Vita tråden del 8

Tack hörni, för era peppningar angående grav.diabetesen.
KajsaM: Har följt det du skrivit om lilltjejen. Hoppas verkligen att ni får operationstid snart.
Nu ska jag sussa. Gonatt!
Snigelfart:
Vad tråkigt! Förstår att du inte trivs. Finns det inget du kan göra med nuvarande bostaden då? Måla om, måla möblerna, byta gardiner etc. Du vet, såna småsaker.
Umbro ach vaniljdröm:
Jag kan lägga till lite info angående olika rum i olika väderstreck.
Har man kvälls-sol i ett rum (alltså ett rum som ligger mot väster) så träder de röda tonerna i en färg fram. Så i morgonljuset kan tonen alltså se beige ut, medan den i kvällsljuset ser rosa ut. Så när du provmålar, kolla färgtonen på morgonen, vid lunch och på kvällen.
På färgproven står det tex S2005 Y20R. 20 står för mörkheten, 05 står för nyansen(mycket färg eller lite gråare)Y =yellow, 20 står för hur många steg från gul mot röd. R = read. Jag skulle inte rekommendera att ha mer än Y30R. Annars kan det kännas ganska rosa. Men det beror ju som sagt på rummen etc. Ett rum med morgonljus tar ju istället fram de kalla tonerna och kan ge en grön känsla istället (om du tex har Y10R).
Lycka till!
Fast vad gäller andra siffran (05) så kanske "Nyans" är fel ord. Färgmättnad är nog bättre. Sitter och jobbar samtidigt, lite förvirrad.
Kajsa 77 skrev 2008-05-14 15:55:18 följande: