• Dame72

Ambulanssjukvård!

På förekommen anledning, då det ställts en del frågor i andra trådar ang jobb på ambulansen, så startar jag en tråd. Jag vill ha lite åsikter och diskussion om just jobbet i ambulans, utbildning mm.
    För dig som inte vet så mkt men är nyfiken, ställ gärna frågor. Vet ju att det finns fler än jag som jobbar/har jobbat i ambulans som kan ställa upp och svara.

• Svar på tråden Ambulanssjukvård!
  • Fragile Angel

När min mamma fick vad dom trodde var en hjärtinfarkt så kom en helikoper, två ambulanser och en läkarbil. Why? (Förstår om du inte kan svara på den frågan  ).

Just because I'm paranoid doesn't mean theyr'e not after me
  • mandelbaum

Dame72 TACK för denna tråden! Jag har jobbat som syrra i några år och tyvärr ser man ofta ambulansen som "transport" mellan sjukhusen. Jag har iallafall jättedålig koll på ert yrkesområde.

Vad gör man ifall man får punktering mitt i alltihopa, medan man har eller är påväg till en svårt sjuk patient? Lär ni er att byta däck under press eller tillkallar ni en annan ambulans? Där jag bor finns det för få ambulanser! Ibland finns det ingen ambulans som kan rycka ut... Trots det vill politikerna spara in ytterligare en.
    Finns det alltid en deff i ambulansen och har ni då den automatiska eller den halvautomatiska (jag menar den som tolkar rytmen åt en men där man själv måste trycka in knappen för att ge en stöt).

Återigen- Kul tråd!

• Dame72

Nja
    Då har vi pratat med jourläkare och fått tillstånd att avsluta HLR på plats. Pat har asystoli, ljusstela pupiller osv. Sen måste ändå en läkare konstatera dödsfallet.

Fragile Angel skrev 2008-05-27 18:38:06 följande:

Är patienten död per definition då?
  • Dame72

Ovubbad = ingen vidareutbildning
    vubbad = har vidareutbildning

Fragile Angel skrev 2008-05-27 18:36:38 följande:

Vad är ovubbad och vubbad?
  • Fragile Angel
    Dame72 skrev 2008-05-27 18:43:58 följande:
    NjaDå har vi pratat med jourläkare och fått tillstånd att avsluta HLR på plats. Pat har asystoli, ljusstela pupiller osv. Sen måste ändå en läkare konstatera dödsfallet.Fragile Angel skrev 2008-05-27 18:38:06 följande:
    Ja, det är jag med på, att en läkare måste konstatera dödsfallet .
    Dame72 skrev 2008-05-27 18:44:25 följande:
    Ovubbad = ingen vidareutbildningvubbad = har vidareutbildningFragile Angel skrev 2008-05-27 18:36:38 följande:
    Aha .
  • Dame72

Var det i Skåne?
    Nä, jag vet inte. Jag är glad om jag får en extra ambulans om jag ber om det, helst inom 30 min

Fragile Angel skrev 2008-05-27 18:40:10 följande:

När min mamma fick vad dom trodde var en hjärtinfarkt så kom en helikoper, två ambulanser och en läkarbil. Why? (Förstår om du inte kan svara på den frågan ).
  • anka1079

va kul med denna tråd...arbetade på en ambulans ute på landet här i Finland under 4 år men har varit mammledig så det är väl 2 år sedan jag satt i en bil senast.....får nästan lite abstinens...

• Fragile Angel
    Dame72 skrev 2008-05-27 18:49:37 följande:
    Var det i Skåne? Nä, jag vet inte. Jag är glad om jag får en extra ambulans om jag ber om det, helst inom 30 minFragile Angel skrev 2008-05-27 18:40:10 följande:
    Nej, i Stockholm .
  • Dame72

Får vi punka så kallar vi på ny ambulans. Vi har nåt sånt där hjul på burk eller vad det heter iof. Så vi kan köra vidare sakta. Har varit med om att bilen stannat när vi körde till sjukhus på larm. Inte kul...
    Här finns det ganska ofta ingen ambulans inne. Så då får SOS dra den som är närmast. Än tror vi inte nån har dött pga. Men det är klart det orsakar mer lidande...
    Alltid deff. Den här i vanligt läge halvautomatisk men vi kan ställa om den till helt manuell.

mandelbaum skrev 2008-05-27 18:42:41 följande:
    Dame72 TACK för denna tråden! Jag har jobbat som syrra i några år och tyvärr ser man ofta ambulansen som "transport" mellan sjukhusen. Jag har iallafall jättedålig koll på ert yrkesområde.Vad gör man ifall man får punktering mitt i alltihopa, medan man har eller är påväg till en svårt sjuk patient? Lär ni er att byta däck under press eller tillkallar ni en annan ambulans? Där jag bor finns det för få ambulanser! Ibland finns det ingen ambulans som kan rycka ut... Trots det vill politikerna spara in ytterligare en. Finns det alltid en deff i ambulansen och har ni då den automatiska eller den halvautomatiska (jag menar den som tolkar rytmen åt en men där man själv måste trycka in knappen för att ge en stöt).Återigen- Kul tråd!
  • Dame72

Åhh kul. Berätta gärna hur det funkar i Finland!

anka1079 skrev 2008-05-27 18:51:09 följande:
    va kul med denna tråd...arbetade på en ambulans ute på landet här i Finland under 4 år men har varit mammledig så det är väl 2 år sedan jag satt i en bil senast.....får nästan lite abstinens...
Svar på tråden Ambulanssjukvård!