• Svar på tråden M&Ms kompisar
  • mirasmamma

    Hej!

    Ja, man fattar inte att hon snart är 1 år, visserligen kryper hon för fullt och reser sig mot allt och går längs med soffbordet. Men hon ser för liten ut för att kunna gå, hon är ju fortfarande bara 67 cm...

    Sitter på jobbet idag och ska jobba imorgon igen, hade gärna följt med till Lekpalatset, men det går ju inte som ni förstår.

    Mira är fortfarande lite krasslig, men hon hade bara feber i måndags, nu är det bara hostan.

    Vad är det för kanelbullar ni pratar om, blir ju himla sugen...

    Ha en trevlig dag imorgon! Kram

  • maxemannen

    Hej!

    Nu har vi precis kommit hem från en hel dags shopping med en kompis. Först ystad och sen bo ohlsson. Tur man snart börjar jobba så man inte har tid att springa i affärer det börjar bli dyrt att vara ledig.

    Vi hänger gärna med till lekpalatset imorgon om ni ska träffas lite tidigare på dan. Det är ju våra sista semesterdagar ihop nu och jag har varit iväg hela dan m max idag, men johan ska ändå iväg vid tio och några timmar framåt och sätte upp tält så då är han ändå inte hemma. Ska ni träffas senare på em får jag se hur vi gör.

    Tittar in senare och kollar vilken tid det blir bestämt.

    Kram

  • trollmossan

    Hej!

    Då bestämmer vi väl oss för lekpalatset tycker jag!
    Kl 10 öppnar de så vi kan väl droppa in när vi är redo som vi brukar.

    Erika: Sara bjöd på väldigt goda köpta kanelbullar som dessutom var mjölk- och mandel fria. Men har tyvärr glömt vilket märke det var.

    Kram

  • maxemannen

    Hej!

    Det låter bra vi kommer efter 10.

    Märket på bullarna var findus tror jag, röd påse!

    Kram

  • mia2005

    Hej hej!

    Tack för en trevlig dag på lekpalatset i fredags.
    Ville hade lite attitydproblem tyckte jag, men det verkade som att pågarna hade skoj där!

    Imorgon är det dagisstart, men det känns som att han är medveten om det.
    Man får hoppas det går bra.

    Nä, nu får jag hejda Nova från att dra ut alla dvd-skivorna.
    Sur är hon för att hon inte riktigt kan krypa....inget tålamod!

    Ha en trevlig dag allesammans!
    Kram


    Ville & Nova --- Mina Älsklingar
  • maxemannen

    Hej!

    Max tyckte det var kul på lekpalatset, ville att vi skulle åka dit på lördagen igen.

    Var på willys igår och handlade och de hade kanelbullarna där. Frysdisken närmast lösgodiset. Vet inte om de går åt snabbt för det var ett stort fack men bara några enstaka påsar kvar. Köpte en som vi ska smaska på idag sen imorgon börjar allvaret.

    Kram

  • mia2005

    Hej hej på er alla!

    Erika: Hur är det med Miras finger, där hon blev getingstucken?? Jäkla djur......de är överallt hela tiden tycker jag!
    Då är hon oxå med i klubben....för om jag inte minns fel så har väl både Max o Linus blivit stuckna?? Hoppas Ville slipper bli det.

    Lina: Har du varit hos dietisten i Lund el du har bara varit i kontakt med läkare i Lund??
    Vi ska träffa dietisten i Simrishamn....men den håller egentligen till i Lund.
    Nu ska vi inte gå till Tord mer heller. Fick en lapp idag av läkaren i Simrishamn som han har fått från Lund där det står vad som är vanligt och inte vanligt att barn är känsliga mot.
    Det var uppdelat i 5 spalter.....mycket ovanligt, ganska ovanligt, vanligt, ganska ofta och oftast. Både tomat och äpple är med på ganska ofta........Tord sa att det var jätteovanligt!!
    Gjorde pricktest idag och det visar på mjölk, soja, ägg och fisk. Minst på mjölk!!

    Någon som vet nån bra sida med tips på barnmat man själv kan göra. Har inte så bra fantasi så få nog göra efter recept.

    Frälsis börjar v.36.......tror det blir den 2/9

    Ha det gott, kram kram


    Ville & Nova --- Mina Älsklingar
  • trollmossan

    Hej!
    Nu har jag oxå hittat kanelbullarna men när jag läste på dem idag såg jag att de innehöll mandel. Det missade jag helt hemma hos dig Sara, men om jag minns rätt så åt Linus ändå inte dem.

    Mia: Ja, Linus blev ju stucken när vi var på öland, mitt på tungan.

    Vi har varit hos en dietist i Lund, ska nog träffa henne en gång till i höst. Marika Kanthe heter hon, det kanske är samma??
    Gjorde du pricktestet i Simrishamn? Inget jätteuppmuntrande resultat kanske, men lika bra att veta, allergierna finns ju där ändå. Tog de något hon inte reagerade på??

    Vi kan kanske ta en träff i nästa vecka?

    Kram

  • mia2005

    Hej hej!

    Åh, typiskt att där ska vara mandel i......de var supergoda och hade ju varit kul om Linus oxå kunde äta dem.
    Läkaren skickade en remiss till dietisten så jag får se om det är samma.
    Det är ju bättre att det visar om det är där istället fär att det visar negativt, men ändå är där. Vi tog pricktest på de fyra grejerna, sen ska jag skriva upp vad hon får för mat och så ska dietisten titta på det. Läkaren är lite inne på att hon är känslig för tomat o äpple.
    Ska dit om 2 månader och då ska vi testa för katt.
    Om 6 månader ska vi testa dessa 4 igen och se om något försvunnit. Fisk är ju inte så svårt att undvika. Ägg finns ju i kakor, men eftersom hon aldrig ätit kakor har hon inget att jämföra med ifall det skulle sitta i några år. Vet att det finns glutenfria ke som inte innehåller ägg.
    Först när jag fick reda på testet så blev man lite deppig, men det gäller att komma in i det. Nu äter hon ju inte vår mat så då är det lätt att fixa till henne.
    Måste bara ta reda på vad soja gömmer sig i.

    Läste på Sempers hemsida igår att de har kommit med en gröt som ska gå att köpa på apoteket. Gröt m ris o banan. Den är mjölkfri.

    Nu ska vi bege oss till dagis......kram


    Ville & Nova --- Mina Älsklingar
  • mia2005

    Glömde...........vi träffas gärna en dag!


    Ville & Nova --- Mina Älsklingar
  • trollmossan

    De verkar verkligen vara en himla skillnad på hur de bemöter en i Ystad och Simrishamn, det känns ju så mycket bättre att bli tagen på allvar.
    Förstår att det kändes deppigt, men som sagt man kommer ju snabbt in i det och du har ju redan "allergitänket" så det bli säkert inte några större problem.
    Vi undviker ju exakt samma saker till Elise även fast pricktestet bara visade på ägg. Får väl höra med dietisten när vi ska börja introducera de andra sakerna.
    Fisk är väl som sagt lättast att undvika, tror faktiskt att soja kan vara det klurigaste.

    Har oxå hört om den mjölkfria gröten på apoteket, men har inte sett den där ännu. Får höra nästa gång jag ska dit..

    Vilken dag ska vi ta en träff?
    Linus går på dagis mån, ons, tors 9-14 sen har jag inget planerat på hela veckan som det ser ut nu.

    Kram

  • mia2005

    Hej!

    Om man jobbar på apoteket, bör man nte veta skillnaden på laktosintolerans och komjölksallergi?? Eller är det bara jag som tar det för givet.
    Frågade om den nya gröten och sa att den skulle vara fri från komjölk så det var därför vi uppmärksammat den, då sa hon på apoteket....du menar laktos. Sen fick jag stå och förklara skillnaden mellan de två för henne!!!

    Tror nog oxå soja är det klurigaste.....den kan gömma sig lite här och var. Sen är det väldigt ovanligt att man reagerar på sojalecitin....,.men Sara (kusinen) gör det.
    Så jag vet inte om man ska utesluta det oxå, kanske till en början???
    Men i början tyckte man ju mjölken var klurig så det gäller väl bara att lära sig lite så blir det lättare. Det är ju lättare när man får reda på det i denna tidiga ålder för då har de inte smakat så mycket.


    Ville går på dagis mån, tis o torsdag. Jag kan hämta honom tidigare om vi ska ses en eftermiddag. Måndag har vi lite inplanerat....men annars kan vi.


    Nu kallar kudden.....godnatt!


    Ville & Nova --- Mina Älsklingar
  • Carro860913

    Åå vad roligt med en träff! Jag kan i stort sätt hela veckan! Calle går på dagis mån, ons, Tors 8:00-17:00 men kan hämta honom tidigast 13:00 alla dagar! Kanske en tur till lekpalatset?

Svar på tråden M&Ms kompisar