Inlägg från: Daggdroppen |Visa alla inlägg
  • Daggdroppen

Vita tråden del 8

Kastar in ett recept jag prövade ikväll, gjorde två stycken! SUPERGOTT!!!

Johannas och Magdalenas vinbärspaj med maräng

Ingredienser
    Portioner: 8

125 g smör eller margarin
    3 dl vetemjöl
    1 msk socker
    1 krm salt
    1 äggula

FYLLNING:
    3 äggvitor
    1 1/2 dl socker
    1 l röda vinbär

GARNERING:
    florsocker

Gör så här
    Smält matfettet i en kastrull eller i en skål i mikrovågsugnen full effekt (max 800 W), ca ½ min. Tillsätt mjöl, socker och salt. Rör i äggulan. Tryck ut degen i en pajform, ca 26 cm i diameter. Grädda pajskalet i 225°C, ca 10 min. Vispa äggvitorna till ett fast skum. Tillsätt sockret och vispa ytterligare ca 1 min. Blanda i vinbären. Häll smeten i pajformen. Grädda i 150°C, ca 30 min.
    Servera pajen lätt avsvalnad överpudrad med florsocker och ev med en klick vaniljglass till.

• Daggdroppen

Nu har jag inte hunnit följa tråden på några dagar. Har haft fullt upp.

I helgen var jag på möhippa, idag har jag haft besök av mina kollegor i jobbärenden, vi har tagit en ny kattunge osv. Fullt upp!

Och ja... kattungen är lite mystiskt borta för tillfället. Hittar den ingenstans, men har inte haft upp dörren heller. Annat än då kollegorna åkte hem. Är livrädd för att den skulle ha smitit ut i misstag. Har letat ÖVERALLT men hittar den inte Och den som har varit SÅ himla tam och gosig. När kollegorna var här låg den bara i famnen på en i gången och spann... Börjar misstänka att någon av dem snott hem den för den blev en klar favorit

• Daggdroppen
    Gunglstol förresten. Kul att höra att den är "inne". Jag har ju fått ärva en gammal en, som jag har haft i vardagsrummet hela vintern.
  • Daggdroppen
    MiaMariah skrev 2008-06-16 13:19:50 följande:
    Men vad trist med kattungen, hoppas verkligen att den kommer fram!
    Ja vi får hoppas det, för vad säger jag till grannarna annars? Vi tog den av dem. Och ännu värre... tänk om den går tillbaka dit och de hittar den Iofs så är det ju bra, men gud så jag skulle skämmas Han borde ju inte vara ute ensam då han inte ens bott här i tre dagar....

Bra att höra att det inte var så farligt med nacken, men tråkigt att du har ont än
  • Daggdroppen
    MiaMariah skrev 2008-06-16 13:24:56 följande:
    Men det är ju inte ert fel, katter är ju självständiga även om den var liten. Kanske den har traskat "hem" till dem? Men då borde ju grannarna hört av sig iofs.. Hoppas verkligen att den dyker upp!Tack!
    Jo men de är inte hemma just nu. Bara sonen vaknar så ska vi gå dit och leta på gården. Det är ju bara typ 100 m dit. Eftersom den växt upp ute på gården i deras fähus så borde den ju känna igen sig och sina kattsyskon + mamma ganska fort. Men hur tusiken kan den ha smitit ut??? För jag ser faktiskt inget annat alternativ. Har letat igenom varje vrå tusen gånger, även där dörrarna varit stängda.
  • Daggdroppen
    livet från ljusa sidan skrev 2008-06-16 13:35:33 följande:
    Fluffiga: Men gud så skumt, hur länge hade hon varit borta? Kanske kommit in i ngn garderob eller så?MM: Skönt att det stannat av lite så du kan få tillbaka lite krafter, men det är ju defenitivt övning pågår!Kan inte ni kika in i min blog och bombadera med lite tips om min nya hörna..www.livetfranljusasidan.blogspot.com
    Hm... du har den ganska bra på gång redan tycker jag Vad ska du använda platsen till? Enbart surfande? Behövs pennor? Isåfall kanske några snygga trådkorgar på väggen vore ett alternativ så blir det inte så mycket på bordet. Betalar ni räkningar via datorn? Kanske en korg för obetalda räkningar skulle passa där någonstans? Är det HD eller madam Stoltz som har det där fina brevstället? Kanske man kan sätta det lodrätt istället och ha som postfack?

(Kattungen har varit borta ca 2½ h nu... Så det är ju inte länge... men nog då man sökt igenom hela huset )
  • Daggdroppen

Hej på er!

Åh så skönt! Nu kom maken hem och tog med sig sonen ut. SKÖNT! Är som vanligt väldigt trött och det blir sååå skönt med en liten lugn stund för mig själv.

Har skummat ikapp lite och ser att Milda Maränger ledsnat på väntandet. Hoppas du börjar må bättre och blir gladare snart, men kom ihåg att det är helt okej att tappa humöret på slutet!

Nublu: Det finns potential i huset tycker jag, men det var ju en hel del med arbete... Som sommartorp eller vad? Jättefina kakelugnar i varje fall! Tror det kan gå att få riktigt mysigt

Vad mera? Nu tog minnet slut

Minns ni jag skrev att kattf*n var borta igår. Han kom fram på kvällen mitt i allt, från ett litet hål som finns i sockeln bredvid ugnen. Vi har ju ugnen i ett hörn och då blir det ett hål på varje sida, men det syns ju inte om man inte kikar underifrån. Och jag HADE känt där ihålet. Dessutom hade jag dragit ut alla kökslådor och kikat bakom och lockat som ett tok  på den.

Jag var helt bergis på att den smitit ut, för jag hade ju så gott som vänt huset upp och ner 10 gånger (till och med de rum som dörrarna hade varit stängda till).

• Daggdroppen
    LinaoMatilda skrev 2008-06-17 18:34:57 följande:
    Hej Fluffiga! Va bra att katten kom fram
     Hej på dig!

Ja det var det, för jag skulle skämmas ihjäl inför grannarna annars  Generad . TROTS att de är väldigt självständiga och kvicka rackare

Tror inte jag sagt det förr, vilken fin pressbild du har! Piggar till och med upp mig lite
  • Daggdroppen

Kajsa: Grattis till lovet! Låter som en kul shopping. Själv skulle jag också vilja ha en bättre kamera... ALLA verkar ha en NIKON nu Värsta modernaste märket tydligen

• Daggdroppen

Hej på er!

In och tittar en sväng, mest för att se om någon bebis har kommit Ingen som hört av numberone?

Själv har jag varitpå jobb idag, tredje dagen i rad... fast man har sommarlov Fundersam. Idag planerade vi läseordningarna inför inkommande läsår och det gick förvånansvärt  lätt i år. Är helnöjd med hur jag fick mina timmar utplacerade. Iofs så är det bara på en av skolorna, har den andra kvar att fundera på. Men nu kan jag börja ta sommarlov i tankarna från åtminstone den ena skolan

Förövrigt är det väl inget nytt...

Sonen har 40 graders feber, så midsommarplanerna måste ännu vara på is. Så typiskt att han blir sjuk, men förhoppningsvis hinner det gå om före fredag Han är ganska ok annars och ganska glad och pigg då man får ner febern för stunden.

Svar på tråden Vita tråden del 8