inte om det är mig du frågar, men jag tycker verkligen inte att man ska behöva acceptera at barnen blir rädda och ledsna över allt oväsen. Men, för att undvika detta i det här fallet måste man agera. Grannarna förstår ju inte om man inte bedriver en fungerande kommunikation.Nu vet jag inte om TS faktiskt har diskuterat detta med sina grannnar. Väntar på svar...
    I mitt fall så går det inte att ha en dialog med grannarna..jag lovar dig..
    Enda som hjälper är störningsjouren, och vi är flera i huset som ringer, inte bara vi :P
  • Enira
    smarties skrev 2008-04-01 12:38:53 följande:
    I mitt fall så går det inte att ha en dialog med grannarna..jag lovar dig..Enda som hjälper är störningsjouren, och vi är flera i huset som ringer, inte bara vi :P
    Varför går det inte att ha en disskution med dina grannar?
  • adrenalin

haha jag gillar din lista där

jag är glad över mina grannar. ibland har dom fest och ibland låter det som han ovanför har tuppfight. men... i det stora hela vill jag ligga med alla mina grannar.

burriburr.wordpress.com - bloggen über alles!!
  • Enira
    adrenalin skrev 2008-04-01 12:51:40 följande:
    haha jag gillar din lista där jag är glad över mina grannar. ibland har dom fest och ibland låter det som han ovanför har tuppfight. men... i det stora hela vill jag ligga med alla mina grannar.
    Vadå för lista?

Vems inlägg syftade du på?
  • dottermorochmormor
    Litetdahl skrev 2008-04-01 12:29:51 följande:
    Vet inte om det är mig du frågar, men jag tycker verkligen inte att man ska behöva acceptera at barnen blir rädda och ledsna över allt oväsen. Men, för att undvika detta i det här fallet måste man agera. Grannarna förstår ju inte om man inte bedriver en fungerande kommunikation.Nu vet jag inte om TS faktiskt har diskuterat detta med sina grannnar. Väntar på svar...
    Min sambo träffade på grannen i trapphuset och sa som det var, att vi upplevt deras musikspelande som att vi satt i deras högtalare. Sambon tipsade om hyresvärdens finfina lokal att ha fest i fortsättningsvis eller att han åtminstone kan hejda sig med musikspelandet.
  • adrenalin
    Enira skrev 2008-04-01 13:04:58 följande:
    Vadå för lista?Vems inlägg syftade du på?
    TSen, listan där!
    burriburr.wordpress.com - bloggen über alles!!
  • Linda Al

Ok, har inte läst tråden alls, bara ts. Men hahahaha, gud vad du utrycker dig bra! Även om jag förstår att du är lite sur, lyckas du verkligen fånga en viss typ av folk här på fl. Skoj läsning!

Jag håller med om att hyfs är att hyra lokal, och ta hänsyn till sina grannar. Och sen att det finns människor som kan ha överseende med en fest är något helt annat, men bra att ni finns också!
    Men hur kan man räkna med att andra ska ta hänsyn, när man inte gör det själv?

• smoothiz
    Enira skrev 2008-04-01 11:51:01 följande:
    Som jag skrev tidigare i denna tråden så dör man faktist inte av lite högljudd musik, man ska inte vara så egoistitsk.
    nej klart att jag inte dör men jag accepterar inte att störas, så enkelt e det! e musiken så hög att man störs rejält så e det inte JAG som e egoist utan dom som spelar så förbannat högt!
  • smoothiz
    smarties skrev 2008-04-01 12:38:53 följande:
    I mitt fall så går det inte att ha en dialog med grannarna..jag lovar dig..Enda som hjälper är störningsjouren, och vi är flera i huset som ringer, inte bara vi :P
    i vårat fall så sa vi ju till dom men dom struntade fullständigt i det. blir helt chockad hur vissa kan tycka att man ska accepetera folk som har NOLL respekt för andra grannar...sjukt...
  • mintchocolate
    smoothiz skrev 2008-04-01 16:16:59 följande:
    nej klart att jag inte dör men jag accepterar inte att störas, så enkelt e det! e musiken så hög att man störs rejält så e det inte JAG som e egoist utan dom som spelar så förbannat högt!
    Håller med!

Bara för att det finns en regel om att det ska vara tyst efter 22.00, (eller vad det nu kan vara) betyder det inte att man får väsnas hur som helst innan dess.

Varför skulle man vara egoistisk för att man inte vill bli störd av sin granne? Det är väl ändå den som stör som är egoistisk, som inte kan respektera sina grannar.
    Lite ljud får man självklart tåla i en lägenhet. Som TS skriver gillar jag att höra mina grannar, det är en trygghet. Däremot ska det ju vara på en normal nivå.

Mitt inlägg riktades inte bara till smootiz.
  • Hille76
    Svar på #236
    Beror väl på vilket bolag eller????alla har ju inte likadana.
  • Igloo79
    Enira skrev 2008-04-01 11:51:01 följande:
    Som jag skrev tidigare i denna tråden så dör man faktist inte av lite högljudd musik, man ska inte vara så egoistitsk.
    Nej, kanske inte musiken i sig, men konsekvenserna av att sova för lite kan bli fatala. Det finns folk som behöver åka iväg lördag morgon (eller morgon efter fest) och måste sätta sig att köra bil. Om man inte fått sova kan det bli rent livsfarligt att köra.
    Maken jobbar inom vården. Han jobbar med cancervård och ger ofta riktigt "tunga" mediciner. En feldosering skulle kunna döda någon. Han behöver vara utvilad för att orka och klara av sin arbetsdag. Såna missar kan kosta honom legitimationen och på så sätt oss en inkomst.

Och som de flesta nog förstår så är vårdjobb inget 8 - 17 mån - fre arbete. Det bedrivs dynget runt 365 dagar i veckan och tar inte hänsyn till fester på fredagkvällar i flerfamiljshus.

HYR LOKAL!!! VISA HÄNSYN!!!
  • Enira
    Igloo79 skrev 2008-04-01 21:04:35 följande:
    Nej, kanske inte musiken i sig, men konsekvenserna av att sova för lite kan bli fatala. Det finns folk som behöver åka iväg lördag morgon (eller morgon efter fest) och måste sätta sig att köra bil. Om man inte fått sova kan det bli rent livsfarligt att köra. Maken jobbar inom vården. Han jobbar med cancervård och ger ofta riktigt "tunga" mediciner. En feldosering skulle kunna döda någon. Han behöver vara utvilad för att orka och klara av sin arbetsdag. Såna missar kan kosta honom legitimationen och på så sätt oss en inkomst. Och som de flesta nog förstår så är vårdjobb inget 8 - 17 mån - fre arbete. Det bedrivs dynget runt 365 dagar i veckan och tar inte hänsyn till fester på fredagkvällar i flerfamiljshus. HYR LOKAL!!! VISA HÄNSYN!!!
    Jag håller faktist med dig, men då om man stör sig på grannarna kan man ju göra något åt det. Säga till dem...
  • smarties
    Enira skrev 2008-04-03 20:14:38 följande:
    Jag håller faktist med dig, men då om man stör sig på grannarna kan man ju göra något åt det. Säga till dem...
    En del GÅR inte att säga till. Så är det bara.

Skulle du gå och knacka på till en pundarkvart och säga "öj, kan ni dämpa er lite?" :P
  • Enira

Lite OT

När jag flyttade hemifrån fick jag en lägenhet jämte ett ungt par ( jag var själv 18-19 ) Mina föräldrar kom och häslade på var och varannan helg, med min lillebror om var 8-9.

Grannen hade skaffat sig en ny flickvän som stönade något så högt under sexakten att det hördes jätteväl in till vår lägenhet.

Jag skämdes ihjäl varje gång mina föräldrar var hos mig.
    Minns en speciell incident då min lillebror vad hos mig på sitt sportlov och helt plötsligt kör grannarna igång. Min lillebror som inte kunde missa ljudet frågar " vad är det som hörs " jag ick sätta på stereon på nästan max så inte ljudet hörs.

Detta höll på i över 6 månader.Jag sa aldrig något till grannarna.

En dag hade jag och min sambo av någon anledning varit ute och festat ( en vardag ) och när vi kom hem satte vi på musik. För högt förmodligen för efter en stund ringde det på dörren. Gissa vem det var , jo det var den stönande tjejen som klagde på musiken , vi skulle omedelbart sänka för hon skulle upp tidigt och gå till skolan.

Jag blev så förbannad att jag skrek tillbaka.

" har du mage att komma och ringa på hos mig och klaga på musiken , du ...du som stönar så högt så hela grannskapet hör dig. Jag har aldrig varit hos dig och klagat även om jag har haft barn i denna lägenhet. Gå hem och lägg dig och våga inte visa dig framför min dörr igen "

Har aldrig sett en människa så röd i ansiktet som den tjejen var alltså.

Nu i efterhand ( detta var 7-8 år sen ) tänker jag att stackars tjej visste ju inte att hon lät så högt, hade jag bara gått och sagt det till henne att hon faktist stör mig och mina gäster hade hon förmodligen slutat upp, men hur skulle hon kunna veta om jag inte sa något ?

• Igloo79

Säga till i alla ära. Har gjort båda parterna. En del har jag sagt till andra inte. De jag har sagt till är folk jag vetat man kan prata med. De jag inte sagt till är såna jag det inte leder någonvart.

En gång kan man säga till tycker jag i och för sig. Men när det inte hjälper så kan man ta hjälp av annat tycker jag.

• Du där

Vill man ha lugn och ro och tyst när det passar mig = Bo utan grannar.

Vill man kunna leva sitt eget liv, sova när man vill, festa när man vill, = Bo utan grannar.

• Igloo79

Du där skrev 2008-04-03 22:14:34 följande:

Vill man ha lugn och ro och tyst när det passar mig = Bo utan grannar.Vill man kunna leva sitt eget liv, sova när man vill, festa när man vill, = Bo utan grannar.
    Javisst, men det är inte alltid man har råd att bo utan grannar. Det kostar tex att köpa hus och lägenhet är ett billigare alternativ som fler har råd med. Så det är inte så enkelt!! Därför finns det något som heter hyfs och visa hänsyn mot sina medmänniskor.
Svar på tråden Jävla helvetes skitgrannar!!