ludenben skrev 2008-05-31 12:01:42 följande:
nja kanske inte, det beror på vad det gäller med. Och vilken ålder man har på barnet. Typ här är det mest aktuellt med godis i affären. Eller andra sånna småsaker... när han kommer upp i ålder och kan argumentera om sånt som han kan ha nytta av som jag inte insåg när jag sa nej, det kan va en annan sak. Tex nåt jag bara tycker är onödigt köp och han kan argumentera för vad det kan komma till nytta och att han kan lära sig nåt med detta då är det okej att ända sig men bara rent gnäll typ "maaaaaammaaaaa, aaaaag viiiiiiilllll haaaaa deeeet, då är det nej rakt av.
Jag vill inte heller ändra mig för "jag vill jag vill jag vill", kan han däremot lugnt och sansat argumentera för sin sak så tycker jag att jag i demokratisk anda ska lyssna på arguementen och fundera en gång till, kanske ändrar jag mig kanske inte. Jag tror att man på det sättet uppmuntrar barnets vilja att lära sig kompromissa och förhandla och att det leder till färre "jag vill jag vill jag vill"-episoder eftersom barnet vet att det finns ett annat sätt som är bättre och som kanske leder till att h*n får det som h*n vill ha.
Ibland säger man nej reflexmässigt, då är det ju dumt att hålla fast vid det bara för att man ska vara konsekvent. (Fast ibland inser jag också att jag sitter och gör det, typ fast jag helt uppenbart misstajmat sonens läggning så envisas jag med att vi ska vara kvar i hans rum vilket leder till ilska och frustration för oss båda istället för att bara säga "jaha, mamma trodde du var trött men det var du inte" och gå ner igen

det är svårt att lära gamla hundar sitta

)