• Preggi

Glasögon

Hej!

Ni som har barn med synfel. Har det funkat bra för er med glasögon på barnet?
    Vår dotter är 18 mån och kommer få glasögon.
    Hon är översynt 8,5 så det var ganska mkt sa dom.
    JAg har ingen som helst erfarenhet av glasögon själv.
    Vad ska man tänka på när man väljer bågar?

• Svar på tråden Glasögon
  • CarroGbg

Jag har själv glasögon och det är lika tråkigt varje gång man ska köpa nya p.g.a. att det kostar så mycket. Fick då ett tips av en kompis om något nytt som hade öppnat. Det finns bara i några få städer, men bor man i någon av dem så är det ju ett bra tips. Vet dock inte hur det är med barnglasögon, men de borde ju ha ett sånt urval också tycker jag. I Göteborg kostar kompletta glasögon 995 kr. Ganska billigt. Här nedan är länken.

www.smarteyes.se

• Preggi
    luzorsus skrev 2008-05-31 16:37:40 följande:
    Vi hämtade förresten glasögonen igår, igår var de inte alls populära att ta på sig, men idag har det gått bättre, hon har inte reflerkterat över dom så mycket ...går åt rätt håll iallafall
    Vad kul att ni hämtat glasögonen. Det skulle ta ca 10 max 14 dagar för våra. Det ska bli spännande att se hur det kommer att gå för oss. Matilda är ju så liten, det kan nog vara på både gott och ont...
    Vad skönt att det går bra, det är nog ovant men de kasnke känner att de ser bättre och accepterar dom?

Känner mig fortfarande rätt chockad att hon ser så dåligt Matilda. För vi hade ju inte märkt det...
  • luzorsus

Preggi: ja hon hade ju ett rätt stort synfel.Men jag tror oxå det kan vara till en fördel att hon får glasögonen så tidigt..

• luzorsus

Preggi: Jämförelsevis alltså, synfelet........låter så plumpt ibland när man skriver på nätet...men jag förstår att det måste kännas knas att hon ser så dåligt och att ni inte märkt det, men banr är otroligt bra på att korrigera synfel själva och klara sig bra ändå, så det är ju inte konstigt att ni inet märkt nåt.

• Preggi

Min man skelade som liten det är därför tjejerna har blivit kollade och eftersom vår stora tjej har passerat alla test utan anmärkning så tänkte jag ju att lillasyster skulle vara likadan.
    Vi hade ju verkligen tur att det uppmärksammades på bvc av deras ortoptist så vi kunde få veta redan nu att det är som det är. Det kommer förmodligen att växa bort till viss del iaf. De sa att barn under 6 år brukar utvecklas jättebra om man hittar felet i tid.
    Hoppas bara att hon inte förbättras för fort så det blir dax för nya glasögon snart igen.. Det har vi inte råd med..

luzorsus, Hur går det för er med glasögonen?

• luzorsus

Preggi: Det går hyfsat med glasögonen! Första degn var soms agt ingen hit! Men andra dagen gick det betydligt bättre. Jag sa att jag skulle ta av dom när vi skulle klä på henne men det gick minsann inte för sig. Idag blir första dagen på dagis med de nya glasögonen så det ska bli spännande och se hur det går. Får se om vi behöver klippa av skalmarna och sätta dit sådana där gummisnurror som verkligen sitter fast bakom öronen.....så hon inte tappar dom, men vi ser först hur det går på dagis den här veckan...
    Hon har fortfarande en tendens att försöka titta lite över glasögonen men det går väl till sig.

• Preggi

Hej!

Nu har vi med fått våra glasögon. Matilda älskar dom och skriker miiiina om man försöker ta av dom.
    Det är en helt ny värld för henne nu när hon ser. Hon är helt facinerad och bara tittar på allt..

Hur går det för er?

• luzorsus

Preggi: Vad fiiiin hon blev Vilken sötnos!
    Går bra för oss. Har varit och justerat dem en gång hos optikern men tyvärr verkar de vilja halka ner hela tiden ändå. Har ni klippt av skalmarna och satt på sådana där "plastsnurror" bakom öronen så att de sitter på plats?

• Preggi

Tack luzorsus! Vi är jättenöjda med bågarna, dom passar henne så bra.

Vi fick klippa av skalmarna på extra glasögonen. På dom sitter såna där plastbågar. På dom ordinarie så har hon kvar dom som satt på. De är gummigrejer bakom som sitter rätt bra så vi skulle prova. Hon får lite skavsår vid näsan så jag vet inte om vi ska ställa om dom.. Det är ju en helt ny värld för mig eftersom jag aldrig haft glasögon själv.

Men det är verkligen en lättnad att hon vill ha dom på sig. Visst åker dom av nångång men hon märker nog själv att hon behöver dom eftersom hon vill ha dom på...

Ska ni klippa av skalmarna?

Svar på tråden Glasögon