• Mammasknodd

Prematurbarn födda dec-07 Tråd 2

Här är en tråd för oss som fick prematurbarn i december -07.

Här kan vi prata av oss om allt som rör våra barn och de känslor som uppkommer när man får prematurbarn.

Välkommna!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

TJEJKOCKEN:
    Jonathan, föddes den 2/12 (5 veckor tidigt, bf 6/1), 2450 g, 46 cm.

Emmy K:
    Nelia, föddes den 3/12 (16,5 veckor för tidigt, bf 26/3), 640 g, 30 cm.
    Lilja, föddes den 3/12 (16,5 veckor för tidigt, bf 26/3), 605 g, 30 cm.

MAMMASKNODD:
    Hjalmar, föddes den 3/12 (6,5 veckor tidigt, bf 17/1), 2300 g, 46,5 cm.

SIMBAA:
    Maja, föddes den 6/12 (5 veckor tidigt, bf 6/1), 1975, 42 cm
    Wilma, föddes den 6/12 (5 veckor tidigt, bf 6/1), 2095, 44,5 cm

CAMILLA01:
    Elsa, föddes den 12/12 (7 veckor för tidigt, bf 31/1, 2160g, 44 cm.

NEMO73:
    Jacob, föddes den 12/12 (9 veckor för tidigt, bf 6/2), 1900g, 45cm.

MAROON:
    Elliot, föddes den 14/12 (9 veckor tidigt, bf 14/2), 1802 g, 41 cm.

KIWI81:
    Jonathan, föddes den 25/12 (9 veckor tidigt, bf 22/2), 1706g, 44,5 cm.

~My mind not only wonders, somtimes it leaves completely~
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-12 16:46
    NIBU: Ellen, föddes den 29/12 (6 veckor förtidigt) 1726g, 41,5cm.
  • Svar på tråden Prematurbarn födda dec-07 Tråd 2
  • tjejkocken

hej hoppas alla mår bra=)?

Min son sover otroligt bra på nätterna...jag känner mig bortskämd jag med ..lite synd bara att man själv lägger sig så sent=(De vill ju upp typ vid 7=)

Tänkte fråga er hur ni gör med mat...vad ger ni?TYp

Välling morgon

mat

välling

gröt

välling

???

Gör ni typ så eller hur gör ni?

Hoppas alla era barn mår bra?=)

• Mammasknodd

Hjalle är lite förkyld, snuvig och lite hostig men vi har gett honom lite molipect så hostan har gett med sig... Sen har han så jobbigt i munnen, men tänderna vill inte visa minstaste lilla risgryn!!

När det gäller maten så ligger vi lite lågt ännu... Så här kan en dag se ut:

07.00 Mjölkersättning

11.00 Lite puré eller lite gröt + mjölkersättning

15.00 Mjölkersättning + lite typ päronpuré om han verkar hungrig fortfarande

19.00 Välling

Ja nått sånt....

Hur gör du?

• tjejkocken

det är lite hur andra gör..för jag tänkte jag MÅste säta igång på riktigt med maten..men mitt förslag som jag ska testa är

välling

nåt=)

mat+efterätt

gröt

välling

ja jag tror det ska se ut så=)

• Mammasknodd

Låter bra tycker jag... Jag har som börjat fundera tack vare ditt inlägg... Så nu kör jag med välling på morgonen
    Tänkte köra slut på modersmjölksersättningen vi har kvar och sluta med den... Vällingen går ju bra och han äter allt bättre... Ska köpa lite tyngre matpuréer och testa så länge

Japp nu är det bara att sätta igång

• tjejkocken
    Mammasknodd skrev 2008-06-16 07:48:34 följande:
    Låter bra tycker jag... Jag har som börjat fundera tack vare ditt inlägg... Så nu kör jag med välling på morgonen Tänkte köra slut på modersmjölksersättningen vi har kvar och sluta med den... Vällingen går ju bra och han äter allt bättre... Ska köpa lite tyngre matpuréer och testa så länge Japp nu är det bara att sätta igång
    ok om du börjar med välling så köp hem katrinplommonpure för i början så blir de lite hårda i magen av det...vi har testat majsvälling,plus välling(eller vad det heter) men jag har tyckt att majsvälling har varit bäst både i nestle o semper=)Men du får testa dig fram det är ju hjalle som bestämmer=)

Lycka till=)
  • Mammasknodd

Ja vi har redan börjat testa med havrevälling... Jo jag har köpt hem katrinplommonpuré men konstigt nog har Hjalmar börjat bajsa oftare sen vi börjat testa med välling... Tidigare bajsade han bara två gånger i veckan, nu bajsar han en gång per dag!! Vilket är bra tycker jag.. när jag ammade honom bajsade han ju jämt i princip.. Känns lite tryggare när de bajsar en gång per dag!!
    Hjalmar verkar inte ens märka skillnaden när han äter välling eller mjölkersättning, men gröten gillar han inte!

• Camilla01

Elsa vägde 7035g och var 66cm lång.
    Hon äter ungefär;
    6.30 välling
    9.00 1st neztlé fruttí eller mixad banan
    11.30 Lunch; 1st 5 eller 6 månaders burk och 1/2 dessert burk, vatten
    15,30 välling eller gröt
    17,00 1/2 burk mat
    19,00 välling och natti natti

• Mammasknodd

Nu har Hjalle fått sina halvårssprutor och han väger hela 8100g och är 69cm

Glad midsommar på er allihopa!!!

• kiwi81

Oj vad stor han är!

Och vad duktiga era godingar är på att äta! Min lilla prins helammar jag i princip fortfarande. Ibland går det ner lite gröt - ibland inte. Ibland går det ner lite potatis-o-majs-puré - ibland inte alls. Och när han väl äter så får han aldrig i sig mer än ca en halv smakportion - sen blir det vilda protester (gråt och ibland t o m kräkning) och sen vill han bara ligga vid brösten och ammas.

Någon som har ngt tips? Jag gissar att han kanske helt enkelt inte är mogen. Så jag tvingar honom inte utan försöker varje dag och hoppas att han snart kommer tycka att det är lite roligare med mat. Men jag känner mig trött och sliten av allt ammande och snuttande (nu duger inte ens napp, den vägrar han helt totalt att ta sedan några månader tillbaka..)

Hoppas att ni får en trevlig midsommar!

• Mammasknodd

Kiwi 81: Jo han är som en klump

Oj, jag vet inte hur man får dem att äta... Hjalle äter inte mycket heller...bara smakportionersstolek ännu...så två av målen kompleterar vi med modersmjölksersättning...
    Just nu vill han mest dricka dock... Han älskar de där fruktdryckerna fr. 4mån...

Svar på tråden Prematurbarn födda dec-07 Tråd 2