• lärjunge

Jag är hemmafru

Sandra och Frippe skrev 2008-07-21 00:23:15 följande:

31´tycker jag inte är särskilt mkt för 2 pers.
    Det är min man som tjänar det, inte han o jag tillsammans. Jag är som sagt hemmafru/hemmaförälder, så jag tjänar ingenting (jo jag har hand om barnbidraget, men det är sonens).

Jag tycker det är mkt och det ger oss möjlighet för att jag kan vara hemmafru/hemmaförälder. Och varje år får han det höjd (lönen) så det är bara bra o extra för oss.

Vad du tycker egentligen spelar inget roll, så länge vi är nöjd och allt går bra för oss.
  • lärjunge

Sandra och Frippe skrev 2008-07-21 08:50:12 följande:

nej jag menade att det inte är så mkt på 2 pers,du tjänar ju inget. Klart det inte spelar nån roll vad jag tycker men nästa gg du tror att du skryter så kan du ju ta i lite mera.
    Varför måste man bråka? Är det verkligen nödvändigt? När vi känner inte varandra personligt, vad spelar det för roll i det stora hela?

Jag sa att jag vill INTE att andra här i tråden tittade på mitt inlägg då som att jag skryter, för det gjorde jag INTE alls. Jag var ärlig och berättade hur mkt min man hade i lön, för vi började prata om att allt handlade på hur mkt man tjänade (hade för inkomst) och att det gick inte att stanna hemma. Som Spomenska skrev, det handlar inte alls om pengar hela tiden. Det går ju att prioritera vissa saker och har en bra budget med en buffert varje månad (i så fall något händer).

Så kanske du ska läsa lite mer ordentligt i mitt inlägg så du förstår bättre hur jag menade.
  • lärjunge
    Milkina cerka skrev 2008-07-21 08:58:01 följande:
    Vi 5 lever på mindre summa än vad Lärjunge nämner o. det viktiga är inte inkomsten utan vad man _gör av med_. Med bra planering går det mesta.
    Jag själv tror vi kunde det också. Egentligen spelar inte det så superstort roll hur mkt man tjänar, bara att man lägger upp en bra budget och handla smart (veckomatsedel kan man ju göra).

Vi har husdjur oxå - förr hade vi 3 cockerspaniel hanar. Det var alltså, deras försäkring, mat, veterinär besök (vart annat år för sputor), aktiviteter (träning/utställning). Vi hade 15 st guldhamstrar innan vi skaffade barn också. Det var alltså en stor IKEA hylla fullt med 15 st burar, deras mat osv. (Jag var guldhamster uppfödare mellan 1999-2003.) Så just nu har vi 1 cockerspaniel och en akvarium med många fiskar. Jag virkar, fotografera (vi både har digitala systemkamror), läser, bakar... det kostar det... men det är inte oehört dyra hobbies egentligen... Vi köper inte kläder hela tiden (jo, åt sonen för han växer), vi äter ute kanske 1-2 gånger per månad, vi går inte på bio (hyrar mest filmer) kanske 1-2 ggr per året högst.

Man behöver inte vara miljonär att vara hemmaförälder.
  • lärjunge

Tyrlilu - Oh vad smart det var! Jag ska börja med Alex nu när han är en "big boy". (Blöjfri.. nu snart 1 månad!) Ja iaf ska jag göra som dig, att om han hjälper plocka upp sina leksaker, då får han på lördag "veckopeng" som han kan köpa godis, en tidning, eller en liten leksak med.

• lärjunge

twinmamma - Jag passar på att använda laptop:en när han leker med sina bilar eller tåg eller titta på en film han vill se. (Nu när det är sommarstängt på öppna förskolan tills 11/8.) Eller så läser jag eller ta ut virk-grejor med mig när vi är ute i lekparken bakom vårt hus. Eller när min man kommer hem på lunchtimmen eller efter han slutar på jobbet för dagen o är hemma. Så hinner jag andas ut, ta en kopp té, läsa lite, eller gå o träna i vårat gym här i huset (bor på Ringen www.ringen.net).

tyrlilu - Ja vi är superglada! Oh cockerspaniels är helt underbara. Det känns tomt men samtidigt skönt att ha bara 1 efter att ha 3st förr. När Rain blir gammal, så ska vi leta efter en till, fast en tik. Behöver mera tjejor i familjen! hehe Jag är den enda just nu. (Hoppas på en dotter någon vacker dag!)

Spomenka - Bra med att ha en budget, och storhandla mat mm. Oavsett om man är rik eller medelsklass, man ändå kan få nytta av att lägga upp en budget för att se hur mkt man har att 'jobba med'.

• lärjunge

susannah dean skrev 2008-07-21 11:34:51 följande:

En liten fundering bara, är det någon av er hemmavarande kvinnor som sparar till pensionen?
    Nej. Har jobbat bara 1 sommarjobb som usk:a på en gruppboende för handikappade. Annars har jag inte jobbat alls i alla dessa 11,5 år jag har bott här. Jag har gått på svenska kurser från 1998-2002, gick på usk:a utb 2002-2003, jobbade sommaren 2003, återgick till någon webbdesign distanskurs hos MiRoi Falun i höst 2004 medans jag var gravid men aldrig avslutade den, den blev för intensiv för mig under graviditeten så jag slutade den efter 4-5 månader.

Vad om jag dör imorgon? Vad är pensionen bra för då? Kan ej använda pengarna i Himmelen, eller har någon behov av dom där iaf.
  • lärjunge

Du har tur du har morförälder nära dig som kan vara barnvakt. Visst har vi farföräldrarna till min son en kvart bort men dom har 6 andra barnbarn i närheten att hålla dom upptagen (pga skilsmassor) vart annat vecka. Så att få en barnvakt ta en hel del planering (haha, min man ska på handledarutbildning för min körövning, så vi bokade in farmor+farfar in redan nu o det är inte förrän mitt i september!). Min mor dog i 2004, min far är kvar i livet men bor i USA.

När jag bodde i USA, så hade alla i familjen bil. Att gå eller cykla någonstans, var en sällsynt sak. Men för 11 år sen innan jag flyttade hit, då var bensin bara typ $1/gallon och inte $4/gallon som det är nu.

Det är billigare tycker jag, att bo i USA än i Sverige, men iaf tycker jag om Sverige och sin föräldraledighet och "gratis" sjukvård.

Jag är en "suburban" tjej, alltid bodde så här... fast vi hade en sommarstuga som var ute på landet där min familj o jag åkte till på helgen för att komma ifrån "stan".

Inte så mkt hus till salu ute på landet här i lilla Borlänge. Inte heller många bra hus i denna stan. Vi är öppet för Falun också, det är bara 15-20 min imellan städerna, men ändå... just nu bor vi bra i vårt stort 3rok nära stan, nära till allt, billig hyra (bostadsrätt), gratis bredbanduppkoppling

• lärjunge
    hewa skrev 2008-07-21 15:42:05 följande:
    Falun - Borlänge, har väl snart vuxit ihop?! Det är mysigt däruppe, på mitt förra jobb var jag en del i Dalarna och for.
    Ja det kan man undra. Nja, inte förrän dom har IKEA här tror jag. haha! Båda städer bråka om vars den ska stå.
  • lärjunge

Jat har ingen åning. Har ingen använding av dagis... o kommer inte heller sätta sonen i dagis när våran nästa barn kommer inom ett par år. Vi ska fortsätta på ÖF tills han börja 6 års verksamhet...

Hoppas ngn annan kan hjälpa dig med frågan!

Svar på tråden Jag är hemmafru