• Brokeback Mountain

Fester.

Hur ofta springer era TONÅRINGAR på fester? Nämn gärna hur gamla de är.

Har 18-åring som i stort sett är varje helg, men sen har jag en tjej på 16 som minst varannan helg är. Jag kan inte förbjuda henne, då blir det bara bättre. Än så länge har jag inte sett några tecken på alkohol eller tobak.

Hur gör ni om det bryter en "regel" (t.ex användning av alkohol och tobak), kommer hem för sent (beror ju på hur mycket för sent), etc..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-10 10:03
    Men trött är man. Då blir det bara sämre skulle jag väl skriva. Eller då blir det inte bättre. Ni förstår!!

• Svar på tråden Fester.
  • roflmao

Min dotter, när hon va ca13-16 år, gjorde en del bus, hon fick helt enkelt utegångsförbud. Vet inte om det hjälpt nu, hon är 18 nu,

men för stunden, när hon väl hade utegångsf, så visste jag iaf var hon var nånstans. Sen tycker dom ju såklart inte det är kul att vara hemme en helg.

Sen säger du att du kan inte göra så mycket med din dotter, då blir det bara sämre, men det kan du, och har all rätt att göra vad du tror är bäst för henne. Gör vad du tror är bäst för henne och stå på dej.

• Majsan70

Mina tonåringar springer inte på fester alls. De är 13 och 16 år. Sonen skall på sin första fest/bal den 10 juni han vet vad som gäller ang. tobak och alkohol och han har själv varit med o bestämt vad som skall gälla. För sent lär han inte koma eftersom morfar kommer att åka o hämta honom personligen. Samma kommer att gälla så länge han är minderårig....någon kommer o hämtar.

• Brokeback Mountain

Det är inte så lätt! Men hennes pappa tycker att - varför egentligen förbjuda då inget alkohol (eller tobak) är med i bilden..

• Bevabus

17 år.
    Jag är på fest ungefär varannan månad kanske..det är heeelt olika.
    Min första fest var jag på i Oktober. Då var det klassfest och jag drack för första gången. 2 glas vodka med tranbärsjuice.
    Mina klasskompisar som är alldeles fantastiska människor sa "Drick absolut inte mer än du vill. Känn dig inte pressad bara för att alla andra dricker. Det ska vara trevligt, inte en hemsk upplevelse. Säg till om du undrar nåt så hjälper vi dig att hälla upp drickan"...osv...såhär i efterhand så har jag insett vilken tur jag hade att dricka första gången med dom. Andra häller ju bara i en sprit utan frågor eller svar.
    Samma sak med cigaretter, jag avskyr det och skulle aldrig få för mig att röka. Mina klasskamrater ställer sig alltid en bra bit bort så jag inte behöver få rök på mig. Medan på andra fester så bryr människor sig inte.

Sen i oktober så har det blivit ca 4 klassfester till. 2 fester på Nyårsafton och valborg. Och sedan en övrig fest som vi bara hade för skojs skull.

Varje gång så dricker jag va 2 glas vodka eller cider, aldrig mer. Det blir inge kul om man dricker mera än så.
    Mina föräldrar skulle aldrig ge mig ett straff för att dricka eftersom att jag är så pass ansvarsfull med det.
    Jag minns första kvällen när pappa hämtade mig. Han sa inte ett ord och jag bara babblade på
    "Ja okej då! Jag erkänner att jag har druckit" haha

Tyvärr så är det många i min klass som festar vareviga helg och dricker massor...
    Varje man ansvarar för sig själv...

Hoppas du fick en bättre insyn på detta nu TS

• MiniFröberg

När jag var från 16 och framåt festade kunde man festa flera gånger i veckan på loven. Hade alltid en tid då jag skulle vara hemma. kl. 2 om det var fest, annar kl. 12 om vi bara hängde hos någon kompis. Många kompisar hade ingen tid alls och kunde hänga på efterfester fram tills dagen efter.
    Drack och rökte som 16-åring precis som "alla" andra. När jag var 18 fick jag göra som jag ville men eftersom jag fortfarande bodde hemma ville mamma att jag skulle väcka henne när jag kom hem.
    Fick aldrig något "straff" om jag kom hem för sent. kanske att jag skulle komma tidigare nästa gång eller att de hämtade mig ett par gånger. Jag var ganska skötsam så det var nog inga stora problem.
    Mina föäldrar visste att jag rökte och lät mig göra det även om de inte tyckte om det. De fattade att jag drack också. Hittade sprit på mit rum nån gång, men så länge jag skötte mig, kom hem när jag skulle så lät de mig bara veta vad de tyckte men förbjöd aldrig. De köpte absolut aldrig cigaretter eller alkohol till mig.

• Guldrosen

Mina tonåringar, snart 16 och 18, är nästa aldrig på fester. De träffar sina kompisar lite på helgerna och hittar på lite olika saker. T ex spelar TV- eller dataspel, tittar på film eller lagar mat. Dricker gör de inte. De flesta av deras kompisar dricker inte heller. Jag är så glad och tacksam över att jag inte behöver oroa mig.

• roflmao

Båda mina barn är ute i svängen en hel del. Igår kväll/natt var båda i slottskogen. Klart man är orolig, men i den åldern gör dom ju som dom vill. Den yngre skulle sova hos en kompis, men, hon ringde vid 2 tiden, som vanligt, och bad att bli hämtad...

• Brokeback Mountain
    Guldrosen skrev 2008-05-10 12:28:23 följande:
    Mina tonåringar, snart 16 och 18, är nästa aldrig på fester. De träffar sina kompisar lite på helgerna och hittar på lite olika saker. T ex spelar TV- eller dataspel, tittar på film eller lagar mat. Dricker gör de inte. De flesta av deras kompisar dricker inte heller. Jag är så glad och tacksam över att jag inte behöver oroa mig.
    Lyckos!

Nu har jag talat med dottern lite men inte så mycket framsteg. Bara "menåååååh du fattar ju ingentiiing" som svar. Hehe.
  • kitto

Sol värme och fester går väl hand i hand bland ungdomar men ja det är ett dilemma och oroligt,min son 17 och den minsta i kullen är inte olik dom andra men man får som vuxen hålla koll och sätta lite gränser sen är det ju ett plus om barnet har ett bra förtroende hemma så han/hon vågar ringa komma hem när något hänt,sen är det ju bara att vara där och stötta och ge råd...Blir väl en del fester på en månad men inte alltid med alkohol...

• Bevabus

Där har vi en viktig grej också.
    Jag har turen att inte ha föräldrar som ger mig en massa jättestränga regler som att "Du får inte dricka". Det har dom aldrig sagt till mig, MEN dom har aldrig GETT mig dricka heller. Det är en fin linje där..

Jag känner en tjej som har föräldrar som inte bryr sig om hon dricker eller inte. Dom är alla raggare och festar tillsammans ofta och dricker. Jag förstår inte hur man frivilligt kan gå o köpa dricka till barnet sådär men det är deras val såklart...

Min poäng var att, jag har även jättemånga andra kompisar som hela tiden super sig stupfulla och sedan inte vet vad dom ska göra. Dom vågar inte komma hem och konfrontera föräldrarna för då får dom alltid ett straff av nåt slag eller en utskällning! Antingen så sover dom över hos en kompis eller så kommer de hem och hoppas att föräldrarna sover...
    Det ska inte behöva vara så.

kitto skrev 2008-05-11 12:23:30 följande:
    Sol värme och fester går väl hand i hand bland ungdomar men ja det är ett dilemma och oroligt,min son 17 och den minsta i kullen är inte olik dom andra men man får som vuxen hålla koll och sätta lite gränser sen är det ju ett plus om barnet har ett bra förtroende hemma så han/hon vågar ringa komma hem när något hänt,sen är det ju bara att vara där och stötta och ge råd...Blir väl en del fester på en månad men inte alltid med alkohol...
  • kitto

Det är så ledsmt när ungdomar inte vågar gå hem på kvällen natten min son har sånna vänner och när dom kommer hit brukar jag alltid ringa deras föräldrar och tala om att dom sover över hos oss men det är i många fall dom ej frågar eller ens bryr sig. Det är nog väldigt vanligt att bara ta för givet att andra vuxna ska ta hand om deras ungdomar idag....

• hellokiller

Hah, de som säger att deras barn inte går på fest, och inte dricker för att deras kompisar inte dricker, ni låter precis som min mamma. Mina vänner och jag "hade filmkväll" när vi hade fest, eller så hade vi "tv-spelskväll" osv. Mina kompisar kunde sitta hemma hos mina föräldrar och bedyra hur äckligt det var med alkohol och att de inte förstod syftet med att dricka. Och jag detsamma. Vi rökte allihopa, både jag och min lillasyster (1 år yngre än mig) gick alltid på samma fester ihop, och då kände sig ju mamma lugn eftersom vi "höll ihop" och hon förväntade sig förmodligen att vi skulle skvallra på varandra om vi drack eller så. Vi drack kopiösa mängder men kunde alla knep för att nyktra till innan man kom hem. Annars så sov vi över hos våra kompisar för att det blev så sent när vi kollade på film och argumentet vi hade var när vi ringde "Kan inte du komma och hämta oss? Det är så sent och vi vill inte gå hem själv vid den här tiden? Eller kan vi stanna över?" och det hände aldrig att en trött förälder som är helt övertygad om att vi faktiskt var på en harmlös filmkväll hos personer hon visste vilka det var ville köra och hämta en klockan halv två på morgonen. Väl hemma gjorde vi ALLT för att hålla skenet uppe om att vi var skötsamma,fixade bra betyg, hjälpte till hemma, lagade mat, tvättade, skurade, dammsög, passade småsyskon. Vi var ena riktiga ögontjänare.
    Först nu i efterhand har hon insett hur det var, efter att jag och min syster berättat det för henne.

Håll utkik. Tonåringar kan vara sneeky, ni kan aldrig säga att ni vet att era tonåringar inte dricker.

• Majsan70
    hellokiller skrev 2008-05-12 13:28:01 följande:
    Hah, de som säger att deras barn inte går på fest, och inte dricker för att deras kompisar inte dricker, ni låter precis som min mamma. Mina vänner och jag "hade filmkväll" när vi hade fest, eller så hade vi "tv-spelskväll" osv. Mina kompisar kunde sitta hemma hos mina föräldrar och bedyra hur äckligt det var med alkohol och att de inte förstod syftet med att dricka. Och jag detsamma. Vi rökte allihopa, både jag och min lillasyster (1 år yngre än mig) gick alltid på samma fester ihop, och då kände sig ju mamma lugn eftersom vi "höll ihop" och hon förväntade sig förmodligen att vi skulle skvallra på varandra om vi drack eller så. Vi drack kopiösa mängder men kunde alla knep för att nyktra till innan man kom hem. Annars så sov vi över hos våra kompisar för att det blev så sent när vi kollade på film och argumentet vi hade var när vi ringde "Kan inte du komma och hämta oss? Det är så sent och vi vill inte gå hem själv vid den här tiden? Eller kan vi stanna över?" och det hände aldrig att en trött förälder som är helt övertygad om att vi faktiskt var på en harmlös filmkväll hos personer hon visste vilka det var ville köra och hämta en klockan halv två på morgonen. Väl hemma gjorde vi ALLT för att hålla skenet uppe om att vi var skötsamma,fixade bra betyg, hjälpte till hemma, lagade mat, tvättade, skurade, dammsög, passade småsyskon. Vi var ena riktiga ögontjänare. Först nu i efterhand har hon insett hur det var, efter att jag och min syster berättat det för henne. Håll utkik. Tonåringar kan vara sneeky, ni kan aldrig säga att ni vet att era tonåringar inte dricker.
    Om mina tonåringar är hemma på kvällarna ås vet jag mycket väl att de inte är ute o dricker eller röker. Dessutom så känner man faktiskt på lukten när någon röker eller dricker för den delen.
    Det är inte alla som låter sina tonåringar springa vind för våg omkvällar o helger. Mina barn har dessutom satt upp gränserna här hemma själva och är inte dummare än att de vet vad de går miste om ifall de väljer att dricka eller röka. De vet oxå att jag aldrig nånsin skulle bli arg på dem. Köra o hämta skulle jag göra vilken tid som helsat på dygnet, men än så länge får mina barn inte vara ute såna tider över huvudtaget.
  • Bevabus

Jag var sådär för bara ett år sedan. Och är det till stor del fortfarande, Är hemma hela dagarna och kvällarna. Och jag har hela mitt liv varit emot alkohol, cigaretter och allt sånt.
    Sen när jag väl började gå på fester så litade mina föräldrar på mig för jag tog sånt ansvar.
    Om man gör det så är det lugnt.

MEN, nästan alla tonåringar ljuger för sina föräldrar på ett eller annat sätt.
    När du skrev "Man känner faktiskt på lukten när någon röker eller dricker"....
    Mjaaa....Där har du faktiskt fel. Som någon skrev tidigare så har vi våra knep för att dölja såna saker!

Nu röker inte jag, men jag känner flera som gör det och dom vet hur dom ska dölja det. Fast det är inte så många som gör det eftersom att deras föräldrar oftast vet om att dom röker.
    Däremot, att dölja att man har druckit är det enklaste i hela världen

Majsan70 skrev 2008-05-12 15:54:37 följande:
    Om mina tonåringar är hemma på kvällarna ås vet jag mycket väl att de inte är ute o dricker eller röker. Dessutom så känner man faktiskt på lukten när någon röker eller dricker för den delen.Det är inte alla som låter sina tonåringar springa vind för våg omkvällar o helger. Mina barn har dessutom satt upp gränserna här hemma själva och är inte dummare än att de vet vad de går miste om ifall de väljer att dricka eller röka. De vet oxå att jag aldrig nånsin skulle bli arg på dem. Köra o hämta skulle jag göra vilken tid som helsat på dygnet, men än så länge får mina barn inte vara ute såna tider över huvudtaget.
  • Majsan70
    Bevabus skrev 2008-05-12 16:35:35 följande:
    Jag var sådär för bara ett år sedan. Och är det till stor del fortfarande, Är hemma hela dagarna och kvällarna. Och jag har hela mitt liv varit emot alkohol, cigaretter och allt sånt. Sen när jag väl började gå på fester så litade mina föräldrar på mig för jag tog sånt ansvar.Om man gör det så är det lugnt.MEN, nästan alla tonåringar ljuger för sina föräldrar på ett eller annat sätt.När du skrev "Man känner faktiskt på lukten när någon röker eller dricker"....Mjaaa....Där har du faktiskt fel. Som någon skrev tidigare så har vi våra knep för att dölja såna saker!Nu röker inte jag, men jag känner flera som gör det och dom vet hur dom ska dölja det. Fast det är inte så många som gör det eftersom att deras föräldrar oftast vet om att dom röker.Däremot, att dölja att man har druckit är det enklaste i hela världen
    Så är det inte riktigt härhemma. Man kan inte döma andra efter hur man själv beter sig. Som jag sa så får inte mina tonåringar springa runt hur som helst. Och jo jag känner direkt om nån har rökt o jag känner direkt om nån har druckit samt att jag ser det på dem. Jag växte upp med en alkoholiserad far som gjorde sitt bästa att dölja sånt o därmed lär man sig. Jag har oxå varit tonåring för inte sååå hemskt längesedan o jag vet alla knep, men känner att jag inte måste bekymra mig om sånt eftersom jag har koll på mina barn och vi dessutom för en öppen dialog. Eftersm jag aldrig nånsin blivit arg för något olämpligt de gjort så delar de med sig om allt härhemma.

Och jag tror således att jag får information om de valt att gå över de gränser som satt härhemma. Som förälder gäller det att vara med o engagera sig hela tiden. Därav att vi har tajt satta utetider samt att vi ALLTID hämtar och oftast oxå även lämnar de få gånger det är någonting.

Sen tar min son regelbundna blodprover för att kolla sina medicinhalter o även där kommer ev. drogintag fram för att vara helt säker på att inget slår ut medicinen. Det har sia fördelar att medicinera alltså.

Sen tror jag även att morötter gör sitt till för att försöka fördröja festandet.
  • Bevabus

Ja absolut! Det är jättebra om man har koll!
    Det jag menade är bara att, det är inte alla som har lika bra koll som du.
    Om jag har druckit alkohol (och nu snackar vi bara två glas så man fortfarande har kontroll över sig själv) så är det bara att tugga tuggummi och sen säga "hej" till föräldrarna när man kliver in genom dörren. Och så går man o lägger sig...

Majsan70 skrev 2008-05-12 17:12:14 följande:
    Så är det inte riktigt härhemma. Man kan inte döma andra efter hur man själv beter sig. Som jag sa så får inte mina tonåringar springa runt hur som helst. Och jo jag känner direkt om nån har rökt o jag känner direkt om nån har druckit samt att jag ser det på dem. Jag växte upp med en alkoholiserad far som gjorde sitt bästa att dölja sånt o därmed lär man sig. Jag har oxå varit tonåring för inte sååå hemskt längesedan o jag vet alla knep, men känner att jag inte måste bekymra mig om sånt eftersom jag har koll på mina barn och vi dessutom för en öppen dialog. Eftersm jag aldrig nånsin blivit arg för något olämpligt de gjort så delar de med sig om allt härhemma. Och jag tror således att jag får information om de valt att gå över de gränser som satt härhemma. Som förälder gäller det att vara med o engagera sig hela tiden. Därav att vi har tajt satta utetider samt att vi ALLTID hämtar och oftast oxå även lämnar de få gånger det är någonting.Sen tar min son regelbundna blodprover för att kolla sina medicinhalter o även där kommer ev. drogintag fram för att vara helt säker på att inget slår ut medicinen. Det har sia fördelar att medicinera alltså. Sen tror jag även att morötter gör sitt till för att försöka fördröja festandet.
Svar på tråden Fester.