Man an ju vara konsekvent utan att för den saken skull ha massor med regler. Att vara rigid för mig betyder att man är helt helt styrd i hur man bestämt sig för hur det bör vara om allt. Konsekvent mer att man håller fast vid de motton man satt upp och barnet vet vad som gäller. (dock inte sagt att barnet inte bryter mot dem ändå).
Några regler hos oss är tex att Vilmer inte får cykla iväg ut mot gatan utan att jag är bredvid. Även om jag ser att det inte kommer någon bil så låter jag ju honom itne det ändå, utan säger "Vilmer, du måste alltid vänta på mig, jag blir orolig annars" typ.
Man får aldrig slåss. Jag kan förstå att Vilmer knuffar Noria som tar hans saker, men kan ju inte acceptera det. då säger jag tex "Jag såg att hon tog den och du blev nog arg, men du får aldrig slå henne ändå"
Vi har inte satt upp regler som är svåra att hålla utan att bli rigid. Alltså inte så mycket om tex mat. Kommer mormor efter jobbet kan man väl ta en glass. Dock inte sagt att man får ta en varje eftermiddag för det. Då kan man ju försöka förklara utan att dra in en massa förbud i det. Mer att "vad kul att mormor kom, det firar vi med en glass" och ska han ha en nästa dag också säger jag "det är inte bra med för mycket glass, idag tar vi ett äpple så kan vi ta en glass imorgon när Nn kommer och leker"
vissa saker gör man bara. Borstar tänder osv. Då är det en regel som jag är fast vid. Inga undantag. Börjar man ge sig där så är det bara svårare att komma tillbaka till regerln sedan. Ett litet barn kan ju inte få styra det själv, då blir ju aldrig tänderna borstade eller medicinen tagen.