• Tant Green

Vad betyder konsekvent?

Om man säger att man är konsekvent när man uppfostrar sina barn menar man då att man alltid står fast vid det nej/ja man sagt från början? Eller menar man att det alltid är samma regel som gäller i alla situationer?

Med det sista menar jag t.ex. att om man har regeln att man aldrig får springa över en gata, så gäller det även om man är på en liten grusväg där det inte finns en bil på flera mils avstånd, eftersom man måste var konsekvent så att barnen förstår vad som alltid gäller.

Jag brukar hävda att jag inte är så konsekvent (då menar jag i den andra betydelsen) men har förstått att en del tolkar ordet som den första betydelsen, och det är ju svårt att diskutera om man inte pratar om samma saker, så nu undrar jag vad som är den allmänna uppfattningen.

• Svar på tråden Vad betyder konsekvent?
  • Bonanza
    morotsland skrev 2008-05-29 13:38:56 följande:
    lilla hand: "Hur är du tydlig, ge gärna ett exempel!"Jag tycker att det är STOR skillnad på att säga/visa "Du får inte klättra på bordet" och t.ex. "Jag vill inte att du klättrar på bordet nu när vi äter". Det första blir en absolut regel som innebär ett behov av konsekvens eller förtydling (gäller det alla bord, alla situationer, alla människor, även om man ska sätta i en glödlampa i taket?) medan det andra är väldigt enkelt: JAG vill inte att du gör så JUST NU. I andra sammanhang och med andra människor kan det vara nåt annat som gäller.
    Väldigt enkelt förklarat Ladyline! Så försöker vi också göra, men ibland lyckas vi inte vara så bra utan det blir det crappiga "nej, du får inte göra så".
  • BubbleOfBlue

lilla hand - varför tror du små barns blir enklare (och hur är enklare "bättre") om vi skapar en värld som ser lika dan ut varje dag? Då luras vi ju, varför skall man lura barn?

• lilla hand
    Svar på #32
    Nej, vi luras inte! Däremot lurar vi oss själva om vi tror att barn tolkar världen på samma sätt som vi vuxna gör.

Barn lär genom erfarenhet, saker och ting upprepar sig. Rör jag vid snö blir det kallt, om maten ryker betyder det att den är varm. Barnet vet t ex att där är den där kniven, den får jag visst inte röra, bara mamma och pappa. Pappa kommer att säga att jag inte får stoppa småsaker i munnen om jag gör det.

Jag tror att ett litet barn kan behöva vissa förhållningsregler och jag tror att världen blir enklare om man inte ändrar sig från dag till dag. Är det verkligen svårt att förstå?
  • MuminMy

konsekvens för mig är att jag är sann mot vad jag faktiskt tycker och att jag inte låter mig övertalas om jag är övertygad om att det jag känner är det jag känner

Alltså: Jag vill inte att min son killar mig mellan tårna för jag gillar inte det. Det är jag bestämd på och alltså konsekvent. Det är inte okej ibland och ibland inte.

Jag anser att barn är kompeteneta människor och fullt kapabla att skilja på en situation och en annan och att "konsekvens" i uppfostran bara är ett sätt för vuxna att utöva makt över barnen.

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • Morbid Mistress
    lilla hand skrev 2008-05-30 19:59:32 följande:
    Svar på #32Nej, vi luras inte! Däremot lurar vi oss själva om vi tror att barn tolkar världen på samma sätt som vi vuxna gör.Barn lär genom erfarenhet, saker och ting upprepar sig. Rör jag vid snö blir det kallt, om maten ryker betyder det att den är varm. Barnet vet t ex att där är den där kniven, den får jag visst inte röra, bara mamma och pappa. Pappa kommer att säga att jag inte får stoppa småsaker i munnen om jag gör det.Jag tror att ett litet barn kan behöva vissa förhållningsregler och jag tror att världen blir enklare om man inte ändrar sig från dag till dag. Är det verkligen svårt att förstå?
    Men man får ju skilja på saker som kan orsaka skada och andra situationer såsom att ha fötterna på bordet. Givetvis är ahndlingar som kanskada barnet eller någon annan aldrig ok.
    Finns gud slår hon sig för pannan över människans dumhet
  • MuminMy
    Morbid Mistress skrev 2008-05-30 22:50:11 följande:
    Men man får ju skilja på saker som kan orsaka skada och andra situationer såsom att ha fötterna på bordet. Givetvis är ahndlingar som kanskada barnet eller någon annan aldrig ok.
    "fara för hus och hem eller liv och lem" brukar vi säga
    En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • BubbleOfBlue

Jo för mig är det svårt att förstå för jag tror inte det är så -lilla hand.
    Ibland är det inte ens så enkelt att mat som ryker alltid är varm men tallriken är (micron). Visst, vissa saker är kanska alltid sanna typ jordens dragningskraft men jag tror det är mindre sällan saker är så regelbundna i våra handlingar.
    Ändrar du dig inte alls från en stund till en annan förresten eller beter du dig annorlunda mot dina barn? Aldrig uppe längre på helgen, firar jul en gång om året, badar i bland dushar en annan dag, somnar tidigt, somnar sent, har lust till något, skippar träning en gång, handlar i en annan affär, skiljer sig, flyttar, har fötterna på bordet.

• Morbid Mistress
    MuminMy skrev 2008-05-30 22:54:23 följande:
    "fara för hus och hem eller liv och lem" brukar vi säga
    Avbryt bara det som är farligt eller förödande var mitt motto när jag arbetade med dementa och det är ju samma princip
    Finns gud slår hon sig för pannan över människans dumhet
  • JeanneDArc

Men... en helt ärlig fråga här nu. För jag tycker egebtligen att det är vettigt att bara avbryta farligheter osv. Men hur gör ni om unarna tex börjar gegga runt i er frukost som ni sitter och äter? Eller när barnet tvunget vill klä på sig själv när ni har bråttom till dagis? Ja, ni kanske förstår var jag vill komma. Ofarliga saker som ändå inte är uppskattade eller hinns med.

• ludenben

att vara konsekvent för mig är att man inte ger efter för tjat. Ett nej är ett nej hur mycket det än tjatas. Och det kan även vara  att man har samma regler hemma som alltid gäller tex. Att inte hoppa i soffan. Han får inte hoppas i soffan vilken dag det än är. Eller att man alltid äter i köket, inte framför tv:n hur mycket det än tjatas. Jag har ett barn som är oehrört beroende att man är konsekvent för han klarar inte av sin tillvaro om han inte vet vilka regler som gäller och vart han har mig.

Svar på tråden Vad betyder konsekvent?