Mama85 skrev 2008-05-19 09:56:52 följande:
Ja, ni jag vet inte riktigt vad jag ska säga,självklart förstår jag att jag inte har en hund som det ska sättas "pli" på och det var ett dumt ordval av mig att använda ordet "pli". men jag kan tyvärr inte riktigt hålla med er om det ni säger ändå. Att jag inte ska gå å handla med min dotter elr inte gå ut på stan med henne för att hon inte kan uppföra sig låter ju helt fel! Jag är ändå hennes förälder och jag tycker det är min uppgift att lära henne uppföra sig bland folk, vem ska annars göra det? Och anser även att det är min uppgift som förälder att sätta gränser och visa vad som är rätt och fel, och att kasta sig på golvet och skrika och slåss för att man inte får som man vill i ex affär är absolut inte ok. Där tycker jag att man som vuxen måste kliva in och tala om att så här uppför man sig inte !Jag vet oxå att det här är en period som är övergående och att det e trotts och de bara testar gränser, men barn behöver oxå få se oss vuxna sätta dessa gränser, barn mår bra av gränser, det e ju det de söker.Jag ville bara ha lite tips på hur man kunde gå till väga på olika sätt.
Ja, men det är ju det vi försöker förklara, att hon lägger sig och skriker för att hon inte kan hantera sina känslor, inte för att jävlas.
Om du skäller på henne när hon är arg så är det ju för henne som att du säger till henne att det är fel av henne att bli arg, och det är det inte.
Du måste inse och acceptera att just nu är hon alldeles för liten för att kunna hantera dessa känslor. Det är såhär hon visar dem. Punkt.
Det DU kan göra är att visa dig trygg och konsekvent i situationer där du sagt nej.
Visa för henne att det är okej att bli förbannad, och föregå med gott exempel. Det vinner du på i längden. Om du är lugn i dig själv och inte rasar på henne när hon blir förbannad så kommer hon att lugna sig själv med tiden och bli mer konstruktiv i sitt sätt att bemöta besvikelser.
För en tvååring är det här och nu som gäller. Allt eller inget.