• snabbavinden

    Tvillingar Aug -08 Del 2

    Såg att den gammla tråden var stängd för flera svar. Startar därför en fortsättning så snälla skriv gärna vidare här så vi får följas åt.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-16 11:29
    BF Lista

    eeidaa 2 aug
    Snabbavinden 4 aug
    Snarf 6 aug
    Blekingskan 8 aug
    Jannabus 9 aug
    Puret101 20 aug

  • Svar på tråden Tvillingar Aug -08 Del 2
  • snarf

    Nu är jag så grymt trött på de här. Jag har fått skit svullna fötter så inga skor får jag in fötterna i. Får sånna där fina gropar i huden om jag trycker in fingret. Ser läskigt ut. Har även ont under fötterna så att gå är ingen dans på rosor.

    Var till bm idag, vecka 31+3, och bebisarna mådde fint. Järnet vägrar gå upp och står fortfarande på 92. SF måttet mättes till 40 och hon tror att båda ligger i tvärläge tyvär. Ska på tillväxt ul nästa vecka så jag håller tummarna för att TV1 ligger med huvudet ner då.

  • Sway307

    Svullna fötter lider ju även frugan av. Sommartofflorna sitter ju DEF. inte som de skall. Men så illa som du beskriver är det ju inte. Hoppas allt går bra på UL!

  • snabbavinden

    I måndags så var vi in en sväng till förlossningen, pga av mina magsmärtor som jag fick i fredags i sammband med att jag nös. Var ju helt säker på att det berodde på någon muskel.
    Jag ringde först till BM men hon rekomendera att åka till FL o kolla upp det hela iaf.
    När vi kom dit så börja vi med att vänta på att få ett undersöknings rum (alla var upptagna) tur att man inte skulle föda nu.

    När vi väl kom in så tog dom CTG kurva el va det heter där allt såg bra ut (till sist när bäbis 1 ville göra sig hörd utan att skvalpa runt)
    Sen fick vi träffa doktorn o han mena på att där jag hade ont fanns det inget som borde göra ont, så dom kolla med ul o det enda han kunde komma på som var problemet var att båda bäbisarna ligger i tvärläge så magen tar stryk av detta för det blir trång. Eftersom att allting såg bra ut och så, så fanns det inte mkt att göra. Så nu går jag runt o har fortfarande ont. Men men det kommer väl något gott till slut.

    Hur är det med er andra? visst är det skönt nu när det är lite svalare??
    Vi får inte låta denna tråd dö ut nu när vi börjar närma oss slutet. Sitter själv inte så mkt vid datorn längre då jag har svårt för att sitta men jag brukar kila ut en snabbis på denna sida...

  • snarf

    Va skönt att allt såg bra ut snabbavinden!
    Mina troll har legat i tvärläge som i våningsäng hela tiden nästan men idag på tillväxt ul så har båda lagt sig perfekt neråt med huvudena och dom ligger nästan jämnsides.
    Läkaren sa att hon trodde de skulle ligga kvar så här nu och att hon nästan kunde garantera mig en vaginal förlossning. Trollen mådde bra och vägde runt 1900 g och de skiljer bara 10 g dom imellan.
    Nu ska jag börja gå på tillväxt ul varannan vecka för att kolla hur dom och cervix mår.

  • Blekingskan 74

    Kommer precis från läkarbesök. Livmodertappen inte alls påverkad, skönt! Förlossningssätt planeras inte förrän nästa UL den 7 juli. Känns konstigt för då är ju jag i vecka 37! Men händer det något får man ju bara åka in. Jag tror dock inte att det kommer att hända något, med sonen blev jag igångsatt och jag har inte haft några speceilla känningar mer än sammandragningar som aldrig varit regelbundna. Jag tror inte heller att krokodilerna kommer att vända sig. Ettan sitter med rumpan ner mellan mina ben i värsta hängmattestil och hade jag suttit så så hade inte jag snurrat runt och lagt mig med huvudet ner! Men men, det KAN hända! Vet dock inte riktigt vad jag hoppas på. Är rädd för snitt (att ligga där och veta att de skär upp hela min mage utan att det känns - mycket skumt) men samtidigt skulle det vara skönt med ett datum så att vi kan planera för sonen.

    Snarf, va skönt att de lagt sig till rätta! jaså du ska på UL varannan vecka, konstigt att det är så olika!

  • snabbavinden

    blekingskan- jag är oxå orolig för hur man kommer att uppfatta det hela med att veta att dom skär upp och tar ut bäbisar utan att man känner något. Även hur själva läknings processen tar sig, vad man får göra och inte göra liksom. Med tanke på att man får två bäbisar. Men jag känner oxå snitt som en liten possitiv sak just att man har ett datum så man kan planera med de andra barnen och även förbereda hundvakten.

    Jag har glömt bort hur det känndes med sammandragning och sånt från dom tidigare grav, jag känner oftare och oftare som någon slags mensvärk och någon ilande kännsla typ mellan benen. Är det sammandragningar el?? Ska till BM på måndag får väl kolla läget då men kan vara skönt att veta innan dess.

  • puret101

    Vad skönt och höra att det går bra för er allihopa :)

    Vad olika det verkar var med läkarkontroller och UL. Vi har ett UL i vecka 32 och ett i vecka 36, sedan ett med flödesmätning i vecka 38 om jag får gå så långt.

    Jag har mycket sammandragningar, förvärkar och mensvärk men det ska tydligen vara helt ok nu efter vecka 30 så jag får inte tappen eller så kollad. Däremot ska jag ta det jättelungt, i princip sitta ner så mycket som möjligt.

    Snabbavinden: en sammandragning är när livmodern drar ihop sig och blir stenhård, ska inte göra ont men kan trycka på neråt. En förvärk påminner om en sammandragning men hela kroppen tar i och det är riktigt jobbigt.

  • Blekingskan 74

    snabbavinden, om det ilar mellan benen så kan det vara tappen som påverkas. Be att de kollar den nästa gång du är på koll! Läkaren kollade min i veckan och den var inte påverkad alls! Känns skönt för några veckor till får de gärna stanna!

    Tänk va nära det är nu för oss alla! Undrar vem som kommer att ta täten?!?! Jag tror definitivt inte att det blir jag, jag tror det blir planerat snitt eller, om ettan skulle vända sig (vilket jag inte tror), så går jag nog till vecka 38 och sen ber jag på mina bara knä att de ska sätta igång mig!

  • snabbavinden

    Ja då ska jag värkligen be BM på måndag att kolla upp om tappen blivit påverkad.

    Måste bara ställa en dum fråga till er som blev tvilling gravida på naturlig väg. Skulle ni kunna tänka er att bli gravid igen??

    När det gäller mig själv är jag osäker, för tänk om det blir tvillingar igen. Då har jag 6 barn helt plötsligt.

    Läkaren var ju nästan helt säker på att det är två döttrar jag väntar denna gång, och jag har ju en dotter och en son redan. Så för mig spelar det ingen roll liksom.
    Men sen tänker jag på min sambo, han har inga barn sedan tidgare och jag vet att han innerst inne önskar sig en son oxå. ( döttrar är ju själklart välkommna dom oxå) men jag vet inte om jag skulle våga blir gravid igen just för själva risken med att det kanske är tvillingar denna gång oxå..

    Det hade ju varit skillnad om jag var först föderska och fick tvilling besked och att jag sen blev gravid igen.

    Hur har ni andra tänkt men det kanske bara är jag som ligger före i planerna...

  • Anki85

    här är vi jättenöjda med tre barn, blir lagom och får plats i en vanlig bil
    vågar heller inte skaffa fler då jag inte vet hur lungorna orkar med.
    vi ville ha ett barn till efter sonen så jag är jättenöjd med att få en till på "köpet"

    nu ska jag in till speciallist mvc den 30e och förhoppningsvis få min tid för snittet

Svar på tråden Tvillingar Aug -08 Del 2