• Mammasknodd

Prematurbarn födda dec-07 Tråd 2

Här är en tråd för oss som fick prematurbarn i december -07.

Här kan vi prata av oss om allt som rör våra barn och de känslor som uppkommer när man får prematurbarn.

Välkommna!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

TJEJKOCKEN:
    Jonathan, föddes den 2/12 (5 veckor tidigt, bf 6/1), 2450 g, 46 cm.

Emmy K:
    Nelia, föddes den 3/12 (16,5 veckor för tidigt, bf 26/3), 640 g, 30 cm.
    Lilja, föddes den 3/12 (16,5 veckor för tidigt, bf 26/3), 605 g, 30 cm.

MAMMASKNODD:
    Hjalmar, föddes den 3/12 (6,5 veckor tidigt, bf 17/1), 2300 g, 46,5 cm.

SIMBAA:
    Maja, föddes den 6/12 (5 veckor tidigt, bf 6/1), 1975, 42 cm
    Wilma, föddes den 6/12 (5 veckor tidigt, bf 6/1), 2095, 44,5 cm

CAMILLA01:
    Elsa, föddes den 12/12 (7 veckor för tidigt, bf 31/1, 2160g, 44 cm.

NEMO73:
    Jacob, föddes den 12/12 (9 veckor för tidigt, bf 6/2), 1900g, 45cm.

MAROON:
    Elliot, föddes den 14/12 (9 veckor tidigt, bf 14/2), 1802 g, 41 cm.

KIWI81:
    Jonathan, föddes den 25/12 (9 veckor tidigt, bf 22/2), 1706g, 44,5 cm.

~My mind not only wonders, somtimes it leaves completely~
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-12 16:46
    NIBU: Ellen, föddes den 29/12 (6 veckor förtidigt) 1726g, 41,5cm.
  • Svar på tråden Prematurbarn födda dec-07 Tråd 2
  • maroon

Hej tjejer!
    Jag är fortfarande lite förvånad över min lille pojke så jag fattade inte mig att skriva igår.
    Jag hade honom "på luftning" på ett täcke i vårt uterum igår eftermiddag. Han låg på rygg. När sambon kom hem gick jag in i huset kanske 2 minuter för att säga hej till honom o när jag kommer ut igen så ligger Elliot på MAGE! Jag blev så förvånad! Skit att jag missat när han vänder sig första gången på det hållet! Elliot själv såg också ganska förvånad ut så det gick nog bättre än han väntat sig ;)
    Han hade nog tur den här gången, men visst blir man lite extra stolt när man ser att utvecklingen går framåt, om än långsamt ibland!
    Elliot blir imorgon fem månader, men tre korrigerat :)

• Mammasknodd
    maroon: Så typiskt att han skulle vända sig då du gick därifrån... men visst är det kul när de gör sina små utvecklingar

Idag har Hjalmar fått prova gröt för första gången. Det gick väl sådär men helt oäven var han inte mot det heller... 
    OCH han har nu vänt sig från mage till rygg så jag är mängda glad!!! Han lyckades nästa vända från rygg till mage också men han kom bara på sidan och "fastnade" liksom där... 
  • Camilla01

Vad kul att han har vänt sig Elsa vänder sig från rygg till mage och fastnar sen på magen jätte arg :P

• Nibu

Hallo!

I dag så har Ellen hållit i en leksak själv...höll den framför henne och hon tog den

Är era barn glada och nöjda för det mesta?

Ellen är sällan nöjd med något, bara när hon ligger och snaskar patt så är hon tyst!

ÄR hon hungrig tror ni? Hon vägrar ta flaskan så jag vet inte om det är att hon är hugrig?

Idag åt hon en hel portion gröt och grinade iaf. hon är tyst om hon somnar vid bröstet och får sova där....Men det går ju inte, jag brukar lägga ner henne men hon ligger kanske 5 min sen skriker hon.

Mvh Nina

• Mammasknodd

Kan ju hända att hon har lite knip... Har hon torsk förresten? Testa massera henne med kolikmassage... Tror det finns att läsa om på sjukvardsradgivningen.se eller sök på Google på babymassage. 

Hjalmar är riktigt nöjd på dagarna nu... Han skriker förstås när han är trött eller har fullt i blöjan eller så... På kvällen är det som en prossedur att han ska skrika, somna, skrika och somna om....osv... innan han tillslut somnar för natten... Inte alltid så dock...Ibland bara somnar han snällt

• Nibu

Hon har navelbråck så massage är inte aktuellt.

Torsk har hon men Bm säger att det inte känns.

Min fösta dotter hade oxå det och hon skrek inte för det!

Jag tror inte att det är knip för on drar inte upp benen och hon somnar bra vid 23 och sover då till 8 på morgon....

Men på dagen så skriker hon, lägger man henne i vagnen, i bilstolen, o sängen så skriker hon ska bara vara i knät hela tiden.

Men hon somnar vid 23 varje kväll utan protest, bara att lägga ner henne. SKum liten tjej det här hehe....Men såååå söt!

• Mammasknodd

Jo tydligen så kan torsken sätta sig i magen och då får de besvär... Hjalle fick en medecin mot det... Han blev lite bättre... Men sen försvann torsken då jag slutade amma.

Varför får du inte massera då hon har navelbråck? Jag masserade då Hjalle fast han hade det... Man håller ju till ovanför naveln...

• Nibu

Hennes bråck är så stort så det blir lixom ingen yta kvar att jobba på...

Det är lite större än ett hönsägg.

Kanske ska opereras, har vart i uppsala engång och ska dit om några veckor till.

Har myskostatin hemma så jag ska köra med det igen.

Har Hjalmars bråck gått bort? hade hans stort?

när fick han det?

Nähä nu vill Ellen ha lite patt igen

• Mammasknodd

He he, hungrig tjej?

Jag minns inte hur många veckor Hjalle var då han fick bråcket... men det var rätt litet faktiskt så jag ska inte klaga... Det försvann nu av sig självt bara för 1 vecka och han blev ju 5mån den 3:e...

Just nu sjunger får lilla plutt (han har höga, långa, små fötjusta ljud för sig)
    Visst är de bara sååå bedårande!!!

Svar på tråden Prematurbarn födda dec-07 Tråd 2