Bevabus skrev 2008-05-12 16:35:35 följande:
Jag var sådär för bara ett år sedan. Och är det till stor del fortfarande, Är hemma hela dagarna och kvällarna. Och jag har hela mitt liv varit emot alkohol, cigaretter och allt sånt. Sen när jag väl började gå på fester så litade mina föräldrar på mig för jag tog sånt
ansvar.Om man gör det så är det lugnt.MEN, nästan alla tonåringar ljuger för sina föräldrar på ett eller annat sätt.När du skrev "Man känner faktiskt på lukten när någon röker eller dricker"....Mjaaa....Där har du faktiskt fel. Som någon skrev tidigare så har vi våra knep för att dölja såna saker!Nu röker inte jag, men jag känner flera som gör det och dom vet hur dom ska dölja det. Fast det är inte så många som gör det eftersom att deras föräldrar oftast vet om att dom röker.Däremot, att dölja att man har druckit är det enklaste i hela världen
Så är det inte riktigt härhemma. Man kan inte döma andra efter hur man själv beter sig. Som jag sa så får inte mina tonåringar springa runt hur som helst. Och jo jag känner direkt om nån har rökt o jag känner direkt om nån har druckit samt att jag ser det på dem. Jag växte upp med en alkoholiserad far som gjorde sitt bästa att dölja sånt o därmed lär man sig. Jag har oxå varit tonåring för inte sååå hemskt längesedan o jag vet alla knep, men känner att jag inte måste bekymra mig om sånt eftersom jag har koll på mina barn och vi dessutom för en öppen dialog. Eftersm jag aldrig nånsin blivit arg för något olämpligt de gjort så delar de med sig om allt härhemma.
Och jag tror således att jag får information om de valt att gå över de gränser som satt härhemma. Som förälder gäller det att vara med o engagera sig hela tiden. Därav att vi har tajt satta utetider samt att vi ALLTID hämtar och oftast oxå även lämnar de få gånger det är någonting.
Sen tar min son regelbundna blodprover för att kolla sina medicinhalter o även där kommer ev. drogintag fram för att vara helt säker på att inget slår ut medicinen. Det har sia fördelar att medicinera alltså.
Sen tror jag även att morötter gör sitt till för att försöka fördröja festandet.