• Miss Q

Lätt att vara FÖR dödstraff generellt...

....men skulle du själv kunna vara bödel? Om inte, varför?
    Var går gränsen? Är det mord över lag eller är det grova planerade mord?
    Hur stark ska bevisningen vara? Händer ju ofta att oskyldiga sitter i fängelse i många år...
    Hur ska vi göra med psykiskt sjuka och handikappade? I USA avrättades tex människor i Texas för bara 20 år sedan med en intelligens som en sexåring.
    Vem ska finansiera? En människa i USA som sitter i avrättningscell och sedan avrättas kan kosta uppåt en miljon allt som allt.

Hade du avrättat ditt eget barn?

Ja, det finns massor med frågor, det är som sagt lätt att rent opartiskt utan varken människa, offer eller brott inblandat att säga att man är FÖR dödsstraff...

Tänk tex på filmen juryn... där borde ju då tex både pappan och våldtäktsmännen avrättas, eller? Eller är det också okej att mörda i självförsvar?

Hur ser din etik och moral ut egentligen...?

~*~Den som tiger samtycker...~*~
  • Svar på tråden Lätt att vara FÖR dödstraff generellt...
  • stjärnströssel
    Mary Lo skrev 2008-04-15 16:50:21 följande:
    ja..jag tycker dom  har det för bra på fengelserna o blir släppta för tidigt o att vi tar hänsyn till deras åsikter.
    Tycekr det vore bättre att dom försvann helt.
    det är en ära att ha barn!
  • meuf

Mary Lo skrev 2008-04-15 17:00:02 följande:

Jäpp. Läs mitt tidigare inlägg. Alltså inget jag hittat på eller kallat någon enstaka individ för här. Även om jag som sagt börjar förstå innebörden nu.
  • Maggis
    stjärnströssel skrev 2008-04-15 16:56:34 följande:
    men varför måste "vi" som är för dödsstraff kallas elaka saker?ja ja...kanske för att vissa inte har styrkan o  bara axeptera att det finns olika åsikter o att man inte har rätt att kalla dem nedverderande saker iallfall!
    Anser inte att det är elakt utan mer en sanning och verkligen inget som är riktat mot en enskild person; inte dig heller. 

Den blodtörstiga massan är mer ett uttryck för pöbeln; dvs en allmänhet som gärna skulle ta lagen i egna händer och/eller se döden som lagens strängaste straff. Och där passar många in i den här tråden med tanke på att det talats om att karva med slöa skedar, nackskott, osv. Det är så otroligt osmakligt, denna hämndlystnad som tar sig uttryck på det viset. För det är ju det det handlar om.
    //Maggis
  • stjärnströssel
    ja..o är det inte dom som är för dödsstraff?
    eller menade ni att den blodtörstiga massan var dom som var mot?
  • Maggis
    "Den blodtörstiga massan" var ett referat till det som meuf skrev är ett begrepp inom juridiken." 
    Just precis.
    //Maggis
  • stjärnströssel
    Mary Lo skrev 2008-04-15 16:59:16 följande:
    ja..det finns nog svaga mäniskor som tappar ordförådet lätt i alla samanhang o åsikter tyvärr.
  • Mary Lo
    stjärnströssel skrev 2008-04-15 17:06:36 följande:
    ja..det finns nog svaga mäniskor som tappar ordförådet lätt i alla samanhang o åsikter tyvärr.
    Absolut. Men här och nu är det ingen som kallar dig nedvärderande saker. 
    Mucósus orificium.
  • stjärnströssel
    Mary Lo skrev 2008-04-15 16:52:28 följande:

ja.på ett sätt vill jag att de ska lida..eller iallafall itne ha det bättre än våra gatuliggare el stakars alkisar el många andra..

tycker itne dom ska ha rätt till åsikter om något.

visst..det kan tänkas vara hämd ..men för mig är det inte rätt ord..snarare är att dom mist sin respekt som mäniska o ska därefter oxå behandlas efter det.

• Maggis
    stjärnströssel skrev 2008-04-15 17:06:36 följande:
    Visst finns det men jag har ändå inte kallat dig något nedvärderande eller elakt.
    Och svag är jag inte heller.
    //Maggis
Svar på tråden Lätt att vara FÖR dödstraff generellt...