• Flippiliflopp

Alla Göteborgare, se hit, måste få hjälp! VIKTIGT!!!

Fick precis reda på att vi ska flytta till Gbg om 3-4 månader och kollar som bäst nu efter ny bostad. Vet inget om områdena, vilka som är bra och vilka som är mindre bra.

Vart ska man bo om man vill bo tryggt och bra och där det finns bra barnomsorg?
    Lista gärna bra och dåliga områden/stadsdelar. Hurdant är Mölndal? Någon som känner till Gånglåten i Västra Frölunda? Hur är Västra Frölunda i stort sett?

Tusen tack för hjälpen!

• Svar på tråden Alla Göteborgare, se hit, måste få hjälp! VIKTIGT!!!
  • Pumanprinsen

Jag flyttade därifrån för två år sen och jag såg aldrig några knarkare.

Glamrockare skrev 2008-05-21 15:04:37 följande:
    Rätt så fint men mkt pundare tycker jag. Mina farföräldrar bodde precis vid eketregatan och där var hur mkt knarkare som helst när man var där.
  • Pumanprinsen

Snacka om fördomar.

ludenben skrev 2008-05-21 15:07:21 följande:
    jag skulle rekommendera att man håller sig borta från Angered, särskilt gårdesten, hammarkullen, hjällbo och lövgärdet. Även att man håller sig borta från kortedala, bergsjön, frölunda och hela hisingssidan efter backaplan i riktning åt länsmansgården. Även bort från Backa. Alla Göteborgs ghettoställen med andra ord. Bor i Angered så jag vet hur det är. Nån nämde skottlossningar längre bak i tråden och det är tyvärr sant. Det är skit här hela tiden men vissa vill blunda för problemen. Så ts flytta till bättre områden. Har man råd, hellre betala mer för sitt boende än bo billigt men otryggt.
  • Pumanprinsen

Undra om han själv har sett eller har bott i några av dessa områden?

Flippiliflopp skrev 2008-05-21 15:11:22 följande:
    Jo jag fick ett mail idag från en vän i Gbg och han skrev att AngeredBergsjönKortedalaRannebergenska man helt enkelt hålla sig lååååångt borta ifrån och oavsett vad alla andra skriver här så lyssnar vi på honom för han känner oss och vet på ett ungefär vart vi passar in och skulle känna oss trygga :o)
  • tjötas
    Flippiliflopp skrev 2008-05-20 13:12:26 följande:
    Fick precis reda på att vi ska flytta till Gbg om 3-4 månader och kollar som bäst nu efter ny bostad. Vet inget om områdena, vilka som är bra och vilka som är mindre bra.Vart ska man bo om man vill bo tryggt och bra och där det finns bra barnomsorg?Lista gärna bra och dåliga områden/stadsdelar. Hurdant är Mölndal? Någon som känner till Gånglåten i Västra Frölunda? Hur är Västra Frölunda i stort sett?Tusen tack för hjälpen!
    Har inte läst hela tråden så du kanske har fått svar men jag är från västra frölunda, uppvuxen där och stora delar av min familj bor där fortfarande, lite utspridda. Vi (min man, dotter och jag) bodde i lägenhet på Gånglåten och trivdes jättebra, gillar lägenheterna och området och det är smidigt med frölunda torg nära, lätt att ta sig in till stan (eller till havet om man vill det). Så jag kan absolut rekommendera det området om man ska bo i lägenhet i de krokarna.
  • ludenben

fördommar?? jag bor ju i angered. Pappa bor i biskop... man kan väl inte ha fördommar mot ett ställe man bor på?? då kallas det ju erfarenhet. Jag har vart för mycket i bergsjön för att säga att där är jag inte känner mig trygg. Farmor bor i backa... ja kallar du det fördommar?? jag  har bildat mig en uppfattning efter att ha bott i angered sen 1983, sett hur det var bra en gång i tiden för att brytas ner mer år efter år.

Pumanprinsen skrev 2008-05-21 15:25:34 följande:
    Snacka om fördomar.
  • Glamrockare
    Pumanprinsen skrev 2008-05-21 15:24:39 följande:
    Jag flyttade därifrån för två år sen och jag såg aldrig några knarkare.
    nä jag kan inte hjälpa att det fanns det iaf...men det behöver ju inte betyda ngt.

Men hur det än är så finns det ju ställen i varje stad som är mer eller mindre lämpliga att bo på med barn o jag skulle iaf aldrig bo där med barn inte i angered eller bergsjön heller. Har aldrig bott där själv men har haft o har många vänner som har bott där.
  • Flippiliflopp
    Pumanprinsen skrev 2008-05-21 15:26:47 följande:
    Varför tar du illa upp? Folk får väl tycka vad dom vill och det är ju inget angrepp mot dig. Det behöver inte säga ett dugg om någon som bor i ett beryktat område som jag tidigare har nämnt.
  • Flippiliflopp
    Pumanprinsen skrev 2008-05-21 15:26:47 följande:
    Och nej, han har aldrig bott där ute för att svara på din fråga :o)
  • Zizter

Ni som säger att Bergsjön är ett dåligt ställe att bo på.. har ni själva bott här nån gång?? nä... precis som jag trodde..

Jag är själv inflyttad till göteborg från norrland.. lättast att få lägenhet är just ute i "förorterna" och jag bor i den "hemska" bergsjön!! men vet ni? jag har fan aldrig trivts så bra att bo nånstans förut och då kan jag lova att jag bott på många ställen!

Här har vi nära till natur och skog, mycket barnvänligt, trevliga grannar, BILLIGa hyror..tar bara 15 minuter med spårvagn in till stan.. det är som en helt annat gemenskap här ute! alla pratar med alla och alla känner alla ungefär... jag trivs som fisken i vattnet!

tycker det är väldigt synd att bergsjön ska stämplas som "gangsterställe"  det händer garanterat mer våldsbortt och kriminalitet INNE I CITY!!  så här ute är jag aldrig rädd.. varken nattetid eller dagtid.. men i stan vet man fan aldrig vad det är för galningar i farten!

ja de va vad jag hade att säga!

• Pumanprinsen

Men du namngav mer än Angered, Biskop och Bersjön som "Getto" som är dom 3 ställerna som du har erfarenheter om.

Jag har också bott i Angered, Backa och Hisingen mfl och att säga allt är getto tycker jag är fel för det finns mycket fina och lugna delar i dessa områden.

ludenben skrev 2008-05-21 15:30:04 följande:
    fördommar?? jag bor ju i angered. Pappa bor i biskop... man kan väl inte ha fördommar mot ett ställe man bor på?? då kallas det ju erfarenhet. Jag har vart för mycket i bergsjön för att säga att där är jag inte känner mig trygg. Farmor bor i backa... ja kallar du det fördommar?? jag  har bildat mig en uppfattning efter att ha bott i angered sen 1983, sett hur det var bra en gång i tiden för att brytas ner mer år efter år.
Svar på tråden Alla Göteborgare, se hit, måste få hjälp! VIKTIGT!!!