• Dame72

Ambulanssjukvård!

På förekommen anledning, då det ställts en del frågor i andra trådar ang jobb på ambulansen, så startar jag en tråd. Jag vill ha lite åsikter och diskussion om just jobbet i ambulans, utbildning mm.
    För dig som inte vet så mkt men är nyfiken, ställ gärna frågor. Vet ju att det finns fler än jag som jobbar/har jobbat i ambulans som kan ställa upp och svara.

• Svar på tråden Ambulanssjukvård!
  • Deirdre

är det bra i helikoptern det finns läkare? eller kan det finnas i ambulans med?

• meic

YES! vad jag blir glad för denna tråden, känner en killa på ambulansen, men jag känner att jag förhört honom lite väl mycket stackarn!

Det som jag mest funderat på på senaste är skillnaderna mellan ambulans-, akutteam- och läkarbil- bilarna? Personal och "innehåll" i bilarna, när skickas vilken?

• Fragile Angel
    Dame72 skrev 2008-05-27 17:56:15 följande:
    Sjuksköterska i ambulans.Just idag är det lugnt Liten station, men långt till sjukhus. Mkt ojämn belastning. Men piper det nu så är det 14 timmar tills jag slutar och det kan bli att vi kör resten av dygnet.En salig blandning av pat. Allt från Agda 87 med höftfraktur till förlossningar. Vi har ju en hel del läkemedel. Deff, ekg, cpap, div fixmaterial, intubering osv.
    En cpap har min make .

Händer det ofta att ni mister en patient under en ambulansfärd?
    Just because I'm paranoid doesn't mean theyr'e not after me
  • Deirdre
    Svar på #13
    varför har han en cpap?
  • kramgrisen

man kan få ha en sådan om man har sömnapné.. (andningsuppehåll i sömnen)
    de som andvänder cpap andas av sej själva.

• Fragile Angel
    Deirdre skrev 2008-05-27 18:18:01 följande:
    Svar på #13varför har han en cpap?
    För att han snarkar och har sömnapnér .
  • Dame72

Det finns massor med ambulanssjukvårdare kvar. däremot utbildas inte spec många nya.
    Välkommen åter

annica26 skrev 2008-05-27 17:52:23 följande:
    Här är en som gått ambulansutbilningen, men till ambulanssjukvårdare..som det idag inte kanske finns så många kvar utav, anställs väl flest ssk i ambulanserna idag!Jag stormtrivds,ev kanske det blir att försöka komma tillbaks till detta efte jag läst till ssk.Jobbar dag som skötare inom barn&ngdomspsykiatrin. Trivs lika bra där, men känner ibland suget att komma tillbaks.
  • Fragile Angel
    Deirdre skrev 2008-05-27 17:58:43 följande:
    är det bra i helikoptern det finns läkare? eller kan det finnas i ambulans med?
    Jag har för mig att det bara är i helikoptern, om en läkare behövs vid en ambulansfärd så kommer väl denne i en akutbil?
  • Dame72

Tror det endast finns EN utbildning i hela Sverige för att bli ambulanssjukvårdare. På Örebro universitet. Uska i botten och påbyggnadsutbildning. Tidigare var det 20 veckor. Några utbildningar runt -05 och -06 var 40 veckor.
    Kraven på ssk skiljer sig i Sverige. Tror det numera är svårt att få en fast tjänst som ovubbad syrra. I Stockholm ex är det endast vubbade i bilen. Där jag jobbar är vi både och.

Tecken skrev 2008-05-27 17:54:23 följande:
    Jag har några frågor: Hur blir man ambulanssjukvårdare? För det räcker väl inte bara med vanlig usk-utb? Behöver man VUB för att jobba som ssk i ambulans? *nyfiken*
Svar på tråden Ambulanssjukvård!