stjärnströssel skrev 2008-04-16 14:53:40 följande:
men...som tidigare sagt..det ska inte vara dödsstraff på pedofiler.men livstids fängelse utan prövning till frihet sålänge inga nya bevis för denne person har uppkommit, tycker jag dvs...
Ok, men vad har då dina upprepade kommentarer om Engla med något att göra?
Anders Eklund hade möjligheten att döda Engla för att han inte hade befunnits skyldig till något brott som renderat fängelsestraff för tidpunkten i fråga. Ditintills hade han blivit fälld för våldtäktsförsök, misshandel och våldtäkt har jag för mig. Inte en enda gång för mord. Efter mordet på Engla blir han uvudmisstänkt och gripen för detta. Senare erkänner han detta och mordet på Pernilla. Så på vilket sätt skulle det ha hjälpt Engla om dödsstraff hade funnits i Sverige?
Och jag förstår fortfarande inte vad du grundar ditt tyckande på.
Är det bara hämnd? För statistiken, forskning och erfarenhet talar ju emot att dödsstraff är avskräckande eller ens kostnadseffektivt. I USA så är faktiskt en majoritet av opinionen mot dödsstraff just nu just p g a kostnaderna. Ytterligare en majoritet av befolkningen och polsien tror inte att det är avskräckande. Det finns t o m politiker som har propagerat för dödsstraff som har ändrat inställning när de ser hur systemet INTE fungerar: "In January 2000, Governor George Ryan of Illinois imposed a moratorium on the imposition of the death penalty in Illinois. In reviewing death penalty cases since 1977, he determined that 13 death row inmates in the state had been cleared of murder charges, compared to 12 who had been put to death. Some of the 13 inmates were taken off death row after DNA evidence exonerated them; the cases of others collapsed after new trials were ordered by appellate courts. "There is a flaw in the system, without question, and it needs to be studied", Ryan said. Ironically, the Republican Governor had campaigned in support of the death penalty. Ultimately in January 2003, Governor Ryan commuted all death sentences to prison terms of life or less"
Om det nu bara är hämnd, kan man då inte bara låta någon vakt spöa upp eller tortera fångarna som du "tycker" har gjort sig förtjänta av dödsstraff istället för att döda dom? Det vore ju en riktig hämnd. Eller kanske statligt anställda kan våldföra sig på våldtäktsmän?