• Miss Q

Lätt att vara FÖR dödstraff generellt...

....men skulle du själv kunna vara bödel? Om inte, varför?
    Var går gränsen? Är det mord över lag eller är det grova planerade mord?
    Hur stark ska bevisningen vara? Händer ju ofta att oskyldiga sitter i fängelse i många år...
    Hur ska vi göra med psykiskt sjuka och handikappade? I USA avrättades tex människor i Texas för bara 20 år sedan med en intelligens som en sexåring.
    Vem ska finansiera? En människa i USA som sitter i avrättningscell och sedan avrättas kan kosta uppåt en miljon allt som allt.

Hade du avrättat ditt eget barn?

Ja, det finns massor med frågor, det är som sagt lätt att rent opartiskt utan varken människa, offer eller brott inblandat att säga att man är FÖR dödsstraff...

Tänk tex på filmen juryn... där borde ju då tex både pappan och våldtäktsmännen avrättas, eller? Eller är det också okej att mörda i självförsvar?

Hur ser din etik och moral ut egentligen...?

~*~Den som tiger samtycker...~*~
  • Svar på tråden Lätt att vara FÖR dödstraff generellt...
  • Mare pacificum

Nej, skulle aldrig kunna vara bödel. Tycker det skulle vara helt förkastligt av samhället att sätta någon överhuvudtaget att vara bödel. Att lägga det på någon som inte vill är fel och att sätta någon där som skulle vilja vara det är också fel.

(Fast skall sägas att jag är helt emot dödstraff och inte för )

• Miss Q

Tycker det är egendomligt att de som är FÖR dödstraff inte kan svara på det här

~*~Den som tiger samtycker...~*~
  • Suzy QX

Ur rent finansierings-perspektiv är det ju en klart lägre kostnad med avrättning ställt mot vård/fängelse i livstid.

• TwistedSister

Nä det är skrämmande att det verkar finnas en hel generation som vill gå tillbaka till dödsstraff. Måste betyda att det finns en hel föräldrageneration som totalt misslyckats med att ge sina barn grundläggande medmänskliga värderingar.

• anarkokapitalist

Suzy QX skrev 2008-04-14 13:39:04 följande:

Ur rent finansierings-perspektiv är det ju en klart lägre kostnad med avrättning ställt mot vård/fängelse i livstid.
    Hur tänker du där?
    Visst om man kör den här modellen så: X misstänks för mord på y, en stpr arg folkmassa drar ut x på gatan och hänger honom.
    Men ska man köra någorlunda rättsäkert och modernt så kostar ett dödsstraff mycket mycket mer än livstidfängelse.
    Så tyvärr, tänk om tänk rätt =)
  • V P E

Med tanke på senaste veckans uppbåd och dess tragiska upplösning så känns inte tanken på dödsstraff lika främmande längre.

Fast å andra sidan så är det ett lätt sätt att slippa undan ansvar...

• anarkokapitalist

V P E skrev 2008-04-14 14:39:55 följande:

Med tanke på senaste veckans uppbåd och dess tragiska upplösning så känns inte tanken på dödsstraff lika främmande längre.Fast å andra sidan så är det ett lätt sätt att slippa undan ansvar...
    Känns tryggt att folk förlorar förnuftet så fort dom ser något hemskt =)
    Själv har jag en hjärna som jag kan tänka med och ändrar inte åsikter så fort ett barn dör.
  • Camilla123
    anarkokapitalist skrev 2008-04-14 14:51:24 följande:
    V P E skrev 2008-04-14 14:39:55 följande:
    Känns tryggt att folk förlorar förnuftet så fort dom ser något hemskt =)Själv har jag en hjärna som jag kan tänka med och ändrar inte åsikter så fort ett barn dör.
    Har du ingen empati i kroppen människa!!?? En man mördar en oskyldig liten flicka och dessutom gjort sig skyldig till andra brott!! Hade jag haft honom framför mig så ja, jag är gärna bödeln! Och du, kanske ska vara lite mer finkänslig när det dyker upp sånt här. Jävla idiot
  • anarkokapitalist
    Camilla123 skrev 2008-04-14 14:56:11 följande:
    Har du ingen empati i kroppen människa!!?? En man mördar en oskyldig liten flicka och dessutom gjort sig skyldig till andra brott!! Hade jag haft honom framför mig så ja, jag är gärna bödeln! Och du, kanske ska vara lite mer finkänslig när det dyker upp sånt här. Jävla idiot
    Om du med empati menar nån sorts pöbelmentalitet där man enbart vill se blod flyta i sann medeltidsanda, så saknar jag nog det.
    Finkänslig och finkänslig, det var inte jag som kallade en motdebattör för idiot och hotar folk till livet.
Svar på tråden Lätt att vara FÖR dödstraff generellt...