• Mammasknodd

Prematurbarn födda dec-07 Tråd 2

Här är en tråd för oss som fick prematurbarn i december -07.

Här kan vi prata av oss om allt som rör våra barn och de känslor som uppkommer när man får prematurbarn.

Välkommna!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

TJEJKOCKEN:
    Jonathan, föddes den 2/12 (5 veckor tidigt, bf 6/1), 2450 g, 46 cm.

Emmy K:
    Nelia, föddes den 3/12 (16,5 veckor för tidigt, bf 26/3), 640 g, 30 cm.
    Lilja, föddes den 3/12 (16,5 veckor för tidigt, bf 26/3), 605 g, 30 cm.

MAMMASKNODD:
    Hjalmar, föddes den 3/12 (6,5 veckor tidigt, bf 17/1), 2300 g, 46,5 cm.

SIMBAA:
    Maja, föddes den 6/12 (5 veckor tidigt, bf 6/1), 1975, 42 cm
    Wilma, föddes den 6/12 (5 veckor tidigt, bf 6/1), 2095, 44,5 cm

CAMILLA01:
    Elsa, föddes den 12/12 (7 veckor för tidigt, bf 31/1, 2160g, 44 cm.

NEMO73:
    Jacob, föddes den 12/12 (9 veckor för tidigt, bf 6/2), 1900g, 45cm.

MAROON:
    Elliot, föddes den 14/12 (9 veckor tidigt, bf 14/2), 1802 g, 41 cm.

KIWI81:
    Jonathan, föddes den 25/12 (9 veckor tidigt, bf 22/2), 1706g, 44,5 cm.

~My mind not only wonders, somtimes it leaves completely~
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-12 16:46
    NIBU: Ellen, föddes den 29/12 (6 veckor förtidigt) 1726g, 41,5cm.
  • Svar på tråden Prematurbarn födda dec-07 Tråd 2
  • Mammasknodd

Tar ni med och ge era bebisar extra vätska nu i värmen? Vi brukar köpa sån här dryck från 4 månader och bland med kokat avsvalnat vatten och ha in en liten flaska...

EmmyK: Hur har det gått för Lilja och Nelia med op? Vad är peg? Vad förslags matproblem har ni? Oj många fråger...

• kiwi81

Hej tjejer!

Vad mycket det händer med era små! Så himla kul att läsa!

Var på BVC igår. 7450 gram och 63 cm. En liten tungviktare alltså. Han väger mer än sina äldre kompisar som föddes i full tid. Helt sjukt. Min handled är helt utsliten av allt bärande o lyftande så nu ska jag själv till doktorn. Jonathan är nu 5 mån lite drygt (drygt 3 korr). Han fick sin andra vaccinationsomgång igår o fick 38,5 graders feber på kvällen. Skönt att vi hade alvedon hemma...
    Han rullar runt från mage till rygg sedan ngn vecka tillbaka och har även lyckats rulla runt från rygg till mage en gång (självklart när jag lagt honom i babygymmet och gick iväg för att bädda sängen). Sedan dess har han inte gjort om det...
    Han har börjat greppa saker (lätta leksaker o filtar) som ligger framför honom i knät o för de till munnen. Det är sååå mkt som händer nu. Super häftigt!!
    Vi har börjat med gröt o nu även potatis. Ibland går det hur bra som helst, ibland vill han inte alls! Men han vaknar ändå var 2a till varje timme på natten (första passet sover han alltid lite längre, ca 2-3 timmar). Jag ger honom inte dryck än. Ammar när han är törstig o efter mat. Men lite vatten tror jag är helt ok att ge..

EmmyK, hur gick Nelias peg-operation?

Kram till er alla! Njut av sommarvädret!

• Emmy K

Hej och grattis till alla halvårs-bebisar.
    Jo, det har gått bra med operationerna.
    Lilja opererades ju för ett tag sedan, ljumskbråck. Allt är bra med henne.
    Nelia opererades i förrgår. Hon fick en peg vilket är en slang som går genom magen in i magsäcken. Hon får sin mat genom den eftersom hon har svårt att äta med munnen. Hon äter 20-60 ml själv men behöver 110 ml. Hittills har hon haft en sondslang in genom näsan ned till magsäcken. Allt verkar bra med henne förutom att hon är lite irriterad och ledsen idag. Vi hade sjukgymnasten här idag, och hon tyckte att Nelia är jätteduktig på alla vis. Hon är stark i nacken och hon griper bra.
    Tjejerna äter bara babysemp 2, men jag försöker få kontakt med en dietist så att jag kan få reda på vad och när tjejerna kan äta annat.
    Ha det skönt i värmen.

• Mammasknodd
    kiwi81: Hi hi.. en tungviktare som Hjalle då Men han har magrat av lite nu... Härligt att han mår bra lille Jonathan!!!

Emmy K: Och härligt att det gått så bra för flickorna!!! Smart att ta kontakt med dietist.. Är ju som så svårt att veta sånt där ju...

Vi ligger lite efter när det gäller maten ännu... suck... men nu har jag märkt att han vill ha mer efter att han har fått mjölkersättningen så nu får han också lite gröt eller fruktpuré efter...men han är inte så intresserad av gröten...
  • Turnit

Hej alla.....vad har era barn för storlek på kläderna?? Vad väger de ungefär??

.?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
  • Camilla01

Elsa hon har 68 på sina kläder just nu. Ingen anning vad hon väger ska till bvc på torsdag, men hon är tung.

• Turnit
    Camilla01 skrev 2008-06-09 20:48:38 följande:
    Elsa hon har 68 på sina kläder just nu. Ingen anning vad hon väger ska till bvc på torsdag, men hon är tung.
    Ok....tack....ska shoppa lite kläder åt en liten....
    .?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
  • Mammasknodd

Hejsan!

Jag vet inte riktigt vad Hjalle väger men han har st 74 på kläderna nu... Rackarns vad han växer!!! Men han är mer lång i kroppen och har korta ben

Vi ska in för vacc och vägning på onsdag nästa vecka.. Ska bli spännande och se hur stor han blitt vår lille knodd

• tjejkocken

Min har 68 o vädge sist 7035 men ska dit den 17 så då får jag se vad han väger men han är tung han ochså=)Mitt lilla svullo

• Mammasknodd

Hi hi, dessa små knubbisar

Hur sover era knoddar på nätterna?

Jag är så otroligt imponerad av Hjalle som sover så bra!!! Känner mig hur bortskämd som helst!!

Nu har vi i allafall äntligen kommit igång ordentligt med smakportioner och vi har börjat ersätta ett mål modersmjölksersättning med havrevälling... Det var verkligen på tiden för han började vara missnöjd och fortfarande hungrig efter målen... Det går lättare för honom att svälja nu också och han verkar mer intresserad... Han gillar dock inte gröten men vi kör lite med en ändå... Känns som det blir lite billigare också när vi kan ta bort modersmjölksersättningen helt för den är så dyyyr!!!
    Blir bra när man kan laga mat åt dem...fast än är jag lite lat för att göra egen puré så det blir köpes ett litet tag till

Svar på tråden Prematurbarn födda dec-07 Tråd 2