• dottermorochmormor

Jävla helvetes skitgrannar!!

Jag jobbar på industri, ett stressigt intensivt jobb, där jag står i 7,5 effektiv timme vid ett löpande band. Dålig luft, varmt, tungt och som sagt stressigt.

Igår satt en lapp på väggen i trapphuset där jag bor.
    "Fredag kväll kommer vi att ha födelsedagsfest som kommer att sträcka sig till 00.00"

Jag slutade jobbet klockan 19 ikväll. En helt hysteriskt kaotisk arbetsdag, där allt som kan självklart har gått åt helvete hela dagen, var till ända och huvudvärken hotar spränga mitt huvud i småbitar.

Kommer hem och efter en lugn halvtimme öser grannarna på med musik. Vi hör inte ens vår egen tv om vi inte har den på riktigt hög volym. Det värsta är att detta som sagt ska pågå till tolv i natt. Jag vill ha lite lugn och ro efter en hetsig arbetsdag. Jag har spenderat 8,5 timme på en arbetsplats där man inte kommer ifrån oljud.....

Är det för mycket begärt att få lugn och ro i sitt eget hem?!
    Jag skiter i att dom satt upp en lapp och förvarnat för festen, man kan HYRA EN LOKAL!!!! om man ska ha fest.

Fan fan fan fan...........

Kommer hem

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-31 19:03
    Okej, kanske läge att summera lite då.

1. Jag är en riktigt bitter "svenne", som aldrig har haft en egen fest och som inte vill att någon annan har någon heller. Mitt mission i livet är att göra det så surt för alla andra, i synnerhet mina grannar, som möjligt.

2. Jag borde bo i en stuga mitt i skogen.

3. Många är glada att dom inte bor granne med mig, trots att det enda stället jag klagade på var här på Fl.

4. Bor man i flerfamiljshus ska man minsann tåla att grannarna har fest på helgerna, alldeles oavsett att man bor i ett hus med 28 lägenheter som alltså rent teoretiskt skulle kunna betyda att det var fest här 28 dagar/månad. Då skulle alla ha EN fest var, och DET måste man ju få ha!!

5. Blir jag störd, vilket jag inte har rätt att bli, kan jag ju alltid dela ut öronproppar till familjemedlemmarna och låta grannarna festa så länge dom önskar, för fest DET måste man ju få ha - alldeles oavsett!

6. Mina barn stör säkert grannarna, alltså får dom spela så hög musik att jag upplever det som att jag sitter i deras högtalare och vibrerar.

7. Man ska absolut inte hyra en lokal när man ska hålla fest. I alla fall inte för den goda saken att man låter bli att störa en himla massa människors skull.

8. Att klaga på ett forum, där själva inriktiningen är "irriterande" är något utav det dummaste man kan göra, i synnerhet när man inte har något att klaga över egentligen. Ungefär som jag.

9. Det här med störningsjourer kan man lägga ner, finns ingen anlening att det finns om man ändå inte bör använda sig av dom när man känner att man har fog för det.

Det är skrämmande många som tycker att det inte finns någon anledning att ta någon större hänsyn till sina grannar.
    Själv skulle jag aldrig komma på tanken att plåga mina grannar med den volymen jag själv fick utstå i fredags. Men för de flesta som skrivit i den här tråden verkar det vara mer eller mindre självklart att det är okej.
    Några har skrivit att dom är glada att jag inte är deras granne - ärligt talat är nog jag ännu gladare över att inte behöva bo granne med dessa människor som tycks leva i en total avsaknad av hyfs och hänsyn.

Bortsett från festen i fredags tycker jag att mina grannar är helt okej. Trots att jag hör dom dygnet runt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-31 19:32
    Glömde ju dom som glatt mig med att hålla med i resonemanget.....
    ER skulle jag gärna ha som grannar!

• Svar på tråden Jävla helvetes skitgrannar!!
  • trollbottom

Har nu bara läst ts och det är väl det som är det intressanta också. Ja, alltså fest får man nog stå ut med MEN musiknivån kan man ju disskutera. Att spela så hög musik att grannen inte hör sin egen tv är inte okej. Hur tusan pratar dom på festen med varandra då?
    Att det är lite livat till midnatt är väl helt okej om än jobbigt när man har ont i huvudet men man måste kunna begära att man iaf kan kunna prata i sin lägenhet utan att bli överröstad av grannens musik.

Däremot till deras försvar så har dom satt upp en lapp och det är sällsynt. I vårat hus hade vi för ett tag sen en lägenhet med två som hade fester jämt. Dessa fester spårade alltid ur och festdeltagarna låg i hela trapphuset (nio våningar) spydde, slog sönder saker och härjade. Våran våning var dock ofta tom då jag släppte ut hunden *S* De slog sönder spegeln i hissen osv så man inte tog sig ut med hunden vilket var föbannat surt.
    Men bitter kärring som jag är så tog jag tag i saken i egna händer. Allt skit som blev i hissen i form av glas osv sopade jag ihop och la i en fin hög utanför deras dörr. Dom ungdomar som inte sa vilken lägenhet dom hörde till slängde jag ut eftersom dom då inte har något i våran trappuppgång att göra.
    Däremot är jag också ganska restrektiv med att gå och knacka på när det är fest. Man vet aldrig hur det blir. Då är det bättre att ringa störningsjouren. Eller lämna en lapp i brevlådan.

• Hille76

Hej alla!

Detta ämnet kan man nog diskutera i oändlighet, egentligen.Har läst hela tråden och tycker att bägge parter har rätt, Ts jag förstår frustrationen man känner och Nej man kan inte trycka in öronproppar på en 3-åring! Jag känner mest för din son....dom blir ängsliga när de inte vet vad som händer och utspelas. Jag bor själv i lägenhet och här gäller regler att man får spela lite högre musik fram till 22, men att man sedan sänker och respekterar sin granne. Vi är alla såå olika...några kan sova i oväsen andra kan inte. Själv tycker jag att det var en bra sida hos din granne att sätta upp lappen. Men att ha en sådan fest som de tycks ha haft påverkar ju alla i området egentligen?!
    Jag har själv satt upp lappar om jag ska ha haft fest, där jag skrev att dom som tyckte att vi störde skulle komma ner och säga till, som sagt som ngn skrev tidigare man märker inte själv hur man låter efter ett par vin glas(hmmm.....). Just nu tycker jag att alla hoppar på alla, men se det så, vi är OLIKA! Ts skrev för att hon ville få av sig lite skit, låt henne få det utan att be henne köpa hus?!osv, sen till dig TS försök att inte bli så arg, ta upp detta med din granne när denne inte har fest hur du upplever situationen, jag hoppas att det löser sig till det bästa alla vill ju trivas!! TACK för mig!

• dålli

Usch vilken sur attityd du har ts. Blä!Klart man ska få ha fest ibland.Hur kan man inte tycka det är okej?Dom skrev en lapp vilket jag anser vara artigt.Det är väl bara att be dom sänka om det stör.Jag förstår inte problemet alls!Och jag tycker inte att man ska tvingas hyra lokal för att ha fest.De betalar ju oxå hyra precis som du. Fy vad irriterad jag vart över ditt gnäll!

• Earth Angel

Sedan är det orimligt att tro att man "aldrig får störa sina grannar"; självklart kan folk bli störda av allting.
    Som jag skrev kan jag bli väldigt störd av när mina grannars barn leker, speciellt när jag har migrän och har arbetat 11 h i sträck som jag gjorde förrut; men verkar det rimligt då att dom inte skulle få leka så att jag får lugn och ro och inte blir störd?

Jag bor i en lägenhet med en välkänd värd (Svenska Bostäder) och så här skriver dom bl a ang. att bo i lägenheten och störningar

"Du som bor i flerfamiljshus har kanske grannar över dig, under dig och på sidorna. Att bo så kräver en hel del, både hänsyn och tolerans för andras sätt att leva. Tyvärr kan man inte räkna med att det är helt störningsfritt i ett hus där många människor ska äta, sova, leva och bo. Småbarn låter, vattenledningar brusar, tv-apparater kan höras, cigarettrök luktar. Vissa irritationsmoment får man helt enkelt lära sig att leva med, de ingår i boendeformerna"

Earth Angel skrev 2008-03-31 18:06:37 följande:

Mao; bor man i lägenhet ska man aldrig få ha fest enligt dig? Dom flesta vuxenfester sträcker sig ju över 22-slaget. Tänk alla nyårsfester osv. Alla som bor i lägenhet får inte fira i sitt eget hem?
  • Tecken

Earth Angel: Jag har aldrig skrivit att man aldrig får ha fest, jag har försökt hitta det i inlägget du citerar, men ser det inte.

Klart man ska få "leva" i sin lägenhet, men man ska inte störa sina grannar. Jag kan ha fest utan att störa min grannar

• Earth Angel

Ok, då uttryckte jag mig kanske klumpigt. Poängen var iaf den att alla människor kan bli störda av allting. Om det var som du skrev olagligt att störa sina grannar så skulle det ju vara omöjligt att bo i lägenhet.

Tecken skrev 2008-03-31 18:12:48 följande:
    Earth Angel: Jag har aldrig skrivit att man aldrig får ha fest, jag har försökt hitta det i inlägget du citerar, men ser det inte. Klart man ska få "leva" i sin lägenhet, men man ska inte störa sina grannar. Jag kan ha fest utan att störa min grannar
  • Tecken

Earth Angel: Jag skrev inte att det var olagligt! Faktum är att jag skrev att det INTE finns någon lag som reglerar när man får/inte får störa sina grannar.

Och som jag skrev i mitt senaste inlägg: Självklart måste man få "leva" i sin lägenhet.

• Earth Angel

Vem är det som bestämmer då att man ALDRIG får störa sina grannar som du skrev?

Tecken skrev 2008-03-31 18:18:02 följande:
    Earth Angel: Jag skrev inte att det var olagligt! Faktum är att jag skrev att det INTE finns någon lag som reglerar när man får/inte får störa sina grannar. Och som jag skrev i mitt senaste inlägg: Självklart måste man få "leva" i sin lägenhet.
  • Tecken

Det sa Patrik Wickeberg på Svenska Bostäder till mig, när jag bodde i ett av deras hus. Han var då områdeschef över ett stort område i Stockholm.

• Earth Angel

Men du tycker inte själv att det verkar rätt orimligt eftersom olika människor kan bli störda av princip vad som helst?

Tecken skrev 2008-03-31 18:20:04 följande:
    Det sa Patrik Wickeberg på Svenska Bostäder till mig, när jag bodde i ett av deras hus. Han var då områdeschef över ett stort område i Stockholm.
Svar på tråden Jävla helvetes skitgrannar!!