• Anonym

Vi som är "tysta"

Det finns människor som pratar oavbrutet, det finns de som pratar "lagom" mycket (lyckos dem) och så finns det de som är "tysta". Jag tillhör alltså den senast nämnda kategorin. Dessutom är jag snäll. Snällhet är något som jag tycker är underskattat men det verkar jag vara ensam om att tycka... Jag är så trött på att vara "tyst", är sjukligt trött på det, så trött att jag funderar på att välja bort att vara med i alla sociala sammanhang. Jag har fått höra i hela mitt liv hur tyst jag är och det känns inte som att tysthet är accepterat någonstans. Jag har verkligen försökt att jobba med att ändra mig, att försöka prata mer och jag har medvetet gått in i alla möjliga sociala sammanhang för att bättra mig. Men det är JÄTTESVÅRT. Det verkar som att ni pratglada människor tror att tysthet är något man väljer men det är det INTE.

Jag är så trött och ledsen. Känner mig missförstådd och icke omtyckt av alla...

Finns det någon enstaka som känner igen sig eller möjligtvis någon pratglad som har något att säga om saken?

• Svar på tråden Vi som är "tysta"
  • Anonym

Anonym (2) skrev 2008-04-23 10:43:01 följande:

Känner igen mig. Mest irriterande är väl att folk kommenterar hur tyst man är, det gör gör ju inte saken bättre.
    ja mycket irriterande... Sen säger ofta folk var 3e minut:
    -"säg nånting då"

typ..
  • Queen70

Å TS. Jag var också en tyst person förut. Så tyst att nån vid nåt tillfälle frågade min kompis om jag var döv eller nåt..haha
    Sen började jag en utbildning, där man var tvungen att hålla föredrag för klassen och sånt ganska mycket. Och jag insåg att det bara var att bita ihop och göra det. Min tysthet släppte även i andra sammanhang och nu är jag en sån som pratar MYCKET, och kanske tar över lite för mycket ibland. Men det ÄR faktiskt en övningsfråga.

• Anonym (också)

Är också en tyst person i många sammanhang även om jag ibland kan överraska mig själv.

Tycker ändå att det blir lite snedvridet här, låter som att det är något negativt att vara tyst. Det kan väl i och för sig vara jobbigt i vissa sammanhang, både för en själv och för andra, om det blir för tyst. Alla känner sig lite illa till mods om det blir för långa tysta stunder i ett samtal, jag också. Men tänk om alla hade ett väldigt stort behov av att höras och inte lyssnade på andra, va jobbigt det skulle vara då .

• anarkokapitalist

Jag ser det som positivt med människor som är naturligt tysta.
    Pratkvarnar som ska babbla hela tiden är bara störande.

• Anonym

Anonym (också) skrev 2008-04-23 16:43:05 följande:

Tycker ändå att det blir lite snedvridet här, låter som att det är något negativt att vara tyst.
    Det är det som är så synd, jag tycker att det är så i samhället i stort, att det ses som negativt att vara tyst. Jag tycker inte att det är accepterat. Jag har försökt att acceptera mig själv och tycka att det är okej att jag är tyst men så kommer dessa negativa kommentarer från omgivningen som gör mig så ledsen och som gör att jag får dåligt självförtroende. Inte blir det lättare att prata då direkt...
  • Anonym
    anarkokapitalist skrev 2008-04-23 16:48:57 följande:
    Jag ser det som positivt med människor som är naturligt tysta.Pratkvarnar som ska babbla hela tiden är bara störande.
    Skönt att någon tycker att det är okej iaf...
  • Uncovered

Jag kan vara ganska tyst, de senaste åren har jag försökt "träna" mig till att prata mer och vara mer social. Men privat kan jag vara tyst en hel dag om jag inte är med någon.
    Ibland har jag bara inte lust att prata, och ibland känns det som att ingen ändå lyssnar på mig.

• Anonym (också)

Jo, håller med om det du skriver, att det inte är riktigt accepterat i samhället att vara tyst. Man ska ta plats och höras mycket för att räknas.

Känner att jag tycker att det är mer ok nu, att jag är tyst som person. Men precis som du också skriver så kan en negativ kommentar göra att man blir ledsen.

• Anonym (Blyger)

Jag håller med (också) för att "vara" någon i samhället måste man höras. Ska man komma vidare på sin arbetsplats måste man ta plats, annars blir man överkörd över de som hörs. Det är inte alltid att det är de som kan mest, men det är inte lätt för arbetsgivaren att veta om den som är tyst inget säger. Vissa gånger tycker jag iofs att de borde se efter resultatet men men

• olympia71
    Birgitta2 skrev 2008-04-23 13:20:20 följande:
    Vi har en kille på mitt jobb som alltid hoppar in mitt i samtal, utan att veta vad det rör sig om, och det blir alltid alltid fel. Han kan heller inte lyssna på andra utan älskar att höra sin egen röst. Han slutar aldrig prata. Dessutom har han så bråttom med pratet att han ofta börjar stamma. Det har blivit så att vi är några stycken som faktiskt reser oss från bordet när han sätter igång, för annars blir man sittande en halvtimme extra och det orkar man verkligen inte med. Framförallt när han inte är intresserad att höra nån annans åsikter utan endast framföra sina egna.Man kan prata lagom. Eller inte prata utan lyssna. De båda tycker jag är bäst. Men så svårt. Jag föredrar själv att lyssna, men är det ett intressant samtal ger jag mig gärna in i det. jag tycker det är synd om man är tyst bara för att man inte VÅGAR öppna munnen.
    Blev lite illa till mods när jag läste vad du skrev... Har ni provat att ärligt säga till honom hur ni uppfattar hans sätt? Att bara resa på sig och gå när någon slår sig ner och pratar...jag vet inte men jag fick nästan en "mobbningskänsla" när jag läste ditt inlägg - men jag kanske missförstod?
Svar på tråden Vi som är "tysta"