• Anonym

Grannkatt som skrämmer vår katt...

Vår ena katt älskar att gå ut en sväng då och då, hon brukar få gå ut i ca tio minuter och går då alltid en sväng runt huset och sen sätter hon sig på altanen för att filura. Problemet är att en granne har en katt som kommer upp på vår altan och vår katt blir jätterädd för den och hon blir jättejobbig resten av dagen när den skrämt henne. Jag har försökt skrämma grannens katt med oljud och hälla vatten på den, men den envisas med att komma tillbaks och grannen vill prompt ha den som utekatt, fastän vi talat om för dem att deras katt skrämmer vår katt. Vad ska jag göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-03 20:29
    Min katt kan inte hoppa, har aldrig kunnat för hon har höftproblem. Så vi är fullt lagliga och har staket runt tomten som vår katt inte kommer över. Grannen däremot bryter mot lagarna som har sin katt lösspringande.

• Svar på tråden Grannkatt som skrämmer vår katt...
  • SilentStar

ok, tänk dig då en liten katt. Jag har själv sprutat med VATTENLSLANG på ovälkommna katter, men skulle aldrig få för mig att ens spruta på dom med en högtryckstvätt :-O

negro skrev 2008-04-03 17:18:36 följande:
    jodå jag har fått röven tvättad av en, det var effektivt men inte någon agnenäm upplevelse direkt
  • tessan8micke

Men vad kommer ni med för SJUKA jävla förslag?!
    Är ni djurplågare?!
    Jag kan förstå att man inte vill ha främmande katter på sin tomt, men det här är ju inte normalt.

Hjälp, jag hoppas för guds skull inte att TS eller någon annan tar till sig några "tips" härifrån.

Herregud, vad är det med folk...

• ANOF

Till er som säger att det inte går att lära katten att inte gå in på tomten så kan jag säga att det är fel. Jag fick in en katt i lägenheten en gång, som gick in när balkongdörren var öppen. Och jag kan garantera att den katten aldrig kom in till mig igen. Så självklart går det att lära katter sånt.

• Earth Angel

Ja, med dina tidigare tips på "uppfostningsmetoder" så kan jag tänka mig att den katten är rädd för andra människor för all framtid sedan. Men ok? Nej.

ANOF skrev 2008-04-03 18:34:52 följande:
    Till er som säger att det inte går att lära katten att inte gå in på tomten så kan jag säga att det är fel. Jag fick in en katt i lägenheten en gång, som gick in när balkongdörren var öppen. Och jag kan garantera att den katten aldrig kom in till mig igen. Så självklart går det att lära katter sånt.
  • negro

Earth Angel skrev 2008-04-03 18:37:03 följande:

Ja, med dina tidigare tips på "uppfostningsmetoder" så kan jag tänka mig att den katten är rädd för andra människor för all framtid sedan. Men ok? Nej.
    Alla sätt är bra utom de dåliga
  • Pirog

Hej Ts! Har inte lät hela tråden eftersom jag redan på den sissta sidan ser sjuka förslag till hur du bör göra. hade amma problem med min lilla honkatt, grannens 2 katter gav sig på henne jämt när hon var ute. Jag gick upp till grannen och frågade om hon tyckte det var ok om jag slängde vatten på hennes katter när de kom ner hit. Grannen tyckte det var helt ok. Så jag vattnade hennes katter genom att ösa en hink vatten på dem.(alltså allt träffade ju inte). Det fungerade bara när de såg oss ute, då höll de sig borta, men inte när katten själv var ute. I slutet på förra sommaren tog vi hand om en stor hankatt, omplacerad hos oss. Han kom också hem tovig och med sår i en månad eller två, sen lärde han sig att ta hand om sitt revir och nu håller sig grannkatterna borta. Det mest humana är vatten, tycker alla galna djurplågarförslag i den här tråden suger. Vad är det för människor som kan göra ånt mot djur, usch.

• hewa

Nu har jag inte läst hela tråden men det jag läst gör mig mörkrädd!

Vad är ni för folk egentligen som tycker det är ok att skrämma halvt ihjäl ett djur? Vare sig det är med högtryckstvätt (som för övrigt helt garanterat utgör en stor skaderisk) eller annat!

När jag var liten hade vi en katt, en katt som inte var påträngande för någon, den undvek helt enkelt folk den inte kände. Men, helt plötsligt, från en dag till en annan blev vår katt panikslagen av att se en kvast i händerna t.o.m på min mamma (kattens favoritperson!)... Kan bara gissa oss till vad vår stackars katt råkat ut för när den råkat komma in på någons tomt. Hon blev 18 år och rädslan för käppar/kvastar/dammsugarrör mm gick aldig ur! Varför kunde inte denne illvillige person nöjt sig med ett par höga SJAS, vår katt hade kutat men hon hade inte fått men för livet.

Det är ok att skrämma iväg en katt, det är ok att spruta vatten med blomspruta eller till och med vattenslang. Men det är f-n inte ok att försöka skrämma ihjäl ett djur eller använda klart farliga metoder!

• negro
    hewa skrev 2008-04-03 18:52:53 följande:
    Nu har jag inte läst hela tråden men det jag läst gör mig mörkrädd!Vad är ni för folk egentligen som tycker det är ok att skrämma halvt ihjäl ett djur? Vare sig det är med högtryckstvätt (som för övrigt helt garanterat utgör en stor skaderisk) eller annat!När jag var liten hade vi en katt, en katt som inte var påträngande för någon, den undvek helt enkelt folk den inte kände. Men, helt plötsligt, från en dag till en annan blev vår katt panikslagen av att se en kvast i händerna t.o.m på min mamma (kattens favoritperson!)... Kan bara gissa oss till vad vår stackars katt råkat ut för när den råkat komma in på någons tomt. Hon blev 18 år och rädslan för käppar/kvastar/dammsugarrör mm gick aldig ur! Varför kunde inte denne illvillige person nöjt sig med ett par höga SJAS, vår katt hade kutat men hon hade inte fått men för livet.Det är ok att skrämma iväg en katt, det är ok att spruta vatten med blomspruta eller till och med vattenslang. Men det är f-n inte ok att försöka skrämma ihjäl ett djur eller använda klart farliga metoder!
    Håll era husdjur inne då så slipper de råka illa ut, hur svårt kan det vara på en skala???
  • Pirog

mina håller sig på min tomt. Djur är också levande varelseroch bör inte plågas. den som plågar djur är allvarligt störd, sen kvittar det vad djuret gjort eller vilket ansvar ägaren har.

negro skrev 2008-04-03 18:54:32 följande:
    Håll era husdjur inne då så slipper de råka illa ut, hur svårt kan det vara på en skala???
  • negro
    Pirog skrev 2008-04-03 18:59:44 följande:
    mina håller sig på min tomt. Djur är också levande varelseroch bör inte plågas. den som plågar djur är allvarligt störd, sen kvittar det vad djuret gjort eller vilket ansvar ägaren har.
    I regel pratar man med ägaren först men väldigt många kattägare rycker bara på axlarna och tycker inte det är deras problem att deras husdjur hittar på sattyg eller förstör andras egendom. Då är det lätt hänt att den som drabbas ger sig på katten istället då man inte kommer någonstans med dess ägare. Därmed får katten och deras ägare skylla sig själv anser jag.
Svar på tråden Grannkatt som skrämmer vår katt...