• Preggi

Glasögon

Hej!

Ni som har barn med synfel. Har det funkat bra för er med glasögon på barnet?
    Vår dotter är 18 mån och kommer få glasögon.
    Hon är översynt 8,5 så det var ganska mkt sa dom.
    JAg har ingen som helst erfarenhet av glasögon själv.
    Vad ska man tänka på när man väljer bågar?

• Svar på tråden Glasögon
  • luzorsus

Junidotter: Ni har inte klippt av dom men var det ett tillval ni valde eller såg bågarna ut så när ni valde de i butik?

Ja det ska bli spännande med en liten till i familjen. Dottern blir 4 i November så hon är ju rätt så.....förståndig nu, får hoppas allt går bra

• Junidotter

Gummiflärpen kostade gratis. Vi gick tillbaka till optikern just pga märkena på näsan och då visade dom att det fanns en sån gummiflärp att sätta på. Vi lämnade in glasögonen så att de kunde fixa till det och den har som sagt varit kanon!

Angående gummiavsluten på skalmarna så satte de bara på dem i samband med att vi beställde glasögonen. Kan inte komma ihåg att vi beställde dem eller att de ens frågade.

Visst ska det bli tillökning i familjen och det är verkligen spännande och inte alls så långt kvar nu. Dottern är mycket förväntansfull och önskar sig en lillasyster. Hon klappar och pussar magen, visar bebisen cirkuskonster, matar den osv, så jag hoppas det ska gå bra. Hela familjen längtar som sagt!

• miomamma

Hej, vad roligt att det går bra med glasögonen. Min dotter Mio har samma som din preggi, +9 och +8,5 när hon fick dom för ett år sedan, då var hon 8 månader! Jag tänkte då att det här går verkligen inte, hur ska det gå till? 8 månader och glasögon. Döm om min förvåning när det har gått strålande. När dom är så översynta som våra döttrar är så ser dom så mycket bättre med glasögon att dom inte vill vara utan. Nu ska hon få nya och synen har förbättrats på detta året så nu har hon +7 och +7,5. Vi använder Skaga glasögon för dom har mjuka silikon pluppar på näsan, den där flärpen provade vi några dagar i början men det funkade inte. Runt öronen sitter dom, vi har varit många många gånger hos optikerna för justering. Man blir som ett inventarie, hihi, ett tag sprang vi där flera gånger i veckan. Så om hon får märken på näsan gå tillbaka, det ska hon inte få. Det kommer att gå lysande. För oss var det jätte viktigt då Mio hade börjat sätta sig från magläge när hon var 4 månader och stod upp när hon fick sina glasögon. Hon hade garanterat hoppat över krypning och börjat gå direkt om hon inte fått dom. Jag vet hur viktig krypningen är för hjärnans utveckling så jag är jätte glad för det. Massor med kramar.

• lillgrisen

Åh, vad fina era barn är i sina glasögon! Ska lägga in en bild på min dotter i sina oxå, tycker själv att det är så kul att se bilder på andras barn i glasögon. Det finns ju så många olika modeller, tyckte det var hur svårt som helst att välja vilken båge hon skulle ha. Skönt att höra att det går så bra för alla att ha sina glasögon! Inte ens nu när det är så varmt har Moa velat ta av sig dem, det trodde ju jag...

• Preggi

Hej!

Vad kul att få se andra barn med glasögon.
    Tova är jättefin i sina!

Ska bli kul att se din bild med lillgrisen..
    För oss fanns det inte så mkt att välja på men vi är jättenöjda. Vi valde cirkusbågar.

miomamma, vad häftigt att synen förbättrades så fort. Hur upptäckes synfelet så fort? Hade ni märt att hon såg dåligt?

Hur ofta förväntas man behöva byta glasögon?

Idag har min Matilda gjort en praktvurpa utomhus och självklart ramlade hon och skrapade glaset. Imorgon måste jag gå tillbaka igen till optikern. Vi är verkligen stammisar där nu... Undrar vad det kostar?
    Vi måste justera extra paret med för dom bara glider ner..

• luzorsus

preggi: Vi har ett års försäkring på våra, som automatiskt ingick när man köpte barnglasögon, så om ni har nåt liknande kanske det inte kostar nåt att åtgärda..

• miomamma

Hej Preggi. För oss var det på det viset att pappan skelar, så läkaren på 6-månaders kontrollen frågade om vi tyckte att Mio Skelade, jo det tyckte vi, så vi fick remiss till ortoptisten (tror jag det heter) men det visade sig att hon inte skelar utan det är bara en synvilla! däremot kunde hon se att hon var kraftigt översynt och skrev en remiss till ögonläkaren. Hela prosessen tog ju 2 månader innan glasögonen var på plats. De ger inte gärna glasögon till barn under året men vi är glada för att hon fick dom.

Hur ofta man byter beror ju på olika saker, hur mycket synen förbättras, jag är rätt tjatig så jag vill kolla hennes syn var 6 månad och har så fått göra. De paret hon har nu hade hon kunnat ha forsättningsvis men hon har vuxit ur dem. Hon var ju så himla liten då hon fick dom så det är den absolut minsta storleken dom har. Nu får hon nya till veckan. Om synen förbättras så dom behöver nya glas men fortfarande kan ha bågarna kan man ju sätta nytt glas i befintliga bågar.

Försäkringen som är ett-årig täcker nog repan på glaset skulle jag tro annars kan det gå på hemförsäkringen om man har en "drulle" "banan" "allrisk" eller något sånt. Man får räkna med att bli stammis hos optikern. Mio är helt hemma hos sin nu, hon provar glasögon till höger och vänster, speglar sig, skrattar och möblerar om i butiken, hihi.

www.family.se/vi/1005428.htm

här finns en bild på Mio när hon var 10 månader och har haft jordgubbsfest på landet.
    Kramar

• Junidotter

Till oss har optikern sagt att man får förväntas byta glasögon (eller åtminstone glas) ca en gång om året. Men det är ju olika från barn till barn;hur mycket synen förändras och hur mycket barnen växer precis som miomamma skriver...

Vår dotter har också ramlat ett par gånger så att vi behövt byta. Det vi då inte visste var att försäkringen bara täcker ETT byte. Så när man bytt glas en gång (oavsett om det är pga olycka eller pga att man måste byta styrka på glasen) så gäller försäkringen inte. För oss blev det nämligen så att vi precis bytt glas i glasögonen pga synförsämring och tre dagar senare ramlade tjejen och repade båda glasen så att de behövde bytas. Vi var då tvungna att betala fullt pris för glasen då vi redan bytt glas en gång. Glasögonen räknades inte längre som nya då man redan bytt glas i dem en gång...
    Tyvärr hade optikern inte informerat oss om detta då vi pga synförsämringen beställde nya glas. Det hade då blivit billigare att köpa helt nya bågar med glas, vilka då hade haft en giltig försäkring, än att köpa endast nya glas och därefter få betala fullt pris för glasen när de skadats då hon ramlade.

Kan vara värt att tänka på /kolla upp...

• Preggi

Hej!

JAg var inne på synoptik och pratade med dem idag och för första gången i butiken stod en otrevlig dam som idiotförklarade mig så jag orkade inte diskutera med henne.
    Jag ska gå förbi senare när hon som vi köpte glasögonen av står där istället.
    Hon kanske behöver repa dom lite mer innan det är dax att byta glas om det bara ingår en gång.

Tack för tipsen junidotter! Det är kanon att få tips! Jag är ju helt ute och cyklar än så länge...

Kul att få se bild på Mio, hon är jättefin i sina bågar! Vad är det för bågar ni har?

• miomamma

Hon har Skaga (cirkus) de har mjuka silikonpluppar som är mjuka på lilla näsan.

Svar på tråden Glasögon