• jojoje

Efter Galloperation!!!

Vill att ni som opererat bort gallan, berättar hur ni mått och mår efter operationen, oavsett hur länge sedan det är. Själv opererade jag mig i onsdags.

• Svar på tråden Efter Galloperation!!!
  • vattenkanna
    CMH skrev 2008-05-20 15:05:11 följande:
    Jag opererades i mars i år, en vecka efter operation började jag prova att äta sånt jag inte kunde äta innan, det fungerade hur bra som helst och jag kan nu äta allt! Himla skönt :) Däremot har jag varit dålig i magen ända sen operationen och det vill inte ge sig.. Vet inte om det har med operationen att göra men jag har hört flera som det blivit så för.. Men hellre det än gallstensanfall iaf, usch usch d va de värsta jag varit med om..!
    Har också tagit bort min gallblåsa för ca 4 år sen och jag är konstant dålig i magen. Pratade med en kirurg på jobbet som sa att en orsak till dålig mage efter att gallblåsan tagits bort kan vara att gallan inte samlas upp som tidigare utan rinner kontinuerligt ut i tarmen och orsakar en retning där.
  • CMH

vattenkanna: Jaså, jaha så man ska behöva leva med det istället då.. Det var ju snällt att jag fick reda på d iaf :) tack tack!

Egon 080109
  • jojoje

Vad är det mer för råd och info ni fått efter operation. Jag vet ju ingenting. En vecka sen i morgon. Stygnen är fortfarande kvar, men de ramlar väl bort snart. Får molande värk i övre ryggen när jag ätit bla. har inte varit dålig i magen alls, fast jag var stenhård i magen innan så det kanske är därför. Tacksam för alla tips och råd....

• sallybuse

Min dotter op bort sin galla för ca 3 veckor sen och hon mår hur bra som helst.och hon har börjat jobba.Och hon fick gå ner till Citykliniken och ta bort styngnen.Ska inte du göra de.Eller dom har sagt att dom ramlar av.Konstigt i så fall.Att dom säger så olika saker om samma sak.

• lövet2
    jojoje skrev 2008-05-20 22:21:34 följande:
    Vad är det mer för råd och info ni fått efter operation. Jag vet ju ingenting.
    Jag fick inte lyfta något tyngre än en mjölkliter under de första 3 veckorna. Läkaren sa att det var en stor snittyta inuti kroppen och att såret kunde gå upp om jag lyfte något. Jag fick alltså inte ens lyfta min (då) 5-kilosbaby.
    Kl 15.22 kom cia70 in som besökare nr 50.000. Grattis!
  • jojoje

Det är ingen som sagt till mig att jag inte får lyfta. Jag skulle ta det lite lugnt de första dagarna, men sen i måndags efter 5 dagar har jag tagit hand om min bebis själv, han väger 7,5kg. Tänk om det gått upp inne i magen då????

sallybuse: jag är sydd med sådana stygn som försvinner av sig självt, samma som man blir sydd med när man föder barn (om man behöver sys därnere).

• emoni23

Jag hade ont i några veckor osv inga större problem men däremot nu har det gått ett år sedan operationen och jag har väldigt mycket magknip speciellt på morgonen, efter kaffe, måste tokspringa på toa ibland och väldigt bubblig liksom obehagligt o hemskt, hade aldrig såhär innan operationen, jag blev gravid rätt fort efter operationen och kanske det  påverkade? 
    Under grav mådde jag bra men hade gallkänningar som innan ibland, men nu efter är "räser" magen tillbaka o jag äter nästan imodium hela tiden....

hur länge kommer de va såhär tro? 

• HMS568

Jag blev opererad för 4 dagar sen och är idag nästan helt smärtfri. Mår oförskämt bra idag, min galla var extra stor och ilsken samt fylld med stenar. Så den har nog gjort att jag aldrig mått riktigt bra. 
    Jag fortsätter äta nyttigt som förut, vad jag inte tålde förut kan jah lika gärna avstå från nu också, eller bara äta lagom av. 
    Nu skall det bli spännande att se hur detta påverkar vikten. Mer eller mindre ...

Fick väldigt lite information om hur jag skulle sköta om mig och såren efteråt. Ingen information heller om hur jag skulle förväntas må. Fick med en rejäl dos värktabletter, både med morfin och utan. De med morfin har jag inte rört.

Men ändå är jag glad att jag äntligen fick detta gjort, känner mig som en ny människa.

• misscat82

Opererades snart en månad sedan som jag opades. Mår jävligt illa o har ont fortfarande. Dock inte bara där man kanske brukar ha efter en sån op. Läkarna sa att smärtan kan vandra. Att därför har jag ont i axeln o hela v sidan av magen o hela underdelen av magen också. Har ni nån länk till nån sida med råd o massa mat man ska undvika? Lättare o ha en lista på kylen, så man vet. Kan man endast äta alvedon mot magon? Är samarin bra vid magont om man käkat fel?

Vad käkar man imodium för? Vilka läkemedel ska man undvika?

Jag opererades på Danderyd. Ingen info what so ever från deras sida o dom kunde inte svara på frågor heller. Bara bolla vidare frågorna till olika personer, eller bara sket i dom. Deras hjälp under den veckan var som en mardröm. Som ex fick jag vänta 1 tim o 13 min på smärtstillande tablett. Kunde inte ta mig till toaletten o kissa utan tablett. Kommer inte när man ringer på larm o dom glömmer åttioelva saker jämt. Jag mådde psykiskt dåligt där. Så nu när man är hemma vill man ju bara att allt ska funka. Skönt få gnällt av sig...! ????

Tacksam för hjälp!

/Jenny

• Arina66

Jag opererade bort min galblåsa för 2 veckor sen. Nu har jag konstant besvär inne på höger sida på rygen. Det är svider och klias där inne under skuldeblad. Särskild besvärig efter maten. Sådär hade jag innan jag opererade mig. Tänkte släpa detta efter operation, men det blir nästan värre. Jag hade varit på HC lämnade sänka det visade sig normalt. Orolig.... kan det inte vara lekage gala? Försökte ringa till kirurg avg. Östersund , som jag opererade mig, tyvärr går inte komma fram

• Jagge

Blev op i 12sep 2017 före det hade jag klippkort på akuten supp spasmofen hjälpte inte alltid i gallblåsan fanns det mer än 100 stenar inte konstigt att man hade ontfickrejäl ont eft op mest mot bröstet/ axlar bröstsmäran var som man trodde att man hade fått hjärtinfart svårt att andas fick förklaring att operatören sprutar in "koldioxid"för att lättare att se /operera då att inte organ/tarmar skadas så nu hoppas jag att det går åt åt rätt håll fick min första koppen med kaffe igår kväll hade inte druckit på 2månader pga gallattacker utlyste av nästan alltid tom ett glas vatten åt kokt fisk av alla dess former o kalvsylta det var det ända jag tålde //Jagge

Svar på tråden Efter Galloperation!!!