Inlägg från: Daggdroppen |Visa alla inlägg
  • Daggdroppen

Vita tråden del 8

malins79 skrev 2008-06-18 19:19:12 följande:
    Fluffiga, trist att sonen är sjuk. Firar ni "svensk" midsommar, med sill och potatis och dans kring midsommarstången?
    Tja... inte riktigt lika som er kanske...

men nypotatis, sill (för de som äter), rökt fisk, gravade fiskar osv. i matväg brukar normalt höra till.

Midsommarstången åker man mest till typ någon hembygdsgård för att se, men om man säger som så... Det BLIR nog midsommar fast man inte dansar kring den... Tror inte det är SÅ vanligt att man har egna.

En typisk finlandssvensk midsommar firas nog på sommarstugan ute i skärgården. Med bastu, god mat, god dricka och med goda vänner. Själv har vi ingen sommarstuga, och Jag vägrar åka till mina föräldrars numera för där kryllar det av FÄSTINGAR . Så planen är kanske att fira med  vänner på en sommarstuga på midsommarafton och hos min släkt (ev. moster och kusiner plus min mormor) på en sommarstuga på en plats där det inte finns fästingar på midsommarafton. Förhoppningsvis kan mina föräldrar komma dit.

(Väldans massa PÅ märker jag... Ursäkta det klumpiga språket men jag orkar inte skriva om )

• Daggdroppen

oj, midsommardagen skulle det ju vara på nästsista raden... och inte midsommarafton....

• Daggdroppen
    Kajsa 77 skrev 2008-06-18 20:07:45 följande:
    Fluffis - trist med sjuk son! Hoppas han fort blir bra!Någon som vet vad det brukar kosta att lämna in stolar för lackering?
     Jo men det är ok ändå. Det är ju typ en månad sedan han var sjuk nu... Så det är lugnt! Han är ju ganska pigg trots allt, men klart jag hoppas han inte har feber på midsommar!

Hur är det med din tjej? Hur mår hon efter op? Är det bättre? Hur är det med sömnen?

Har ingen aning om lackering, tyvärr.

Håller på och går igenom vilka kort jag ska framkalla... Har inte framkallat sedan september, så det är en HEL del...
  • Daggdroppen
    FruPuffen skrev 2008-06-18 20:15:03 följande:
    Åhh vad kul Kajsa!! Grattis!!Håller ju på med minimakeover i köket...Här har handlats ny kran idag . Denna:www.ikea.com/se/sv/catalog/products/0 0031841Kaklet är snart klart! Har haft handtagsdiskussion med maken. Han (!) vill ha vita o jag vill ha svarta. Han är lite envis på vita, brukar låta mig bestämma annars men han har bra smak ändå. Det får nog bli som han tycker denna gångtersom de är rätt ok. Han vill ha dessa:www.ikea.com/se/sv/catalog/products/4 0070232. Det blir en porslinsknopp också men den från ikea tycker vi är lite tråkig så den får bli någon annan.
    Ser inte länkarna
    Kajsa 77 skrev 2008-06-18 20:21:16 följande:
    Det är helt toppen med min tjej! Hon är helt återställd efter op och hon over såååå gott på nätterna. All snarkning och andninguppehåll är helt komplett borta!
    ÅÅÅÅH så glad jag blir för er skull!!!! Kyss Stackaren som hon har lidit, men vilken tur att op hjälpte!
  • Daggdroppen
    FruPuffen skrev 2008-06-18 20:25:53 följande:
    Provar igen:Handtagen: www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40070232Kranen: www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00031841
     Snyggt!
    Camilla R skrev 2008-06-18 20:30:59 följande:
    Nu har jag gjort en liten beställning på ELLOS, bl a vita jeans till mig och den här lampan www.ellos.se/DetailPages/DetailPage.aspx var lite rea (dock ej på lampan) samt fri frakt. NU skall jag göra mig redo för ödesmatchen, Sverige - Ryssland. Ni hejar väl ordentligt allesammans ??
    Såg inte länken här heller....
  • Daggdroppen
    Camilla R skrev 2008-06-18 20:41:20 följande:
    Äh, jag ger upp länkandet till ELLOS. Kopierade istället bilden och lade i mitt galleri. Så här ser lampan ut, jag tycker att den var söt och fin (kan man säga så om en lampa?)www.familjeliv.se/hem/camilla_r/gallery/phpsp...
    Kajsa 77 skrev 2008-06-18 20:44:47 följande:
    www.blocket.se/vi/16789291.htm hämta detta skrivbordet imorgon!
    SÅ himla snygga båd två Skulle lätt passa hemma hos mig
  • Daggdroppen

Godmorgon allesammans!

Något nytt av Numberone?

Julia:

Den här gjorde jag på ett av sonens kalas då han fyllde  2. Den är supergod!!! Brukar föredra marängtårtor framom gräddtårtor så den vanliga Britatårtan kändes för uttjatad...

Rice Crisp - tårta

Botten:
    3 äggvitor
    2,5 dl socker
    3 dl Rice Crisp-flingor

Vispa vitorna till ett hårt skum. Du ska kunna hålla skålen upp och ner. Blanda i sockret och flingorna. Bred ut smeten på en bakplåtspappersklädd plåt.

Chokladkräm:
    1) Smält 100 g smör och 100 g blockchoklad
    2) Koka 2 dl vatten och 5 msk mjöl
    3) Vispa 2 äggulor och 2 dl florsocker

Blanda ihop allt. Bred sedan krämen på den kalla tårtbottnen. Vispa 5 dl grädde och bred över alltihop. Dekorera efter egen smak.

• Daggdroppen

Julia: Tror jag har en gammal bild på sovrummet i galleriet där lampan syns. Kanske inte sååå fin (om man jämför med den vita som bl.a. Nublu säljer). Men den är praktisk! Man kan rikta den hur man vill och dessutom dimma ner. Och det är ju givetvis två lampor. Helt ok tycker jag  med andra ord.

• Daggdroppen
    Stort Grattis Numberone!!!!

Jag önskar precis som alla andra att hon mår bättre nu och att hon inte fått några men från den jobbiga starten.

Var det någon som minns var man kunde se webbisarna? Man borde ju kunna lista ut vem det är då man vet vikt och tid när hon är född....
  • Daggdroppen

Nämen det fattar jag väl också, alltså att det inte varit tid och prio ett att fota igår!!!!!!!  Det förstår ni väl??????!!!!!

Men jag tänkte att man kan ju börja kika nu och då så småningom....

Svar på tråden Vita tråden del 8