Inlägg från: Kajsa 77 |Visa alla inlägg
  • Kajsa 77

Vita tråden del 8

tjenixen skrev 2008-06-26 19:39:08 följande:
    ok, min 6åriga dotter har ett rum som är ca 13 kvm och lite rektangulärt. Mitt på ena kortsidan är dörren in och på andra kortsidan är fönstret. Hon har en fullstor säng 90x200 och ett litet sängbord till det. Sen har hon en sekretär och en expedithylla. Sen har hon två stora garderober 2x80 cm och sen en liten kökssoffa (som en halv normalstor typ). Det känns som om rummet är så otroligt övermöblerat men vart gör man av alla saker om man tar bort något? Hon behöver ju en sovplats, en skrivplats, klädförvaring och förvaring för alla helskottas (ursäkta ordvalet) leksaker och böcker mm. Hur väljer man effektiva möbler så att det inte känns som om hela rummet upptas av möbler? Alla tips mottages tacksamt. Alla möbler hon har nu är vita förresten och tapeter ska bytas ut vartefter tid och pengar finns.
    Har du bilder? Lite lättare att tipsa då.
    malins79 skrev 2008-06-26 19:45:31 följande:
    Det som kommer bli svårast är namnen! Jag får nog skriva ut listan med alla namnen och plugga i bilen
    Jaa, lite felsägningar kommer det nog att bli!
  • Kajsa 77

tjenixen - lite tankar från mig: Din fågeställning är alltså -hur det ska bli enhetligare och ett lugnare intyck? Tapeten gör ju att det blir lite oroligt vad gäller färger. Så att köpa en femliters dunk med vitfärg på typ byggmax för en dryg hundring skulle ju lugna ner intycket betydligt. Det är ju faktiskt inte dyrare än så.
    Sen funderade jag öve soffan. Den är ju söt, men används den? Den känns ju som en möbel man kan prioritera bot om man tycker det är trångt och övermöblerat.
    För det tredje skulle jag vilja byta plats på sekretären och expedithyllan. Hyllan ger ett rörigt intryck och är bättre att gömma bakom dörren. Då ser man istället den söta sekretären när man kommer in i rummet och hon får mer dagsljus från fönstret när hon ska sitta och måla.
    VAd är problemet med garderoberna? Måla över dom vita och sätt på en fin trälist så får du dörrar som nya.
    Satsa på vitt och rött! Passar jättefint i ett flickrum.

• Kajsa 77

Tjenixen - så lite så! Ibland måste man se med nya ögon och det är inte så lätt. Man blir så lätt hemmablind.

Vaniljdröm - Men stackare!!! Vilken otur! Så trist! Hoppas det  läker fort! Det behövde inte opereras då?

• Kajsa 77
    oOmejaOo skrev 2008-06-27 17:04:11 följande:
    Måste fråga, för jag har sett att någon här inne har just det jag är ute efter.Min dotter fyller snart sitt första år och jag är i full gång med att köpa saker till hennes nya rum. Det jag är ute efter är en te/matservis som är stickad.Hoppas någon kan hjälpa mig.för övrigt måste jag säga att ni ALLA har helt underbara hem!!
    http://www.elsashem.se/showPicture.asp?ID=1054
    Denna är virkad
  • Kajsa 77

JAg har två favoriter vad gäller färg. Fluggers råvita (0500-n) vattenbaserad. Eller Beckers Elegant.

Nu är min lycka total! Har äntligen köpt mig en NIKON D40. Så nu kan jag ta proffsiga bilder!

• Kajsa 77
    Tjock kulan skrev 2008-06-27 20:27:14 följande:
    Hajsan tjejerHoppas ni haft det bra, själv har jag jobbat natt och inte haft möjlighet att följa alla era upptåg och fynd som ni gör här in tråden titt som tätt HannaE: Fiiint litet skåp, grattis i efterskottJea: Jag flyttar in direkt, vilket hus Kajsa: Grattis, Var hittade du den och vad fick du ge om man får fråga. Jag börjar vela lite ang modell, funderar nu på om jag kanske ska slå till på en Nikon D 60 istället  Till alla inredningsgalna och shoppingstinna Stockholmsressenärer önskar jag er en underbar helg med massor av skratt, god mat och inspirerande inredningssamtal. Hoppas ni får med er en massa fina fynd hem som ni sedan visar i bildtråden
    D40 säljs snart inte längre alls. Det är D60 som tar över nu. Den enda skillnaden har med något utsug av damm i linsen att göra. JAg ick tag i sista exemplaret på Elgiganten, och det var en engelsk bruksanvisning. Men det vittar ju. Bruksanvisningen läser man ju ändå inte! Eller så kanske man kan översätta den...
    Jag fick ge 3290:- för kameran och 200 för ett minneskort. 2GB.
  • Kajsa 77
    Anton2005 skrev 2008-06-27 20:36:45 följande:
    Toppen att du fick tag på en. Verkar som du fick bra pris oxå. Vi fick betala lite mer men jag är sååå nöjd med den. Måste nog köpa till en väska oxå känner jag.Är så glad för nu står två små bruka fotöljer i rotting här hemma. En till Anton och en till lillen i magen. Sen kom sambon hem med det stora parasollet från Bruka, jätte fint
    Ja det var ett bra pris! Jättenöjd!
    Grattis till de små söta fåtöljerna! Parasollet har jag inte sett! bild?
    Tjock kulan skrev 2008-06-27 20:38:19 följande:
    Kajsa: Bra pris, vilken tur du hade. Jag hörde också att D40 ska utgå och att D 60 tar över, har för mig att D 60 hade mer pixlar också, jaja vi får se vad det blir för kamera till slut Någon skåne mamma i jakt på en barnsäng? www.blocket.se/vi/16913314.htm
    Ja den har fler pixlar också, fast 10 Megapixlar använder man inte annat än om mnankan göra gigantiska örstoringar så ör mig kvittar det. Denna varianten går att göra fina A3 förstoringar med och så stora gör jag aldrig ändå...
    Videli skrev 2008-06-27 20:42:40 följande:
    Kajsa,Ååå vilket kap, vill oxå ha *avisMin favvo färg har alltid varit Fluggers Råvita, Men inte nu längre. Hittat hem en vit linoljefärg från Kulturhanterkarna. Helt underbar! Håller precis på att test måla mina leksandstolar, åååå dom blir sååå fina
    TAck!
    Spännande med den färgen du har som favvis! Måste få se resultatet på stolarna sen! Själv målade jag mina med fluggers råvita och det blev kanon.
  • Kajsa 77
    livet från ljusa sidan skrev 2008-06-27 20:43:23 följande:
    kajsa: åh grattis!! Var det enda skillnaden? Då hade jag också slagit till på en sådan! Det var någon som hade tips på att köpa objektiv eller bllixtar av något annat märke som passade men som var lite billigare, vet ni vad jag menar?Vilket väder här blev! Strålande sol och blå himmel!
    Sigma
  • Kajsa 77
    livet från ljusa sidan skrev 2008-06-27 20:51:38 följande:
    kajsa: jag kikade runt och såg att d40 och d60 har olika mycket megapixlar.... vad gör de egentligen och spelar det någon roll? Jag är helt väck med sånt...
    10 megapixlar är ondöigt mycket tycker jag. Den behövs om mna ska göra gigantiska förstoringar. Men vill man skriva ut bilder till A4 format eller till och med A3 så räcker det med D40.
Svar på tråden Vita tråden del 8