• Preggi

Glasögon

Hej!

Ni som har barn med synfel. Har det funkat bra för er med glasögon på barnet?
    Vår dotter är 18 mån och kommer få glasögon.
    Hon är översynt 8,5 så det var ganska mkt sa dom.
    JAg har ingen som helst erfarenhet av glasögon själv.
    Vad ska man tänka på när man väljer bågar?

• Svar på tråden Glasögon
  • luzorsus

Vi har ju bara ett par glasögon och de tenderar att åka ner på nästippen, undrar om ända alternativet är att klippa skalmarna? Vad är det för plastgrejjer hon har bakom öronen på de ordinarie?
    Vi ska nog gå och prata med optikern igen här i helgen och höra vad de säger..
    Jag har aldrig heller haft glasögon så jag är inte så värst insatt heller Min man har glasögon men det är hans första par och han har knappt på dom så han vet väl inte så överdrivet mycket heller måste jag säga.
    Men det är ju jätteskönt att hon vill ha dom på själv, det underlättar ju en hel del.Tova reflekterar inte så mycket över sina längre om sagt och det har gått över förväntan.Jag fick ju värsta scenariona uppspelade i huvudet när det blev snack om glasögon Hur det absolut inte skulle funka, hur jobbigt det skulle bli etc....Men det går så bra hittills och det är jag glad över. bara nu att vi får dom att sitta perfekt så skulle jag vara ännu mer nöjd.
    Ha en fortsatt trevlig nationaldag!

• Junidotter

Vår dotter fick sina glasögon för ganska precis ett år sedan och då var hon exakt 2 år. Enda gången det varit lite kämpigt var vid utprovningen då hon absolut inte ville ha glasögon på sig.
    När vi hämtat hem dem, så bestämde vi bara att fr.o.m. nu ska hon alltid ha dem och det har gått hur bra som helst. Jag tror hon märkte att hennes syn förbättrades avsevärt. Hon är förresten översynt och synfelet upptäcktes när hon började skela. Nu efter ett år har de dessutom hittat brytningsfel också. Hennes styrkor är: +5.0 och +4.0, dvs rätt tjocka glas. Till oss har de sagt att man får byta glasögon ungefär en gång om året  och inga bidrag från landstinget.
    Hon har förresten också haft perioder då hon kastat av sig glasögonen för att straffa mig och hennes pappa för hon vet att vi vill att hon är rädd om dem. De har dock gått över nu.
    Angående märken på näsan så har vi fått nån slags "gummiflärp" som sitter över näsryggen under bågen och dottern har inga som helst märken av sina glasögon.

Lycka till!

• Preggi

luzorsus, Såhär ser Matildas par ut. De högra är de ordinarie och materialet som är bakom öronen är som av gummi och sitter fast jättebra. Och det ser snyggare ut än extra paret.

Vår optiker sa att man ofta får komma tillbaka flera gånger och ställa in glasögonen.
    Vi får nog gå och se om man kan göra nåt åt hur de sitter över näsan...

Junidotter, vad är det för gummiflärp? Jag förstår inte hur du menar?

• Junidotter

Hej!
    Jag har nu tagit ett foto av dotterns glasögon där man kan se "gummiflärpen" över näsryggen. Har dock lagt bilden i mitt galleri då jag inte vet hur man lägger in bilder direkt i tråden. *nybörjare på det här*.
    Efter att vi satte dit den så sitter dessutom glasögonen faktiskt mycket bättre.

• luzorsus

preggi: Det högre paret, såg de ut sådär när ni valde dom eller fick ni välja till gummit osm sitter på dom? Är de ditsatta på de ordinarie skalmarna?

• luzorsus

Junidotter: Se att din dotters glaögon oxå har sådana där gummiavslut på sina glasögon. Men ni har inte klippt skalmarna? Är det nåt tillval man kan göra? Vilken optiker-kedja har ni varit hos?

• luzorsus

flärpen mellan ögonen kanske är nåt....får gå in och prata med optikern tror jag minsann..

• Junidotter

Vi har inte klippt av dom, däremot har gummiavsluten gått av efter att dotterna använt just de glasögonen flitigt. De har gått av precis där skalmarna slutar.

• Junidotter

Vi har gått hos Synoptik förresten

• Preggi

De satt på de ordinarie när vi valde bågarna. På extra bågarna som är precis likadana fast annan färg var det vanliga. Känner att jag inte är så hemma i glasögon termerna än...

Satte de på gummiflärpen gratis?

Såg att ni båda två väntar smått i augusti. Vad spännande!! 
    Blir så sugen på en liten ibland men vi har haft ett par intensiva år här med 2 tjejer som kom tätt. Så vi väntar nog ett par år.. 

Svar på tråden Glasögon