• Anonym

Grannkatt som skrämmer vår katt...

Vår ena katt älskar att gå ut en sväng då och då, hon brukar få gå ut i ca tio minuter och går då alltid en sväng runt huset och sen sätter hon sig på altanen för att filura. Problemet är att en granne har en katt som kommer upp på vår altan och vår katt blir jätterädd för den och hon blir jättejobbig resten av dagen när den skrämt henne. Jag har försökt skrämma grannens katt med oljud och hälla vatten på den, men den envisas med att komma tillbaks och grannen vill prompt ha den som utekatt, fastän vi talat om för dem att deras katt skrämmer vår katt. Vad ska jag göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-03 20:29
    Min katt kan inte hoppa, har aldrig kunnat för hon har höftproblem. Så vi är fullt lagliga och har staket runt tomten som vår katt inte kommer över. Grannen däremot bryter mot lagarna som har sin katt lösspringande.

• Svar på tråden Grannkatt som skrämmer vår katt...
  • Anonym

Negro: Det är väldigt olagligt att skjuta någon annans katt, kan ge dryga böter!!

• Anonym
    "Grannen däremot bryter mot lagarna som har sin katt lösspringande."
    Detta är inte sant. Man får visst ha sin katt löst springande. Katten har dessutom en laglig rätt att ha sitt naturliga beteende.
  • Anonym

Lagen säger att hundar och katter ska hållas under sådan tillsyn att de inte orsakar avsevärda olägenheter. Samtidigt finns en några år gammal dom som går ut på att en allergisk person som besväras av lösa katter måste skydda sig själv, till exempel genom att hålla dörrar och fönster stängda. I de lokala ordningsföreskrifterna står att katter inte får förorena på offentlig plats. Med offentlig plats menas exempelvis gator, torg och parker — men inte området mellan hyreshus eller någons tomt.

• FruSundahl

Ja fast om du skulle skjutit katten så hade du varit det Om du inte varken polis eller jakträttshavare

negro skrev 2008-04-04 09:03:32 följande:
    jag är en riktigt laglydig och trevlig person tycker jag i alla fall men jag tvekar inte att skydda min egendom om det behövs
    Ritch ratch fillibombombom fillibombombom
  • FruSundahl

Skitsnack!

Han måste inte alls avliva den! Vad snackar du om egentligen. Finns huuur många andra alternativ. Jisses.

ANOF skrev 2008-04-04 08:12:59 följande:
    Det är väl klart som fan att det går att säga till grannen att ha koll på sin katt. Han är SKYLDIG att se till så att hans katt inte ställer till problem. Fattar ni inte det? Om han inte kan hålla koll på sin katt så måste han helt enkelt avliva den.
  • negro
    Anonym skrev 2008-04-04 09:07:16 följande:
    Negro: Det är väldigt olagligt att skjuta någon annans katt, kan ge dryga böter!!
    Inte om katten är att anses som vild ......
  • FruSundahl

Jo! Du måste företräda jakträttshavaren eller vara polisn - de får göra "hur de vill". Men nej nej privatpersoner kan inte bara gå runt och skjuta katter sådär.

En katt som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad, får avlivas av jakträttshavaren eller av någon som företräder denne. Inom tätbebyggt område krävs dock tillstånd av polismyndigheten.

• negro
    FruSundahl skrev 2008-04-04 09:33:42 följande:
    Jo! Du måste företräda jakträttshavaren eller vara polisn - de får göra "hur de vill". Men nej nej privatpersoner kan inte bara gå runt och skjuta katter sådär.En katt som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad, får avlivas av jakträttshavaren eller av någon som företräder denne. Inom tätbebyggt område krävs dock tillstånd av polismyndigheten.
    Då är det bara att fånga in katten och föra den till ett område där man själv eller en kompis är jakträttsinehavare då så är det fritt fram att avliva den
  • Pirog

Rätt kul att se att det finns folk som tror sig kunna lagen när det gäller katter. Katter har andra regler än hundar pga deras naturliga beteende dvs enligt lag, inget jag hittat på. Man får aldrig skjuta någon annans husdjur ens på egen mark. Kolla gärna upp lagarna innan ni skriver så dumt eller ett enkekt samtal till polisen och fråga så märker ni att det jag skriver är sant, eller är ju bara Anof som fortfarande hävdar att man får avliva och korrigera. Uppmanar därför dig Anof att ringa närmaste polisdistrikt och fråga vad som gäller innan du skriver felaktiga uppgifter här.

• Pirog

man måste ha tillstånd till att skjuta vildkatter, inte heller något som bara privatpersoner kan göra hur ssom helst

negro skrev 2008-04-04 09:27:15 följande:
    Inte om katten är att anses som vild ......
Svar på tråden Grannkatt som skrämmer vår katt...