• Preggi

Glasögon

Hej!

Ni som har barn med synfel. Har det funkat bra för er med glasögon på barnet?
    Vår dotter är 18 mån och kommer få glasögon.
    Hon är översynt 8,5 så det var ganska mkt sa dom.
    JAg har ingen som helst erfarenhet av glasögon själv.
    Vad ska man tänka på när man väljer bågar?

• Svar på tråden Glasögon
  • luzorsus

min dotter på 3,5 får sina första glasögon nu på frdag, hon hade 15 och 2,5 i översynthet på respektive öga, vilket var rätt litet synfel, men hon skelar...
    Väntar oxå med spänning med hur det ska funka , hur hon ska ta det. De som jobbar hos optikern var hjälpsamma med att välja bågar, vi hade valt ut några, vissa var för stora för henne enligt dom medans andra passade. Vi valde ett par rektangulära svarta Bamseglasögon.

Sen är dte ju det där med skalmarna, om man bara ska ha dem bockade eller om man ska sätt apå sådan adär gummiförlängare som går bakom öronen för barnen, kanske blir aktuellt för er eftersom hon är så liten. Vi provar med bara bockade skalmar först , ser om det funkar, gör det inte det så får man göra om dom..
    Betalade 1600 kr (eg. 2000 men landstinget här gav 400 kr i bidrag)

• Lillatroll

Sam fick glasögon när han var 11 månader. Funkade riktigt bra faktiskt. Han har haft vissa perioder då han inte vill ha dom på sig och han verkar bli mer besvärad av dom när det är varmt ute. Men ofta vill han ha dom på sig. Han känner nog att det blir bättre med glasögonen på.
    Vi fick jättebra hjälp av optikern att välja glasögon. Vi valde ett par bågar som var lite böjliga. Det har varit jättebra för ibland sliter han av sig glasögonen och dra och böjer i dom.

• Preggi
    luzorsus skrev 2008-05-28 14:09:03 följande:
    min dotter på 3,5 får sina första glasögon nu på frdag, hon hade 15 och 2,5 i översynthet på respektive öga, vilket var rätt litet synfel, men hon skelar...Väntar oxå med spänning med hur det ska funka , hur hon ska ta det. De som jobbar hos optikern var hjälpsamma med att välja bågar, vi hade valt ut några, vissa var för stora för henne enligt dom medans andra passade. Vi valde ett par rektangulära svarta Bamseglasögon.Sen är dte ju det där med skalmarna, om man bara ska ha dem bockade eller om man ska sätt apå sådan adär gummiförlängare som går bakom öronen för barnen, kanske blir aktuellt för er eftersom hon är så liten. Vi provar med bara bockade skalmar först , ser om det funkar, gör det inte det så får man göra om dom..Betalade 1600 kr (eg. 2000 men landstinget här gav 400 kr i bidrag)
    Oj, vad billiga glasögon ni hittade! Hur fick ni bidrag av landstinget? Ringer man dit eller?
    Vi fick betala 5000:- och då fick vi iofs ett extra par. Bågarna var inte dyra det var hennes glas som kostade. Vi valde att ta ett smalare glas eftersom hon behövde så starka glas så var dom så tjocka annars.
    Lillatroll skrev 2008-05-28 14:18:32 följande:
    Sam fick glasögon när han var 11 månader. Funkade riktigt bra faktiskt. Han har haft vissa perioder då han inte vill ha dom på sig och han verkar bli mer besvärad av dom när det är varmt ute. Men ofta vill han ha dom på sig. Han känner nog att det blir bättre med glasögonen på. Vi fick jättebra hjälp av optikern att välja glasögon. Vi valde ett par bågar som var lite böjliga. Det har varit jättebra för ibland sliter han av sig glasögonen och dra och böjer i dom.
    Vad är det för bågar ni har valt? Var dom dyra?
  • lillgrisen

Har en dotter som fick glasögon då hon var 2,5 år. Hon är ganska så närsynt, 9 och 10 (!), vilket kanske oxå är anledningen till att det funkar så bra med glasögonen. Det är hon som påminner om glasögonen på morgonen... vi har fortfarande inte riktigt vant oss och kommer ihåg att sätta på dem. Från första dagen, från första stunden faktiskt, har hon velat ha dem på sig. Helt otroligt! Jag trodde att det skulle bli en kamp, trasiga och borttappade glasögon, att vi skulle få tjata och muta henne för att ha dem på sig. Antar att det är "fördel" då hon ser så himla dåligt eftersom skillnaden måste bli så stor. Kan tänka mig att det kanske blir lite samma sak för eran dotter som även hon ser så pass dåligt.

Här i Uppsala får man bidrag till barnets glasögon, olika mycket beroende på hur dåligt barnet ser. Tror att gränsen gick vid 8 dioptrier, då fick man extra mycket bidrag. Tror att vi fick 1500 i bidrag, helt ok. Vi valde de dyraste glasen så att hon inte skulle behöva ha värsta flaskbottnarna...

• lillgrisen

Preggi - vi fick ett recept av ögonläkaren då vi var på sjukhuset och undersökte hennes ögon. Vi behövde bara visa upp det för optikern så drog de av den rabatten man hade rätt till.

• luzorsus

Bamsebågarna kostade 1000 kr och hennes glas kostade 1000 kr, men hon hade ju inte lika stort synfel (1,5 och 2,5)som er dotter, kanske var det som gjorde det....
    Ja vi upptäckte att hon skelade, kontaktade BVC som skicakde en remiss till ögonkliniken, på ögonkliniken undersökte de henne och skickade sen hem ett intyg på hennes synfel med post, fick ett papper vi skulle ta med till optikern som gav 400 kr i rabatt. men jag vet att det skiljer mellan landsting.......har de inte sagt nåt när ni varit på besök med er dotter på ögon?

• Cia o krabaten

Har för mig att en av de större kedjorna har i princip gratis glasögon till barn!
    Kolla upp det. Synsam tror jag, men jag kan ha fel.

• luzorsus

det var synsam vi handlade på...och de var inte gratis...
    Vet att synoptik har två bågar för 995 kr, samma pris vi betalade för ett par...men de hade inga som vi föll för.

• Lillatroll

Jag kommer tyvärr inte ihåg bågarna hette. Men vi gick till Synsam som var jätteduktiga. Dom hjälpte oss att välja och det var dom som föreslog dessa bågar som är lite böjligare.

När jag var liten var mina glasögon gratis (jag hade glasögon då) men idag fick vi betala. Vårt landsting (Halland) har bidrag som man kan få. Vi fick ca 700 kr i bidrag. Det är alltså olika från landsting till landsting.

Svar på tråden Glasögon