• Anonym

Gravid och röker...

Nån mer som är gravid och röker? Jag är i v 38 och röker cirka 10-15 st cigg/dag. Skäms över detta och har ångest för det lilla barnet i magen men jag kan fan inte sluta! Nån mer som röker/har rökt under graviditet? Hur många cigg/dag? Tacksam för svar!

• Svar på tråden Gravid och röker...
  • Anonym (syskon)

min mor rökte under alla graviditeter ochjag har rätt många syskon och vi va fullt friska när vi föddes.. men barnmorskan rekomenderar dok att man ska sluta...
    spelar ingen roll tycker jag om man röker för det skaddar inte barnen...
    men risken är störa att när barnet bli vuxet börjar det röka..

• Anonym

rökte under hela min grav.. inte stlt alls hade jätte ångest..

vissa dagar/veckor så rökte jag itne alls tills jag blev deppis igen då rökte jag 10 om dagen..

min bm tyckte själv att när du kommer in i dina dåliga perioder så rök.. barnet mår mindre bra av att u mår jätte dåligt och att du försöker å försöker ta de lungt..

mitt abrn är fullt frisk.. normal stor när han föddes.

• Anonym

snälla sluta röka för ditt lilla barns skull. Jag har varit rökare o vet att det är svårt att sluta men suget går över till slut. Eller suget snarare kommer o går men allt övervägs av hur jäkla skönt det är att känna mig piggare, fräschare o rikare o kan se fram emot ett förhoppningsvis längre liv med min dotter än om jag varit rökare fortfarande.. Du klarar det, det gör alla som vill!! motivationen borde vara lätt att hitta nu för dig, lycka till!!!

• Dripknot

TS

Jag tycker du ska skämmas till fullo. Vad egoistiskt att utsätta en försvarslös liten bebis för ditt nikotin!

Vad är det för fel på folk?!

• Anonym

Dttta eviga nedklankande på rökare. Huvudsaken är väll att man är en bra mamma. Finns föräldrar med mycket större problem än rökning. Hellre en glad mamma som röker än en dålig nikotinfri mamma

• Anonym (luktar rök)

Jag röker ciggaretter,ca 4-5st om dan,inte kunnat sluta,skärt ner iaf från ett helt pkt.denna ständiga klappjakt på oss rökare...

• Anonym

Men ni förstår "klappjakten" innerst inne, eller hur? Sen att det är ett beroende ni har som givetvis inte är så himla enkelt att bara ge upp det är förstås en annan femma.

• Anonym (gah!)
    Dripknot skrev 2008-05-29 23:51:49 följande:
    TSJag tycker du ska skämmas till fullo. Vad egoistiskt att utsätta en försvarslös liten bebis för ditt nikotin! Vad är det för fel på folk?!
    Hon skrev ju redan att hon hade ångest för detta varför då klanka ner på TS ännu mer...?
  • milizza

Jag rökte åxo..under graviditeten. Under 3 graviditeter. Alla barn fullt friska. Men det är ingen ursäkt,självklart är det inte bra att röka.
    Jag försökte sluta massa gånger..men ju mer jag försökte sluta röka..och ju mer folk klanka mer på mej..ju mer rökte jag.

Så jag sluta försöka att sluta..och istället försöka röka mindre!! Och det gick bra

• Anonym (Anna)

Det finns en stor överrepresentation för inlärningssvårigheter bland barn till mammaor som rökte under graviditeten, inte så roliga förutsättningar kanske för barnet? Då spelar det tyvärr
    ingen roll hur "bra mamma" man än är-man har ändå inte gett sitt barn de bästa förutsättningarna man kan och då anser jag inte att man är en "bra mamma".. Eller??

Förtsår att du har ångest, men sök hjälp-det går att komma över ett beroende men man måste vilja och vara beredd på att det kommer bli svårt. Vill inte klanka ner, men vill att du inser vad det får för konsekvenser då du får ett barn som dessutom är beroende av nikotin från födseln och de kan också få abstinens.. Om du tänker på konsekvenserna och fördelarna med att slut så kanske du kan motivera dig mer?! Det har det gjort för mig iaf, men man måste som sagt verkligen vilja sluta av hela sitt hjärta.

Svar på tråden Gravid och röker...