• Anonym

Grannkatt som skrämmer vår katt...

Vår ena katt älskar att gå ut en sväng då och då, hon brukar få gå ut i ca tio minuter och går då alltid en sväng runt huset och sen sätter hon sig på altanen för att filura. Problemet är att en granne har en katt som kommer upp på vår altan och vår katt blir jätterädd för den och hon blir jättejobbig resten av dagen när den skrämt henne. Jag har försökt skrämma grannens katt med oljud och hälla vatten på den, men den envisas med att komma tillbaks och grannen vill prompt ha den som utekatt, fastän vi talat om för dem att deras katt skrämmer vår katt. Vad ska jag göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-03 20:29
    Min katt kan inte hoppa, har aldrig kunnat för hon har höftproblem. Så vi är fullt lagliga och har staket runt tomten som vår katt inte kommer över. Grannen däremot bryter mot lagarna som har sin katt lösspringande.

• Svar på tråden Grannkatt som skrämmer vår katt...
  • Love4cats

Men visst. Tolkar ni lagen som ni gör får ni väl skjuta alla levande djur som springer runt men då frågar jag efter om ni alls har något samvete eller moral i kroppen men det har jag aldrig fått svar på. Jag ska också ha som hobby att lusläsa lagarna och hitta kryphål för att rättfärdiga mitt svinaktiga beteende. Som tex hämnas på någon hund i närheten och sen spela dum och säga "Jag trodde inte den hade någon ägare" för så tolkar en del lagen tyvärr.

• ANOF
    Love4cats skrev 2008-04-05 18:09:03 följande:
    Men visst. Tolkar ni lagen som ni gör får ni väl skjuta alla levande djur som springer runt men då frågar jag efter om ni alls har något samvete eller moral i kroppen men det har jag aldrig fått svar på. Jag ska också ha som hobby att lusläsa lagarna och hitta kryphål för att rättfärdiga mitt svinaktiga beteende. Som tex hämnas på någon hund i närheten och sen spela dum och säga "Jag trodde inte den hade någon ägare" för så tolkar en del lagen tyvärr.
    Men det är inte samma sak med hund. Det har jag ju påtalat tidigare. Om du dödar någons hund, så är det skadegörelse, och du kan få betala skadestånd till hundägaren så att han kan köpa en likvärdig hund.
  • Love4cats

Nu är jag dumtjurig men jag kan försvara mig med lagen enligt detta dokument
     62.95.69.3/SFSdoc/07/071150.PDF

OM en hund mot alla förmodan kommer in på vår gård och ev utgör fara för våra djur.
     It´s all in the readers eye, inte sant. Det förespråkar ju du med en lätt axelryckning. Vem kan bevisa det om jag hinner gömma bevisen på precis samma sätt som ni kan säga "Ooops, det fanns ingen synlig märkning".
     Jag tolkar bara lagen fritt för jag är less din attityd gentemot djur!

ANOF skrev 2008-04-05 18:13:51 följande:
    Men det är inte samma sak med hund. Det har jag ju påtalat tidigare. Om du dödar någons hund, så är det skadegörelse, och du kan få betala skadestånd till hundägaren så att han kan köpa en likvärdig hund.
  • ANOF

Love4cats, du resonerar ju som att man ska smussla undan några bevis och därför är inte lagen giltig. Jag pratar om något helt annat. Att döda vissa katter är inget fel helt enkelt. I länken till jordbruksverket skriver dom t och med i första stycket "lösspringande/övergiven". Det visar bl annat att det finns ett ganska stort tolkningsutrymme i begreppet "övergiven". Man skiljer också på "förvildad" och "övergiven". En katt behöver alltså inte vara förvildad för att betratktas som skjutbar.

• Love4cats

Du pratar ju om att skjuta katter som inte har synlig märkning. Är det bättre det? Ursäkta om jag går till ytterligheter men du talar som du har förstånd. Jag jämför bissart för att få fram min mening när du förespråkar att det är fritt fram att skjuta vilken katt som helst bara för att den inte kostar pengar.
    Att smussla var att gå över gränsen, det erkänner jag men vadå. Jag kan lika gärna skjuta den och spela dum och säga i efterhand typ "Lätt att vara efterklok" Givetvis får jag riskera böter men va tusan jag visste ju inte bättre.

• Love4cats

Jag vet fortfarande att det finns en lag med ett väääldigt stort hål i men är man medmänsklig skjuter man inte alla katter som rör sig på ex en äng för den katten kan ha gått vilse.
    De som skjutit katter här har behövt särskilt tillstånd och då är det inte alltför tätbebyggt område men jag förespråkar hellre kontrollerade former än att sitta som dig och försvara ett grymt och hänsynlöst beteende mot mina medmänniskor.

• tony2002

heheheheh vilka problem ni har :)

• Love4cats

Så jag känner att det är hemskt att säga att man skjuter en katt bara för att lagen inte är nog tydlig bara för att få bort en grannkatt som i ts fall. Sen kan vi vrida och vända på lagen hur som helst till all oändlighet men jag tar direkt avstånd från människor som gömmer sig i lagens hål.

• Love4cats

Ja visst har vi Jag är lätt uttråkad idag.

tony2002 skrev 2008-04-05 19:12:45 följande:
    heheheheh vilka problem ni har :)
  • Anonym

Är ni seriösa i den här tråden eller? Lagar hit och dit...

Varför är det viktigt att vinna en diskussion i en tråd på FL? Antar att ingen här är jurist med spetskompetens inom djurrätt så då är det väl ingen idé att idiotförklara varann med olika lagar som argument?

TS får väl välja på att ta ett snack med grannen eller inte låta sin katt vara ute helt enkelt. Vad har lagrum med detta att göra?

• Love4cats

Precis vad jag sagt tidigare Anonym men jag blev för arg sen

• ANOF
    Anonym skrev 2008-04-05 19:16:04 följande:
    Är ni seriösa i den här tråden eller? Lagar hit och dit... Varför är det viktigt att vinna en diskussion i en tråd på FL? Antar att ingen här är jurist med spetskompetens inom djurrätt så då är det väl ingen idé att idiotförklara varann med olika lagar som argument?TS får väl välja på att ta ett snack med grannen eller inte låta sin katt vara ute helt enkelt. Vad har lagrum med detta att göra?
    Det ger TS möjlighet att korrigera eller att avliva grannkatten. Därför är det viktigt.

Har du ens läst vad Ts skriver. Hon har redan pratat med grannen, och hon vill ha sin katt ute.
  • Love4cats

Snyggt Anof! Viktigt i din värld. Inte den första utgången alla tänker på. Hoppas åter att det löser sig för ts och kliver ut medan tid finns

• Anonym

Jamen vill och vill. Man får inte alltid som man vill och då får man leva med det. Om hon vill ta livet av grannkatten kan hon väl lösa det själv?

• tessan8micke

ANOF:
    I varenda tråd jag sett dig i (angående husdjur) så kommer du ALLTID med rådet: "Det är nog bäst att avliva".
    Hur kommer det sig? Är det verkligen alltid enda utvägen enligt dig?
    Antingen avliva eller skada djuren på något sätt..?!

• tessan8micke
    Love4cats skrev 2008-04-05 20:55:12 följande:
    Passa er. Hon inboxar oxå
    I know...
Svar på tråden Grannkatt som skrämmer vår katt...