• Tant Green

Vad betyder konsekvent?

Om man säger att man är konsekvent när man uppfostrar sina barn menar man då att man alltid står fast vid det nej/ja man sagt från början? Eller menar man att det alltid är samma regel som gäller i alla situationer?

Med det sista menar jag t.ex. att om man har regeln att man aldrig får springa över en gata, så gäller det även om man är på en liten grusväg där det inte finns en bil på flera mils avstånd, eftersom man måste var konsekvent så att barnen förstår vad som alltid gäller.

Jag brukar hävda att jag inte är så konsekvent (då menar jag i den andra betydelsen) men har förstått att en del tolkar ordet som den första betydelsen, och det är ju svårt att diskutera om man inte pratar om samma saker, så nu undrar jag vad som är den allmänna uppfattningen.

• Svar på tråden Vad betyder konsekvent?
  • Thaleia

Att vara konsekvent utesluter ju inte att man ibland även kan vara flexibel! Till exempel så tycker jag inte att man sitter och äter framför TV:n och för det mesta sitter vi och äter tillsammans runt bordet. Men ibland har det varit ok att sitta framför TV:n och äta om det är speciellt program som barnen tex vill titta på. Barnen vet dock att detta är ngt som bara är ok ibland.

• ludenben

nja just det med att alltid göra samma hade inte jag heller haft om han inte beövde det men konsekvent på det sättet att jag inte ändrat mig om jag sagt nej först hade jag vart ändå. i min uppväxt så var mamma den konsekventa så henne vart det ingen ide att tjata på. Hade hon sagt nej om jag fråga om nåt så vart det nej ( men hon sa ofta ja också men inte om hon sagt nej först) men pappa visste man att det var bara att tjata lite så fick man det man ville så det var bättre att fråga honom sån förälder vill jag inte vara. Man ska inte alltid säga nej till saker utan huvudsaken är att man håller på det man sagt från början

JeanneDArc skrev 2008-05-31 11:15:58 följande:
    ja men då är det ju en sak att man har det så väldigt konsekvent när barnet har ett uttalat behov av det! Självklart! Men i "vanliga" fall så hade jag själv inte velat ha det så.. men visst, hade min dotter mått dåligt av att vi är flexibla så hade man ju fått tänka om.
  • JeanneDArc

Tycker inte ehller man ska låta barn tjata sig till något som man egentligen inte vill säga ja till. Däremot tycker jag visst att man kan ändra sitt nej till ett ja, ifall barnet kan argumentera för sin sak så att jag ändrar min åsikt. Ett nej ska iinte vara ett nej bara för att.

• ludenben

nja kanske inte, det beror på vad det gäller med. Och vilken ålder man har på barnet. Typ här är det mest aktuellt med godis i affären. Eller andra sånna småsaker... när han kommer upp i ålder och kan argumentera om sånt som han kan ha nytta av som jag inte insåg när jag sa nej, det kan va en annan sak. Tex nåt jag bara tycker är onödigt köp och han kan argumentera för vad det kan komma till nytta och att han kan lära sig nåt med detta då är det okej att ända sig men bara rent gnäll typ "maaaaaammaaaaa, aaaaag viiiiiiilllll haaaaa deeeet, då är det nej rakt av.

JeanneDArc skrev 2008-05-31 11:56:31 följande:
    Tycker inte ehller man ska låta barn tjata sig till något som man egentligen inte vill säga ja till. Däremot tycker jag visst att man kan ändra sitt nej till ett ja, ifall barnet kan argumentera för sin sak så att jag ändrar min åsikt. Ett nej ska iinte vara ett nej bara för att.
  • MuminMy
    JeanneDArc skrev 2008-05-31 10:59:23 följande:
    Men... en helt ärlig fråga här nu. För jag tycker egebtligen att det är vettigt att bara avbryta farligheter osv. Men hur gör ni om unarna tex börjar gegga runt i er frukost som ni sitter och äter? Eller när barnet tvunget vill klä på sig själv när ni har bråttom till dagis? Ja, ni kanske förstår var jag vill komma. Ofarliga saker som ändå inte är uppskattade eller hinns med.
    Gegga i min frukost är inte okej, då markerar jag det med ett tydligt "jag"-uttalande. Gegga i sin egen får han göra bäst han vill, det är ju han som ska äta den sedan

Kläder när det är bråttom, antingen tänker jag till före och ser till att lägga fram kläder som går fort att ta på, typ med resår i midjan och så *ler* eller också säger jag helt enkelt att "idag har vi jättebråttom, jag vet att du vill klä dig själv och att du är jätteduktig på det, du får X  minuter sedan hjälper jag dig med resten". Ibland funkar det ibland blir det liv och då tar jag på honom trots protester och sedan hoppas jag vi blir sams igen snabbt. Inte kul men man får försöka navigera så gott det går.
    En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • MuminMy
    ludenben skrev 2008-05-31 12:01:42 följande:
    nja kanske inte, det beror på vad det gäller med. Och vilken ålder man har på barnet. Typ här är det mest aktuellt med godis i affären. Eller andra sånna småsaker... när han kommer upp i ålder och kan argumentera om sånt som han kan ha nytta av som jag inte insåg när jag sa nej, det kan va en annan sak. Tex nåt jag bara tycker är onödigt köp och han kan argumentera för vad det kan komma till nytta och att han kan lära sig nåt med detta då är det okej att ända sig men bara rent gnäll typ "maaaaaammaaaaa, aaaaag viiiiiiilllll haaaaa deeeet, då är det nej rakt av.
    Jag vill inte heller ändra mig för "jag vill jag vill jag vill", kan han däremot lugnt och sansat argumentera för sin sak så tycker jag att jag i demokratisk anda ska lyssna på arguementen och fundera en gång till, kanske ändrar jag mig kanske inte. Jag tror att man på det sättet uppmuntrar barnets vilja att lära sig kompromissa och förhandla och att det leder till färre "jag vill jag vill jag vill"-episoder eftersom barnet vet att det finns ett annat sätt som är bättre och som kanske leder till att h*n får det som h*n vill ha.

Ibland säger man nej reflexmässigt, då är det ju dumt att hålla fast vid det bara för att man ska vara konsekvent. (Fast ibland inser jag också att jag sitter och gör det, typ fast jag helt uppenbart misstajmat sonens läggning så envisas jag med att vi ska vara kvar i hans rum vilket leder till ilska och frustration för oss båda istället för att bara säga "jaha, mamma trodde du var trött men det var du inte" och gå ner igen det är svårt att lära gamla hundar sitta )
  • ludenben
    Svar på #57
    fast innan man säger nej med en gång kan man ju fundera en extra gång på svaret. Det brukar jag göra. Eller så kan jag säga att vi får prata om det. Om man pratar med barnet och förhandlar. Men de gånger jag säger nej så är det inga förhastade nej. Det kan vara att han frågar om vi ska gå ut och jag säger nej, vi ska börja med maten nu. Då är det inte förhandlingsbart att vi tar middag senare.
  • lilla hand
    BubbleOfBlue skrev 2008-05-30 23:27:12 följande:
    Jo för mig är det svårt att förstå för jag tror inte det är så -lilla hand. Ibland är det inte ens så enkelt att mat som ryker alltid är varm men tallriken är (micron). Visst, vissa saker är kanska alltid sanna typ jordens dragningskraft men jag tror det är mindre sällan saker är så regelbundna i våra handlingar. Ändrar du dig inte alls från en stund till en annan förresten eller beter du dig annorlunda mot dina barn? Aldrig uppe längre på helgen, firar jul en gång om året, badar i bland dushar en annan dag, somnar tidigt, somnar sent, har lust till något, skippar träning en gång, handlar i en annan affär, skiljer sig, flyttar, har fötterna på bordet.
    Fast eftersom maten oftast är varm om den ryker är det vad barn behöver veta som är små, varför krångla till det?

Kanske missförstår du, jag kan inte se att man måste leva helt inrutat bara för att man oftast väljer att göra likadant. Vi har t ex aldrig bestämt att man alltid lägger sig tidigt, bara att man oftast gör det. Så även om barnen får vara uppe sent
  • lilla hand

Hoppsan, råkade skicka men var inte klar. Jag skulle skriva att även om barnen är uppe sent är vi ju inte inkonsekventa eftersom vi aldrig bestämt att de _aldrig_ får vara uppe sent.

Jag förstår inte riktigt hur du kan jämföra ett litet barns sätt att reflektera, tänka och fatta beslut med en vuxens, tycker du att det inte finns någon skillnad?

• lilla hand
    Svar på #34
    Muminmy, menar du då även små barn i ett-treårsåldern? Barn som kan ha extra behov av struktur alltid eller periodvis?
  • MuminMy
    ludenben skrev 2008-05-31 15:07:05 följande:
    Svar på #57fast innan man säger nej med en gång kan man ju fundera en extra gång på svaret. Det brukar jag göra. Eller så kan jag säga att vi får prata om det. Om man pratar med barnet och förhandlar. Men de gånger jag säger nej så är det inga förhastade nej. Det kan vara att han frågar om vi ska gå ut och jag säger nej, vi ska börja med maten nu. Då är det inte förhandlingsbart att vi tar middag senare.
    Tja, nu är ju inte alla sådana jag tror att det är väldigt vanligt att man säger nej utan att ha tänkt först och sedan av rädsla för att vara inkonsekvent håller fast.

Min son skulle mycket väl i "gå ut situationen" ovan kunna gå till fönstret och kolla och se att grannen är ute och sedan föreslå att han får gå ut till dem. Alltså jag kan laga mat och han kan få gå ut. Han är en mästare på att hitta sådana win-win-situationer Så jag har lärt mig att vara ödmjuk inför "konsekvens" 
  • ludenben

ja jag kan ju inte släppa ut han på egen hand men hade jag kunnat hade han kunnat va ute medans jag lagade mat

MuminMy skrev 2008-05-31 18:47:27 följande:
    Tja, nu är ju inte alla sådana jag tror att det är väldigt vanligt att man säger nej utan att ha tänkt först och sedan av rädsla för att vara inkonsekvent håller fast.Min son skulle mycket väl i "gå ut situationen" ovan kunna gå till fönstret och kolla och se att grannen är ute och sedan föreslå att han får gå ut till dem. Alltså jag kan laga mat och han kan få gå ut. Han är en mästare på att hitta sådana win-win-situationer Så jag har lärt mig att vara ödmjuk inför "konsekvens" 
  • Tant Green
    lilla hand skrev 2008-05-31 15:54:56 följande:
    Hoppsan, råkade skicka men var inte klar. Jag skulle skriva att även om barnen är uppe sent är vi ju inte inkonsekventa eftersom vi aldrig bestämt att de _aldrig_ får vara uppe sent. Jag förstår inte riktigt hur du kan jämföra ett litet barns sätt att reflektera, tänka och fatta beslut med en vuxens, tycker du att det inte finns någon skillnad?
    Ok, så du menar att om vi har "regeln" hemma att det ibland är ok att ha fötterna på bordet så är jag konsekvent när jag ibland tillåter det och ibland inte. Men om jag sagt att det aldrig är tillåtet och sen tillåter det en enstaka gång så är jag inte konsekvent? Det var ju faktiskt en smidig definition tycker jag Då kan jag ju vara både konsekvent och flexibel, precis om jag önskar.
  • lilla hand
    Tant Green skrev 2008-05-31 19:53:25 följande:
    Ok, så du menar att om vi har "regeln" hemma att det ibland är ok att ha fötterna på bordet så är jag konsekvent när jag ibland tillåter det och ibland inte. Men om jag sagt att det aldrig är tillåtet och sen tillåter det en enstaka gång så är jag inte konsekvent? Det var ju faktiskt en smidig definition tycker jag Då kan jag ju vara både konsekvent och flexibel, precis om jag önskar.
    Så ser jag på det och det funkar bra.
  • morotsland

sudd: "Ok, så du menar att om vi har "regeln" hemma att det ibland är ok att ha fötterna på bordet så är jag konsekvent när jag ibland tillåter det och ibland inte."

Men det är väl ändå ingen regel?

Svar på tråden Vad betyder konsekvent?