• Preggi

Glasögon

Hej!

Ni som har barn med synfel. Har det funkat bra för er med glasögon på barnet?
    Vår dotter är 18 mån och kommer få glasögon.
    Hon är översynt 8,5 så det var ganska mkt sa dom.
    JAg har ingen som helst erfarenhet av glasögon själv.
    Vad ska man tänka på när man väljer bågar?

• Svar på tråden Glasögon
  • Cia o krabaten

jasså?
    var runt med syskonbarnen för ett tag sen och då hade de iaf ngt eget specialpris för barn. Gällde vissa bågar, märkes kostade mer.
    Hade för mig att det var Synsam...

• Preggi

Optikern sa ingenting om bidrag men nu har vi inte betalat än så de kanske nämner nåt när vi betalar? Jag ska nog ringa till optikern imorgon och kolla dom vet ju säkert. Men det verkar ju olika vid olika landsting eller kommuner? Håller tummarna att vi med får 1500:- i bidrag... 5000:- är ingen rolig utgift för oss nu. Tur att vi får tillbaka på skatten... Vi fick gå till ortoptisten på bvc för att jag misstänkte att hon såg lite dåligt. Ortoptisten skickade oss till ögonsjukhuset idag och det visade sig ju att hon ser mkt dåligt och vi fick recept på glasögon. Det är typ allt jag vet.

• luzorsus

på receptpappret man får av ögonläkaren, där stod det vilket bidrag vi fick till glasögonen, men det nämnde även läkaren direkt till oss.

• Preggi

Jag ringde till landstinget nu och stockholms läns landsting tog bort bidrag till glasögon för 4 år sen sa dom.
    Så vi får betala 5000:- själva.
    Det känns surt att det ska vara så olika beroende på var man bor...

• luzorsus

jag tycker det är fel, det blir en klassaka oxå. Tänk, det är absolut inet all asom har råd med 5000 kr på ett par glasögon till sitt barn, då blir det en ekonomisk fråga om barnet får de glasögon de behöver eller inte...Tycker det är väldigt konstigt att de inte har lika regler i hela landet, men dte är ju oliak landsting med olika ekonomi...

• Preggi

Jag håller med helt. Det blir ju helt fel. Det här är ju inget man väljer och självklart vill man ju att ens barn ska ha de bästa glasögonen. Hon ska ju ha dom på sig jämt. Visst hade vi kunnat få dom lite billigare men då hade vi ju fått ett helt annat glas som varit tjockare och inte tagit bort ljusreflexer och inte varit reptåliga tex. Inte heller ingår det i vår barnförsäkring tyvärr eftersom det inte är en sjukdom eller olycksfall.. Ja det är ju bara att hosta upp pengarna och se glad ut... Som sagt tur att skatteåterbäringen kommer den här månaden.

• luzorsus

Preggi: Helt rätt sagt.
    Kolald eoxå upp med trygg hansa där vi har barnförsäkring och eftersom det inte är en sjukdom och kan åtgärdas med glasögon så fick man ingen ersättning..

• Preggi

Sen kommer hon väl säkert behöva byta glasögonen när hon blir äldre. Hur ofta gör man det?

• luzorsus

preggi: ja de på optikern här tyckte tex inet att vi redan nu skulle förlänga den 1 åriga garantin "eftersom de nog kommer hända mycket med styrkor och så som behöver bytas"...så jag antar att det är vanligt att synfelen ändras i gansak stor grad eftersom de är så små,plus att bågarna inet lär passa alltför länge eftersom de nu är ganska små....då måste man ju köpa större...

• luzorsus

Vi hämtade förresten glasögonen igår, igår var de inte alls populära att ta på sig, men idag har det gått bättre, hon har inte reflerkterat över dom så mycket ...går åt rätt håll iallafall

Svar på tråden Glasögon