• Tant Green

Vad betyder konsekvent?

Om man säger att man är konsekvent när man uppfostrar sina barn menar man då att man alltid står fast vid det nej/ja man sagt från början? Eller menar man att det alltid är samma regel som gäller i alla situationer?

Med det sista menar jag t.ex. att om man har regeln att man aldrig får springa över en gata, så gäller det även om man är på en liten grusväg där det inte finns en bil på flera mils avstånd, eftersom man måste var konsekvent så att barnen förstår vad som alltid gäller.

Jag brukar hävda att jag inte är så konsekvent (då menar jag i den andra betydelsen) men har förstått att en del tolkar ordet som den första betydelsen, och det är ju svårt att diskutera om man inte pratar om samma saker, så nu undrar jag vad som är den allmänna uppfattningen.

• Svar på tråden Vad betyder konsekvent?
  • Flickan och kråkan
    JeanneDArc skrev 2008-05-31 10:59:23 följande:
    Men... en helt ärlig fråga här nu. För jag tycker egebtligen att det är vettigt att bara avbryta farligheter osv. Men hur gör ni om unarna tex börjar gegga runt i er frukost som ni sitter och äter? Eller när barnet tvunget vill klä på sig själv när ni har bråttom till dagis? Ja, ni kanske förstår var jag vill komma. Ofarliga saker som ändå inte är uppskattade eller hinns med.
    Nu har jag inte hamnat i den situationen än - har bara en 5-månaders, men kan man inte bara vara helt ärlig mot barnet om man har bråttom och säga: "Jag vet att du tycker det är roligt att leka med min mat, men nu har mamma bråttom så nu hinner vi inte leka med maten. Jag vet att du blir ledsen, men nu slutar vi att leka med maten för den här gången" och lyfta bort barnet.

Är jag fullständigt naiv?
  • JeanneDArc

Personligen tycker jag det låter fruktansvärt att leva på det viset, att aldrig unna sig något speciellt eller göra undantag. Vi kanske VILL sitta och äta något gott vid tv:n när det är ett väldigt speciellt program. Det är väl sånt som gör vardagen lite rolig och trevlig liksom..

Men visst förstår jag att ni gör så då ert barn inte mår bra utan sådana regler!! Men det kan väl inte vara det vanliga, tror jag..

• ludenben

var det mig du syftade på det med tv:n??

JeanneDArc skrev 2008-05-31 11:07:42 följande:
    Personligen tycker jag det låter fruktansvärt att leva på det viset, att aldrig unna sig något speciellt eller göra undantag. Vi kanske VILL sitta och äta något gott vid tv:n när det är ett väldigt speciellt program. Det är väl sånt som gör vardagen lite rolig och trevlig liksom..Men visst förstår jag att ni gör så då ert barn inte mår bra utan sådana regler!! Men det kan väl inte vara det vanliga, tror jag..
  • Flickan och kråkan

Appropå att vara konsekvent.

För mig handlar det inte enskilda regler. Det handlar om att vara ärlig mot mitt barn och andra runt omkring mig så att de förstår/vet vad jag står och kan förutse hur jag kommer att reagera/handla i olika situationer.

• JeanneDArc
    Flickan och kråkan skrev 2008-05-31 11:06:52 följande:
    Nu har jag inte hamnat i den situationen än - har bara en 5-månaders, men kan man inte bara vara helt ärlig mot barnet om man har bråttom och säga: "Jag vet att du tycker det är roligt att leka med min mat, men nu har mamma bråttom så nu hinner vi inte leka med maten. Jag vet att du blir ledsen, men nu slutar vi att leka med maten för den här gången" och lyfta bort barnet. Är jag fullständigt naiv?
    Kan man säkert med ett stort barn, men det funkar inte överhuvudtaget med en 1½ åring som jag har. Gissar att det inte heller funkar på en 2½ åring som vill klara allt själv.. men jag tycker visdst att man ska säga det till barnet, håller med dig på den puinkten. Men jag tror inte att det löser situationen i de flesta fallen.
  • JeanneDArc

Ludenben, ja sorry, glömde skriva eller citera

• ludenben

jasså ja jo jag har ett barn med autism därför är det viktigt. Han klarar inte av saker som blir ibland utan vi måste ha det här konsekventa att alltid göra på samma sätt i största möjliga mån för annars blir det kaos för honom. Det är inget särskilt annorlunda med autisktiska barn, vi kör samma uppfostran som de flesta andra. Bara det att vi måste vara extra noga med att hålla på det med att vara konsekvent. Och ha samma regler... ibland sitter vi på balkongen och det går bra eftersom det liknar en matplats

JeanneDArc skrev 2008-05-31 11:10:02 följande:
    Ludenben, ja sorry, glömde skriva eller citera
  • JeanneDArc

ja men då är det ju en sak att man har det så väldigt konsekvent när barnet har ett uttalat behov av det! Självklart! Men i "vanliga" fall så hade jag själv inte velat ha det så.. men visst, hade min dotter mått dåligt av att vi är flexibla så hade man ju fått tänka om.

• Flickan och kråkan
    JeanneDArc skrev 2008-05-31 11:09:37 följande:
    Kan man säkert med ett stort barn, men det funkar inte överhuvudtaget med en 1½ åring som jag har. Gissar att det inte heller funkar på en 2½ åring som vill klara allt själv.. men jag tycker visdst att man ska säga det till barnet, håller med dig på den puinkten. Men jag tror inte att det löser situationen i de flesta fallen.
    Jaha, då kommer jag med andra ord att bli varse om detta så småningom . Då hänger jag kvar här för goda råd. Alltid lätt att vara klok och rationell när man inte är mitt i det så att säga.
  • JeanneDArc

ja fast jag tycker du verkar ha en klok och rationell inställning Har man bara tid och det inte är något större problem så... dock blir man ibland tviungad att vara lite mindre pedagogisk och jämställd då klockan tickar och bussen går om 10 minuter och barnet vägrar ta på sig en blöja. Thatäs just life.. tyvärr.

Svar på tråden Vad betyder konsekvent?