• Miss Q

Lätt att vara FÖR dödstraff generellt...

....men skulle du själv kunna vara bödel? Om inte, varför?
    Var går gränsen? Är det mord över lag eller är det grova planerade mord?
    Hur stark ska bevisningen vara? Händer ju ofta att oskyldiga sitter i fängelse i många år...
    Hur ska vi göra med psykiskt sjuka och handikappade? I USA avrättades tex människor i Texas för bara 20 år sedan med en intelligens som en sexåring.
    Vem ska finansiera? En människa i USA som sitter i avrättningscell och sedan avrättas kan kosta uppåt en miljon allt som allt.

Hade du avrättat ditt eget barn?

Ja, det finns massor med frågor, det är som sagt lätt att rent opartiskt utan varken människa, offer eller brott inblandat att säga att man är FÖR dödsstraff...

Tänk tex på filmen juryn... där borde ju då tex både pappan och våldtäktsmännen avrättas, eller? Eller är det också okej att mörda i självförsvar?

Hur ser din etik och moral ut egentligen...?

~*~Den som tiger samtycker...~*~
  • Svar på tråden Lätt att vara FÖR dödstraff generellt...
  • xiayo

Jag har iaf inte berövat livet från någon oskyldig!
    det skulle jag i så fall kunna leva m

• Rabelais

@Mary Lo: Av någon anledning kan jag inte citera dig utan copy/paste.

Mary Lo skrev 2008-04-15 15:49:12 följande:

Det intressanta för mig är egentligen inte att nå fram till något, utan att se hur länge en sådan här diskussion kan hållas vid liv utan att "den andra sidan" faktiskt kommer med något annat än sitt eget tyckande.
    Hur länge som helst eftersom, och det är hundrade gången jag påpekar det, Förespråkarna inte för ett giltigt etiskt resonemang utan brottas med relativisering och gränsdragning. Och det är inte bara dödsstraffet det gäller utan all form av tvångsmässiga fysiska övergrepp som lobotomi och kastrering.
  • Mary Lo
    xiayo skrev 2008-04-15 15:53:55 följande:
    Jag har iaf inte berövat livet från någon oskyldig!det skulle jag i så fall kunna leva m
    Då gissar jag att du inte kommer att ansöka om jobbet som bödel?
    Mucósus orificium.
  • Birgitta2

Mary Lo: livstidsstraffen i Sverige är inte på livstid. De är mellan 10 och 25 år. Man sitter inte tills man dör. Livstid utan nåd i USA innebär just livstid. Och där ligger skillnaden mellan där och här. Vi behöver livstid här. Och då menar jag resten av livet. Att aldrig få komma ut.

• Rabelais
    xiayo skrev 2008-04-15 15:53:55 följande:
    Jag har iaf inte berövat livet från någon oskyldig!det skulle jag i så fall kunna leva m
    Men även en mördares människovärde är okränkbart, hur kan du då mörda honom eller henne utan att fallera etiskt?
  • Mary Lo
    Rabelais skrev 2008-04-15 15:54:25 följande:
    @Mary Lo: Av någon anledning kan jag inte citera dig utan copy/paste.Mary Lo skrev 2008-04-15 15:49:12 följande:Hur länge som helst eftersom, och det är hundrade gången jag påpekar det, Förespråkarna inte för ett giltigt etiskt resonemang utan brottas med relativisering och gränsdragning. Och det är inte bara dödsstraffet det gäller utan all form av tvångsmässiga fysiska övergrepp som lobotomi och kastrering.
    Detta citeringsproblem är återkommande för mig på FL. 
    Nåväl. Du har säkert rätt och det ger mig inte mycket till hopp just nu. Men jag måste säga att även om jag inte överskattar människors förmåga att resonera utanför sitt eget känslomässiga tyckande, så var jag inledningsvis uppriktigt förvånad över de kategoriska, blodtörstiga och kortsiktigt tänkande inläggen i den här tråden. Och i andra trådar i ämnet.
    Men jag har väl lärt mig något på kuppen.
    Mucósus orificium.
  • Mary Lo
    Birgitta2 skrev 2008-04-15 15:54:46 följande:
    Mary Lo: livstidsstraffen i Sverige är inte på livstid. De är mellan 10 och 25 år. Man sitter inte tills man dör. Livstid utan nåd i USA innebär just livstid. Och där ligger skillnaden mellan där och här. Vi behöver livstid här. Och då menar jag resten av livet. Att aldrig få komma ut.
    Det är jag medveten om. Men vad jag är ute efter är den uppenbara klimatskillnaden inom rättsväsendet som troligen kommer att leda till att livstid också blir livstid.
    Mucósus orificium.
  • Rabelais
    Birgitta2 skrev 2008-04-15 15:54:46 följande:
    I Sverige kan du dömas till vård på obestämd framtid vilket innebär att du sitter på anstalt tills vidare. Och jo, det finns fångar som suttit inlåsta sedan 70-talet och aldrig kommer att släppas ut.
  • stjärnströssel

ja..visst e det hemskt..men tex i  detta solklara fall som Englafallet..så bör det finnas tycker jag.

det är en ära att ha barn!
  • Rabelais

@Mary Lo:

lol, är det första gången du är i en dödsstraff-diskussion på FL? Jag har sett dessa och värre argument hundratals gånger förut men ingen har hittills kunnat prestera ett etiskt hållbart motargument.

Svar på tråden Lätt att vara FÖR dödstraff generellt...