• Mammasknodd

Prematurbarn födda dec-07 Tråd 2

Här är en tråd för oss som fick prematurbarn i december -07.

Här kan vi prata av oss om allt som rör våra barn och de känslor som uppkommer när man får prematurbarn.

Välkommna!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

TJEJKOCKEN:
    Jonathan, föddes den 2/12 (5 veckor tidigt, bf 6/1), 2450 g, 46 cm.

Emmy K:
    Nelia, föddes den 3/12 (16,5 veckor för tidigt, bf 26/3), 640 g, 30 cm.
    Lilja, föddes den 3/12 (16,5 veckor för tidigt, bf 26/3), 605 g, 30 cm.

MAMMASKNODD:
    Hjalmar, föddes den 3/12 (6,5 veckor tidigt, bf 17/1), 2300 g, 46,5 cm.

SIMBAA:
    Maja, föddes den 6/12 (5 veckor tidigt, bf 6/1), 1975, 42 cm
    Wilma, föddes den 6/12 (5 veckor tidigt, bf 6/1), 2095, 44,5 cm

CAMILLA01:
    Elsa, föddes den 12/12 (7 veckor för tidigt, bf 31/1, 2160g, 44 cm.

NEMO73:
    Jacob, föddes den 12/12 (9 veckor för tidigt, bf 6/2), 1900g, 45cm.

MAROON:
    Elliot, föddes den 14/12 (9 veckor tidigt, bf 14/2), 1802 g, 41 cm.

KIWI81:
    Jonathan, föddes den 25/12 (9 veckor tidigt, bf 22/2), 1706g, 44,5 cm.

~My mind not only wonders, somtimes it leaves completely~
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-12 16:46
    NIBU: Ellen, föddes den 29/12 (6 veckor förtidigt) 1726g, 41,5cm.
  • Svar på tråden Prematurbarn födda dec-07 Tråd 2
  • Mammasknodd

Det är lite trögstart med smakisar här Men Hjalmar tycker inte det är fy skam med potatis inte.. Fast han får högst i sig en halv tesked åt gången.

Hur går det för era bäsar med livet just nu?

Hjalle vill helst sitta upprätt och gärna stå (med hjälp förstås), han är stel som en pinne! Och så tuggar han frenetiskt på sina fingrar så jag undrar om det är tänder på g...

Han har inte vänt på sig ännu men han har varit på god väg.

I förrgår fylde han hela 5 månader!!! Fatta vad tiden springer iväg!

Ha en underbar dag allihopa!!

• maroon

Elliot äter ALLT som jag provar! Han är duktigare än mor sin ;) Fast vi har inga hela portioner ännu utan kör ett par matskedar per dag. Jag vill vara säker på att det kommer ut andra håller innan vi ökar.
    I övrigt är han krävande för tillfället! Är vaken i princip hela dagen, tar nån powernap på 15 minuter efter maten, det är allt. Det resulterar ofta i meltdown vid åtta-nio på kvällen :D Sådär.. men det ordnar säkert upp sig framöver.
    Han är väldigt stabil i nacken o kan ligga på mage ett tag o bara se sig omkring OM det finns något värt att titta på! Ibland vänder han sig direkt till rygg o om han inte kan blir han väldans frustrerad ;) Allt går inte på räls! Han har gjort försök att vända sig från rygg till mage, men armen är i vägen så han hamnar på sidan/mage men verkar inte bry sig direkt.. När ska de vända sig till mage egentligen?
    I o med att han är platt i huvet så blir det mycket bärande just nu.. han vill dessutom se ALLT så det är bara att gå runt runt runt.... skönt att han tycker bärselen är OK i alla fall, annars hade man gått av på mitten ;) Idag satte jag honom i bärselen o tryckte på en stor solhatt som jag köpt o sen gick jag runt i trädgården med honom :)

Säg inte att det är tänder för att de tuggar på händerna?? Lite tidigt kanske? Elliot trycker gärna in hela handen.. hoppas de mer försöker signalera "mat" ;)

Vilken jädrans roman jag fick ihop nu då *fniss*

• Camilla01

Elsa äter bara sin kvällsgröt än. Vi testade smakisar, men hon blev stenhård i magen. Så smakisarna får vänta till mitten på månaden iaf. Hon är väldigt förtjust i gröten, den ska ut på händerna för att sedan sugas in. klet överallt. Händerna är i munnen jämnt och hon dregglar jätte mycket. Hon älskar att sitta i knäet och titta sig omkring.
    Håller med om att tiden springer...

• Mammasknodd
    maroon: Hjalle är också rätt platt baki huvet så det är mycket bärande här med för tillfället, men jag ser att det är på väg att gå till sig.

Jag har hört att det är vanligast att de får sina första tänder mellan 4-6månader, men om det stämmer vet jag inte... Men det mesta ska ju in i mun och smakas på nu

Camilla01:Tror jag ska testa gröt till Hjalle, vad har ni för gröt? Nu senaste tiden har han börjat vara hungrig oftare (så det kan vara det han signalerar när han tuggar på händerna) och jag tror att det börjar vara dags att ge nått lite mustigare...I allafall testa lite...

Om jag nu ska skryta så har Hjalle sagt mamma ett par gånger (Men det är bara lyckoträffar när han är upprörd...). Albin sa mamma när han var 5 månader så Hjalle slog honom med två veckor... Undra om Hjalle kommer att bli tidig i talet som sin storebror? Han är ju inte så snabb på det motoriska verkar det som...(han kan inte vända sig ännu)
  • maroon

Mammasknodd; klart du ska skryta :) Det hade jag också gjort om Elliot sagt mamma!
    Tror mer Elliot är stark som en oxe istället för att prata.. låter mer som han är i målbrottet ;)

• tjejkocken

Hej allihoppa=)

Med jonathan går det bra..han vill stå upp o ligga på mage är rloigt..just nu har han kommit in i den fasen att leka med leksaker...allt ska in i mun MEN han är en nöjd unge om man leker med honom konstant nåt annat är inte roligt:-P
    Va o vägde honom igår o då fick han ochså sprutor men nu väger han 7035 så han växer o gror Han hade ochså växt 4 cm på i månad:-O
    är lite dålig på o ge smakskisar men måste få fingarana ur Men han får smaka det mesta så han har smak på mat Det är mamma det är fel på

Mammasknodd:ja klart man ska skryta har ochså hört jonathan säga mamma o även min sambo(vanliktvis så brukar han inte höra sånt)Men som du skrev det är säkert bara ett tillfälle Men det är alltid lik roligt o höra

Som jag har förstått det så har alla börjat med smaskisar Gott för de små

Hoppas allamår bra i den finavår/sommar vädret

• Camilla01

Mammasknodd: Vi har mild havregröt från nestlé. Hon äter med lite katrinplommon till vid sju tiden och sover sen ostört till minst fyra tiden innan hon äter en snabbis och somnar om. Vi ska börja lite försiktigt med vanlig mat i helgen om hennes mage hänger med.
    Elsas favvo syssla är att sitta i mitt knä och titta på medans hennes bror leker.

• Mammasknodd

Oj, vad man känner igen mycket i det ni berättar om era knoddar

Visst är de underbara de små!!!

Hjalle är fortfarande i det stadiet att han bara flyttar runt maten i munnen när han får smakisar....
    Ska snart avancera till morot eller nått (har bara gett potatis hittintills). Men jag tänker som sagt börja med gröt efter det...

Hur ofta bajsar era barn? Hjalle gör det bara var 4:e dag ungefär. Blev så då jag slutade amma och började med mjölkersättning... 

• maroon

Vi fick tipset från BVC att introducera havregröt (gluten) under tiden som man ammade, jag vet inte hur det är när man bara ger ersättning.
    Vi ger mat i en salig soppa ;) Ammar o ger ersättning, utöver det får han smakisar på havregröt och grönsaker och frukt.
    Skulle väl säga att Elliot bajjar nästan varje dag. Men ja ghar försökt välja sånt som kan tänkas skjutsa på det lite ;)
    Tillsätter lite olja eller smör o smakisarna, ger 1-2tsk katrinplommon som "efterrätt".
    Fick tips att pärondryck som går att köpa bland barnmaten är bra "lösare" ;) Den funkar!
    Sen vi fick börja ge honom annan mat än bara amningen så har bajset blivit mycket bättre dessutom, bättre kvalité om man får använda ett sånt uttryck om bajs ;)

Mammasknodd, jag såg på Elliot att gröten var lättare att få ner än puréerna :) Prova! Vi ger en havregröt från HIPP som han verkar gilla.. men det ser fortfarande ut som pappersmassa *fniss*

• Mammasknodd

Tack för tipsen! Det vore ju skönt om han fick bajsa en gång om dan... Vi får väl se vilken gröt som finns i vår lilla närbutik

Ibland blir jag inte klok på min son! Nu gnäller han hela tiden och inget vill han göra. Han har ny blöja och nyätit och rapat och kräkts och jag sitter och surrar med honom och han har sovit fram tills för ett tag sen då han fick middag... Inte verkar han ha ont heller....Suck... tänk om de kunde tala om för en vad det var...

Svar på tråden Prematurbarn födda dec-07 Tråd 2